Preview: Lies of P - Soulslike is een understatement

Geplaatst: 1 september 2022 12:30

Sinds de lancering van Dark Souls in 2011 is gameland nooit meer hetzelfde gebleven. Deze titel was revolutionair en creëerde een nieuw subgenre: soulslikes. Er zijn ontzettend veel games die geprobeerd hebben om Dark Souls na te apen, maar slechts een handjevol weet te overtuigen. Tijdens gamescom hebben we een flink halfuur aan de slag mogen gaan met een nieuwe deelnemer, genaamd Lies of P. Deze titel is losjes gebaseerd op het sprookje van Pinokkio en een soulslike in vrijwel elk opzicht. Mijn neus zou groeien als ik zou zeggen dat ik er niet enthousiast over ben. Laat ik je even vertellen waarom!

Beter goed gejat...

Er wordt al jaren gezeurd om een Bloodborne 2. Nou, hier heb je het. Lies of P voelt oprecht aan als een Bloodborne-game. De sfeer verraadt dat in ieder geval. Je bevindt je in een duistere Steampunk-wereld vol met nare popachtige vijanden. Je speelt als Pinokkio, ditmaal vertolkt als een puppet mechanoid. Je bent op zoek naar Mr. Geppetto, maar waarom? Dat blijft voor nu nog even een mysterie. Je reist door een belle époque geïnspireerde stad en vecht tegen gedrochten. Wat me nu al opvalt, is hoe goed Lies of P aanvoelt om te spelen. Soulslikes hebben vaak last van jank. Zelfs de originele Dark Souls voelde destijds vrij clunky aan. Lies of P speelt echter heerlijk weg. De controls zitten keurig in elkaar en de combat is vloeiend en impactvol.

NEOWIZ maakt er geen geheim van dat ze FromSoftware's portfolio gebruiken als inspiratie. Je hebt geen bonfires, maar Star Gazers. Wanneer je rust, verdien je al je health potions terug, maar de vijanden staan ook weer paraat. Je levelt diverse attributen die zorgen voor betere gezondheid, uithoudingsvermogen, wapenschade en meer. Tot in de kleinste details voelt dit als een soulslike aan. Ja, je kan zelfs door tientallen houten banken rollen, wat zorgt voor complete vernieling. De gemeente is vast erg blij met je. Uiteraard zijn er boss fights in Lies of P. Ik kan je alvast verklappen dat ze lekker pittig zijn. Lies of P is tot in de details een soulslike.

Lies of P gamescom preview

Goed bloed kan niet liegen

Lies of P is een soulslike in hart en nieren. Je kunt echter niet alles precies overnemen en hopen dat dat voldoende is. Nee, deze actie/RPG heeft bestaansrecht nodig. Gelukkig heeft deze titel wat originele ideeën. Zo heeft Pinokkio een armprothese, waarmee hij diverse combat opties heeft. Hij kan er een vlammenwerper aan verbinden, een rakketenwerper aan bevestigen of zelfs een kunai opzetten voor de Mortal Kombat cosplay. Dit zorgt ervoor dat je je wapenarsenaal nog flink uitbreidt. Wat zeg je? Deed Sekiro: Shadows Die Twice dit ook? Verdomme.

Gelukkig zijn er nog twee componenten die ervoor kunnen zorgen dat Lies of P gaat schitteren op zijn eigen manier. Deze twee onderdelen heb ik echter niet kunnen testen in de demo. Afijn, in Lies of P is er een bepaald waarheidssysteem. Je kunt in dialoog met andere personages kiezen of je de waarheid spreekt. Wanneer je dat niet doet, zijn er gevolgen voor de rest van de quests en het verhaal. Op papier klinkt dit een beetje als een gimmick. Het doet mij denken aan het moraalsysteem van Red Dead Redemption 2. Ik oordeel er echter nog niet over, ik heb het immers nog niet zelf kunnen ervaren. Net zoals het wapencombinatiesysteem. Daar ben ik reuze benieuwd naar. NEOWIZ liet zien met Skul: The Hero Slayer dat ze wel van wanten weten, wanneer het gaat over het combineren van wapens. Dit heeft FromSoftware niet gedaan in hun games, toch? Top.

Lies of P gamescom preview 1

Voorlopig oordeel Bram de leugenman

Beter goed gejat dan slecht bedacht is toch wel het spreekwoord wat mij bijblijft, nadat ik goed heb nagedacht over Lies of P. Ontwikkelaar NEOWIZ is op weg om één van de betere soulslikes op de markt te krijgen. Gaat het de originele games van FromSoftware overtreffen? Dat denk ik niet, maar dat doet geen enkele soulslike. Wat ik wel verwacht is een soulslike die buitengewoon lekker wegspeelt en genoeg unieke twists geeft aan de formule om zo menig Souls-fan te overtuigen. Ik kan er ook niet verder over liegen: ik wil Lies of P verder spelen!

Bron: gamescom
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Lies of P

-

NEOWIZ