Video
Roblox voert stricte leeftijdscontrole voor chat in
18 november 2025Roblox introduceert een nieuwe maatregel om het platform veiliger te maken voor kinderen. Er worden namelijk leeftijdscontroles ingevoerd voor het...
Roblox. Voor miljoenen kinderen wereldwijd is het dé digitale speeltuin. Je kunt er dingen bouwen, ontdekken en je kunt er vrienden maken. De game biedt een platform om je eigen wereld te maken. Klinkt idyllisch, toch? Maar wie iets dieper kijkt dan de vrolijke blokkerige façade, ziet al snel dat die speeltuin barsten vertoont. Achter de kleurrijke avatars en dansende emotes schuilen risico's waar ouders, ontwikkelaars en toezichthouders zich terecht zorgen over zouden moeten maken. Als vader van twee kinderen van acht jaar merk ik dat maar al te goed. Ze zijn gek op het spelen van Roblox en ik gun ze ook dat ze een leuke game kunnen spelen. Maar hoe veilig is Roblox nu écht?

Goed, laat ik je eerst even vertellen wat Roblox nu eigenlijk precies is. Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat je dat niet precies weet als je het zelf nooit hebt gespeeld. Roblox is niet zozeer een game op zich, maar kan beter worden omschreven als een gamingplatform. Je kunt Roblox gratis installeren op je laptop, computer, smartphone of tablet. Op dit platform worden allemaal verschillende games aangeboden. Deze games worden gespeeld en gemaakt door de gebruikers zelf. Hoewel Roblox in feite gratis te spelen is, is er ook een valuta die je met echt geld kunt aanschaffen: de Robux. Gebruikers die zelf games ontwikkelen kunnen met Robux ook items maken die ze vervolgens in hun games kunnen implementeren. Een kind die Roblox speelt, speelt dus niet dezelfde game. Hoewel het aantal continu blijft groeien, hebben kinderen keuze uit meer dan veertig miljoen verschillende games.
Vrijwel iedereen die zich op Roblox begeeft - dus ook kinderen - kunnen zelf games ontwikkelen. Dat is op zich een mooi gegeven, want het nodigt kinderen uit om creatief aan de slag te gaan en zichzelf op die manier te ontwikkelen. Het is goed voor ruimtelijk inzicht, creativiteit, oplossingsgerichtheid en zelfvertrouwen. Je ziet de meest creatieve meesterwerken voorbij komen, maar het brengt ook een gigantische berg ongereguleerde content met zich mee. Want zoals gezegd valt dat niet te monitoren. En als dat al te monitoren valt, dan doet ontwikkelaar Roblox Corporation er opvallend weinig aan om dit te faciliteren en op orde te krijgen. Bovendien heeft Roblox bijna 112 miljoen gebruikers die dagelijks actief zijn op het platform. Dit zijn recente cijfers gebaseerd op het tweede kwartaal van 2025. En dat aantal blijft maar groeien en groeien. En de combinatie van de onwelwillendheid van de ontwikkelaar en het hoog aantal gebruikers biedt de voedingsbodem voor tal van problemen die Roblox met zich meebrengt.

Hoewel Roblox Corporation zegt streng te modereren, glippen er nog altijd games door de mazen van het net waarin seksuele thema's, geweld of andere volwassen content aanwezig is. Met enige regelmaat duiken er zogeheten "condo games" op. Dit zijn servers waarin expliciete seksuele handelingen plaatsvinden. Vaak worden ze snel weer verwijderd, maar even snel ook weer opnieuw aangemaakt. En hoewel het nobel klinkt dat Roblox Corporation zich zo inzet om dit tegen te gaan, zijn zij ook de facilitator van dit probleem. De ontwikkelaar heeft namelijk bewust ervoor gekozen om voor Roblox ook een volwassen doelgroep aan te spreken door het implementeren van datingfeatures en een wellnesszone. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te bedenken welke doelgroep je specifiek aanspreekt als je volwassenen naar een game vol met kinderen lokt. Wie kwaad wil kan in een relatief anonieme omgeving contact leggen met jonge spelers. Dit is een bewuste strategiekeuze van Roblox Corporation geweest. Uiteraard niet met het doel om een onveilige situatie voor kinderen te creëren, maar die wordt op de koop toe genomen voor geld. Sterker nog, gebruikers die actief de community gezond willen houden door op die pedofielen te jagen, worden juist van Roblox geband.
Daar houden de problemen van Roblox overigens niet mee op. En dan kom ik weer terug bij de Robux. De Robux speelt namelijk een belangrijke rol binnen Roblox en wordt vaak gebruikt in lootbox-achtige systemen. Kinderen worden verleid om echt geld uit te geven zodat ze op een snelle manier verder in het spel kunnen komen. Dit zien we natuurlijk in meerdere games terug, maar is in het geval van Roblox misschien nog wel extra kwalijk, omdat kinderen nog weinig besef hebben over de waarde van geld. Zij willen gewoon ver komen in het spel en weten meestal nog niet dat je niet eindeloos overal geld aan uit kunt geven. Voor een platform dat zich lange tijd primair op kinderen heeft gericht, zijn deze verleidingsmechanismen opvallend volwassen. En ook hier heeft Roblox Corporation dus voornamelijk als doel om geld te verdienen. En dat dat dan over de rug van onwetende kinderen gebeurt is niet van belang. Tot slot worden veel van de games op Roblox door kinderen gebouwd. Dat klinkt leuk en schattig, maar ook daar schuilt een probleem in. Kinderen hebben namelijk niet de kennis om de gevolgen van hun keuzes te overzien. Ze weten niet hoe het zit met privacywetgeving, consumentenrecht en veiligheidsstandaarden. Terwijl dit natuurlijk wel aan de hand is, als je zelf games ontwikkeld. Dit zorgt voor een juridisch en ethisch mijnenveld waar met enige regelmaat een tot ontploffing kan worden gebracht.

Wat ooit begon als een relatief leuk en veilig platform voor kinderen, is inmiddels uitgegroeid tot een gevaarlijke omgeving en Roblox Corporation lijkt er weinig aan gelegen om daar concreet iets aan te doen. Het verkiest het geld boven de veiligheid. Dat betekent dat wij als ouders extra alert moeten zijn op wat onze kinderen in Roblox allemaal uitspoken. Zolang ontwikkelaar klakkeloos hun gang mogen blijven gaan met het verkopen van dit soort troep, is dat de enige oplossing. Roblox heeft de potentie om hét creatieve platform voor kinderen te zijn, maar dan moet het ook de verantwoordelijkheid dragen die daarbij hoort. Nu is het nog te vaak een speeltuin zonder hek, waar iedereen zomaar binnenloopt. Zelfs degenen die je liever buiten houdt. Het wordt hoog tijd dat Roblox Corporation het bouwen niet alleen aan de community overlaat, maar ook zelf aan de slag gaat met het optrekken van stevige muren om kinderen te beschermen. Tot die tijd blijft het motto helaas: "Speel voorzichtig."
Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Roblox Corporation
Uitgever:
Roblox Corporation
Release:
1 september 2006
Reviewscore:
-
Platforms:
Video
Roblox introduceert een nieuwe maatregel om het platform veiliger te maken voor kinderen. Er worden namelijk leeftijdscontroles ingevoerd voor het...
Industrie
De procureur-generaal van Texas klaagt Roblox aan vanwege mogelijk gevaar voor kinderen en misleiding van ouders, en volgt daarmee Kentucky en Louisiana...
Video
Tijdens de Roblox Developer Conference werden er een aantal nieuwe features voor Roblox onthuld. Zo zet het platform onder andere hoog in op AI en een...
Industrie
De staat Louisiana heeft Roblox Corporation aangeklaagd en zelfs Chris Hansen begint zich ermee te bemoeien. Het bedrijf ligt onder vuur wegens het...