Preview: Slitterhead - Bloederig buitengewoon

-

Tijdens The Game Awards van 2021 werden we met stomheid geslagen door de nieuwe aankondiging van de onafhankelijke gamemaker Bokeh Game Studio. Onder leiding van de enige echte Keiichiro Toyama kwam de ontwikkelaar met een nieuwe IP op de proppen, genaamd Slitterhead. Deze actievolle horrorgame zorgde in eerste instantie voor anticipatie bij menig gamer die bekend was met Toyama's eerdere werk, al zijn de verwachtingen voor deze titel een beetje opgeschud. Het was daarom maar goed ook dat ik tijdens gamescom 2024 de kans kreeg om een volledig level van Slitterhead door te spitten. Mijn bloederige bevindingen zijn hieronder te vinden, mits je er de moed voor hebt!

I have multiple mouths and I must scream

In Slitterhead speel je als de entiteit Hyoki. Je bent in principe een spirit die ronddwaalt door de metropool Kowlong. Het begin van Slitterhead is gehuld in mysterie. Je weet niet wat je precies bent, waarom je in Kowlong aan het verdwalen bent en waarom je maar één doel hebt: het vernietigen van de vele Slitterheads. Ja, Hyoki is op een wraakmissie, al weten we nog niet waarom we zo'n afgunst voelen tegenover de vlezige monsters. Het is natuurlijk niet heel moeilijk om je in te beelden waarom je liever niet binnen een straal van vijf kilometer bij deze gedrochten in de buurt komt, maar het narratief hint naar een intiemere connectie tussen de speelbare entiteit en de Slitterheads. Alsof Hyoki in het verleden genoeg aanvaringen heeft gekend met de vijandelijke factie van de game.

Afijn, ik heb ook niet per se een uitgebreide expositie nodig om monsters af te slachten, dus hoe gaan we aan de slag? Nou, Hyoki dringt voortdurend ongevraagd menig hersenpan binnen om zo meters te maken. Ja, je bent constant bezig met het bezitten van onschuldige burgers en ze te gebruiken als je persoonlijke escort. Hyoki is trouwens hier best kieskeurig in. Wanneer je het lichaam betreedt van een ietwat vollere man, dan geeft de spirit meteen aan dat zijn conditie wel wat werk kan gebruiken. Of wanneer je het hoofd van Oma Peetje binnen glipt, dan uit Hyoki kritiek dat dit lijf maar oud en stijf aanvoelt. Een gegeven mens niet in de bek kijken, Hyoki! Het is overigens duidelijk dat de entiteit niet veel geeft om de mensenlevens. In plaats van de lift te nemen, gooit Hyoki liever een lichaam van een flatgebouw, om vervolgens last-minute te switchen naar een andere host. Ja, zo maak je weinig vrienden - vooral omdat de helft dood op de straat ligt.

Slitterhead gamescom 2024 preview handson

Boven het hoofd groeien

Hyoki gebruikt niet alleen de diverse stedelingen van Kowlong om het openbaar vervoer te vermijden, maar ze transformeert ook het bloed van de ongelukkigen in wapens. Kijk, als entiteit zonder lichaam is het moeilijk om fysieke schade aan te richten bij de Slitterheads. Daarom maakt ze knuppels van het rode spul, zodat ze toch moordend te werk kan gaan. Vaak tref je Slitterheads met een groep mensen om je heen. Het is de bedoeling dat je van lichaam naar lichaam springt om zo schade te voorkomen en zo kan je zonder problemen klappen uitdelen. De combat in Slitterhead voelt regelmatig wat janky aan, maar het zit wel vol met opties voor de speler. Via een parry-systeem kun je jouw reactiesnelheid op de proef stellen, terwijl je naast het switchen van lichamen ook simpelweg snoekduiken kan uitvoeren om weg te komen. Genoeg tools, maar toen de eerste weerzinwekkende true form van een Slitterhead tevoorschijn kwam, had ik daar allemaal erg weinig aan. Mijn reguliere medemensen werden snel omgetoverd tot kadavers, maar gelukkig had het lot andere plannen voor de voortzetting van het gevecht.

De combat begint namelijk uit zijn schulp te groeien, wanneer je één van de Rarities overneemt. Dit zijn specifieke personages die een hoge affiniteit hebben met Hyoki. Om een vergelijking te trekken, ik moest denken aan Eddie Brock en Venom. Ze passen goed bij elkaar en hierdoor ontvang je betere vaardigheden. In het level dat ik mocht spelen, namen we een vrouw over die lange, vlijmscherpe nagels van bloed tot haar beschikking had. Het duurde niet lang meer, voordat ik de eindbaas in stukken had gesneden, dankzij de geweldige damage output die deze Rarity tot haar beschikking had. Gameplay-technisch zorgt het voor de nodige boost, maar waar ik vooral benieuwd naar ben, is de impact die deze Rarities hebben op het narratief. Helaas is het nog even wachten op een antwoord.

Slitterhead preview gamescom 2024

Voorlopig oordeel van Bram Noteboom

Slitterhead is een gevalletje verwachtingsmanagement. De gamers onder ons die hunkerden naar een nieuw, doodeng horroravontuur gaan teleurgesteld zijn in Slitterhead, maar dat is vooral omdat de debuuttitel van Bokeh Game Studio simpelweg iets heel anders is dan de eerste trailer wellicht deed voorstellen. Fans van actievolle slashers met interessante mechanieken, dubieuze verhaallijnen en buitengewoon smerige designs kunnen genieten van de content die Slitterhead te bieden heeft. Ik moest even wennen aan de vele controls en systemen, maar zodra ik het allemaal in de smiezen had, was ik enorm te spreken over de gameplay van Slitterhead. Het is wellicht niet de meest gepolijste combat die je ooit gaat treffen, maar het weet wel diverse elementen goed te doen, waardoor ik door het level ging als een trein. Ik kan dan ook met zekerheid zeggen dat Slitterhead hoog op mijn lijstje staat van meest geanticipeerde games, dankzij het unieke, schaamteloze en vurige karakter die het vertoont.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Slitterhead

Bokeh Game Studios Inc.

Bokeh Game Studios Inc.