Preview: Lightyear Frontier - To the farm and beyond

Het heelal is fascinerend. Het is een bijzondere plek die we met onze eigen ogen vanaf ons kleine planeetje kunnen zien. Toch zijn er nog vele onbeantwoorde vragen over wat er zich afspeelt in de duisternis. Al jarenlang peinzen astronomen bijvoorbeeld over de mogelijkheid van buitenaards leven. Lightyear Frontier, de open-world farming-simulator van indie-ontwikkelaar Frame Break stelt echter hele andere vragen. Wat als je in het heelal de boer uit kunt hangen? En wat als je dat in een gigantische tractor-mech kon doen? Onze gamescom preview van Lightyear Frontier heeft de antwoorden.

Lightyear Frontier preview

Intergalactische oogst

In Lightyear Frontier kun je je eigen rustige boerenleven in de ruimte beginnen. Je start je nieuwe leven op een idyllische planeet, vol met verschillende biomen, levende wezens en geheimen. Je nieuwe thuishaven is werkelijk een prachtige plek. De game wordt gesierd door kleurrijke omgevingen, mooie lichteffecten en biedt bovenal genoeg tijd en ruimte om de planeet eens goed van top tot teen te verkennen. Het uitpluizen van de hele planeet is iets dat zeker zijn vruchten afwerpt. Terwijl je samenwerkt met je vriendelijke scannersateliet ontcijfer je aanwijzingen uit het verleden. Zo kom je geheimen te weten die al tijden niet meer aan het licht zijn gebracht. Ondertussen hoef je je nergens zorgen om te maken: de gameplay in Lightyear Frontier is gemaakt om rustgevend te zijn. Honger, dorst en vijanden spelen geen rol in deze game.

Terwijl je de planeet naar hartenlust verkent, kun je de zaden van veel verschillende plantsoorten verzamelen. Daar komt het prominente farming-simulator-element van de game om de hoek kijken. Door de zaden te planten, kun je je eigen boerderij creëren met intergalactische gewassen. Ieder gewas groeit op zijn eigen manier en onder zijn eigen omstandigheden. Door de planten goed te verzorgen middels bemesting en bewatering, kun je de perfecte oogst realiseren. Vervolgens kun je jouw geoogste gewassen omzetten in credits of materialen voor additionele gebouwen en upgrades. Zo wordt jouw intergalactische boerderij beetje bij beetje groter. Met behulp van alternatieve kleurpaletten en allerlei decoraties kun je jouw thuisbasis zelfs een vleugje persoonlijkheid geven.

Hands on Lightyear Frontier

Waar een wil is, is een mech

Waar Lightyear Frontier enorm verschilt van andere farming-simulators, is op het gebied van besturing. Je behandelt je gewassen namelijk niet als de doorsnee boer op onze eigen planeet, maar hebt een badass tractor-mech tot je beschikking. Vanzelfsprekend betekent dit dat de game iets anders functioneert op het gebied van besturing dan soortgelijke games in het genre. In mijn speelsessie op gamescom had dit zijn voor- en nadelen. Er zijn weinig boeren die kunnen tippen aan een tractor zoals deze. In je mech heb je namelijk allerlei verschillende tools tot je beschikking. Hoe gaaf is het om met zo'n bakbeest dat beschikt over zoveel verschillende foefjes je gewassen te planten?

Nou, niet altijd even gaaf. Een mech is een vet voertuig en weet absoluut het testosterongehalte in mijn lichaam te verhogen, maar laten we eerlijk zijn: het is geen praktisch voertuig. In mijn speelsessie heb ik de mech daardoor voornamelijk ervaren als traag en lomp. Mijn speelsessie was slechts van korte duur, dus de kans bestaat dat er manieren zijn om het boerderijleven iets gemakkelijker te laten verlopen. Die ben ik echter nog niet tegengekomen.

Lightyear Frontier Hands on

Voorlopig oordeel van Nils Hoogervorst

Lightyear Frontier is als open-world farming-simulator een game die we niet iedere dag tegenkomen. De planeet waarop de game zich afspeelt is een interessante locatie die bruist van de levendige kleuren. Toch is het verzorgen van gewassen een taak die ik liever niet in een gigantische tractor-mech uitvoer. De besturing van de mech en de hoofdgameplay waren daardoor wat aan de lompe en trage kant. Gelukkig is er nog voldoende tijd om de game te perfectioneren voordat Lightyear Frontier verschijnt in de lente van 2023.

Packshot Lightyear Frontier

-

Amplifier Game Invest