Preview: Sky: Children of the Light - De MMO van de liefde

Gamecultuur kan gezien worden als nogal giftig. Wat is de laatste keer dat je een League of Legends partychat ingestapt bent en geen slurs voorbij hebt zien komen? Hoe vaak krijg je tijdens een potje Call of Duty wel niet te horen wiens moeders kennelijk wereldwijd bekendstaan als 'Wippertje Wilma'? Ik kan nog best veel voorbeelden uit mijn mouw schudden, maar je snapt het punt wel. Daarom was het voor mij persoonlijk erg verfrissend om langs te gaan bij thatgamecompany. Je weet wel - de mensen verantwoordelijk voor de indiehit Journey. Sky: Children of the Light is al een tijdje uit op mobiel en Nintendo Switch, maar vanwege de aankomende pc-release en andere aankondigingen leek het mij een goed idee om de nodige Europese coverage te bieden. Deze titel verdient namelijk de globale liefde die het zelf ook verspreidt.

Teamwork makes the Dreamworks

Hoe thatgamecompany uiteindelijk Sky: Children of the Light heeft weten te creëren is een bijzonder verhaal. Het is voornamelijk een opmerkelijke situatie als je bekijkt wat voor soort game Sky daadwerkelijk is. Ja, het is een MMO en toen ik dat hoorde gingen mijn nekharen al overeind staan. Ik ben persoonlijk geen fan van dat soort titels wegens de belachelijke grind en vaak giftige community's. Sky: Children of the Light is echter een MMO die iets totaal anders doet. Het is niet bezig met het pushen van spelers in competitieve settings, maar het belicht juist iets wat we niet zo vaak meer zien: we spelen met elkaar in plaats van tegen elkaar. We verkennen verhalen en thema's in plaats van gear en loot.

De wereld van Sky is eentje die bestaat uit liefde. Ben eens wat vriendelijker tegen elkaar. Help elkaar een handje en maak van de planeet een betere plek. Het is dan ook geen verrassing dat thatgamecompany in totaal miljoenen heeft opgeleverd voor meerdere goede doelen. De fanbase van deze mobiele titel is zo gepassioneerd en zo hecht, het is iets wat ik maar zelden gezien heb. Iedereen die deze titel speelt doet dat met de intentie om samen een fijne tijd te beleven. En dat werpt zijn vruchten af, want thatgamecompany boekt enorme succes met Sky: Children of the Light. De indiegame is uitgegroeid tot zo'n prestatie dat er nu genoeg budget is vrijgekomen voor eigen animatieserie, genaamd Sky: The Two Embers.

Met barmhartigheid bereik je veel

Tijdens gamescom 2023 heeft thatgamecompany nog iets voor elkaar gekregen: ze hebben een wereldrecord verbroken. Ja, Guinness kwam eventjes langs om te kijken of de onafhankelijke ontwikkelaar de meeste spelers in een virtueel concert kon proppen. Het is ze gelukt, want meer dan 10,000 spelers waren aanwezig tijdens dit historisch moment. Eén van de vele voorbeelden hoe hecht deze community is en hoe ver ze voor elkaar gaan. Het mooie van dit allemaal? Het is allemaal op vrijwillige basis.

En het is niet alsof thatgamecompany hun spelers moest motiveren met de wortel of de stok. Nee, ze gaven alleen aan dat ze voor dit record wilde gaan en dat was genoeg voor hun doelgroep. Zij konden meedoen aan een concert die bestond uit meerdere voorstellingen. Het was best bizar om te zien hoe groepen mensen - die elkaar niet kennen - samen visuele kunsten vertoonden puur om het evenement nog meer kleur te geven. Hoe ze hun emoties met elkaar deelden en verbonden voelden via het online platform, waar ze zo liefdevol aan meedelen. Zoetsappig is het wellicht een beetje, maar mijn hoop in de mensheid is toch een beetje hersteld na het aanschouwen van de community van Sky: Children of the Light.

Voorlopig oordeel van Bram Noteboom

Sky: Children of the Light is al een enorm succes - dat hoef ik thatgamecompany niet te vertellen. Ze hebben geweldige resultaten weten te boeken en middels een slim maar oprecht businessmodel levert Sky plezier op over de gehele wereld. Wij in Europa lopen nog een beetje achter de feiten aan, maar dat gaat niet veel langer meer duren. De pc-release is aanstaande, dus mocht je nog de behoefte hebben om in een warme, vriendelijke en liefdevolle omgeving naar prachtige visuals te staren, terwijl je opnieuw beleeft wat het betekent om mens te zijn, dan moet je vooral Sky: Children of the Light in de gaten houden.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Sky: Children of the Light

-

thatgamecompany