Tech: Nintendo 3DS XL

Geplaatst: 17 juli 2012 17:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Je kon de klok erop gelijk zetten: een XL variant van de 3DS. Al sinds de release van de 3DS riepen een aantal fans dat het tof zou zijn om al die 3D-magie op een wat groter scherm te kunnen zien. Voornamelijk voor de E3 van dit jaar laaiden de geruchten over een mogelijk groter model (laat staan een compleet nieuw model) al flink op. Sommigen beweerden dat het een tweede analoge stick zou gaan bevatten, terwijl anderen juist een grotere versie van de huidige 3DS verwachtten. Nintendo hield tijdens de presentatie haar lippen stijf op elkaar om een tijdje na de E3 een groter model te onthullen tijdens hun eigen Nintendo Direct-presentatie.

Controversie

De controversie rond het apparaat is bijzonder groot onder gamers. Zo vind de een het daadwerkelijk idioot dat Nintendo de 3DS XL op de markt uit, terwijl anderen er juist erg blij mee zijn. Ook zijn er op verschillende fora enorme discussies te vinden over het feit of Nintendo in dit grotere model nou wel of niet een tweede analoge stick had moeten inbouwen. De grootste klap was eigenlijk toch wel het feit dat Nintendo niet van plan is om een AC-adapter (oplader) bij het apparaat te gaan leveren in Europa en Japan. Maar is het het dan wel waard om een paar tientjes extra uit te geven voor een groter model? Want is al die controversie nou terecht of is alle heisa voor niets geweest? Binnenkort komt het apparaat al uit in Europa en afgelopen week hebben wij de kans gehad om deze grotere handheld onder de loep te nemen.

Hier kan je goed de verschillen zien tussen beide modellen. Vooral de matte afwerking van de XL is iets wat goed in het oog springt.

Terug op je plek!

De eerste indrukken waren redelijk positief. Wij mochten aan de slag met het grijze model, welke er aan de buitenkant er erg gelikt uitzag. De handheld is iets zwaarder en uiteraard groter dan de oorspronkelijke 3DS. Hierdoor ligt de console een stuk lekkerder in de hand en hadden we tijdens de speelsessie ermee amper last van kramp in de hand (iets wat we wel erg vlug ondervonden bij de 'normale' 3DS). Al moet er wel bij gezegd worden: het is beter, maar nog steeds niet optimaal. Hiervoor vonden we de schouderknoppen toch net iets te hoekig, al is het maar een kleine smet op een verder fijn in de hand liggend model. Doordat het apparaat ook iets groter is, is de locatie van het D-pad ook gunstiger geworden. Deze zit nu vrij fijn, en dus niet meer zo krampachtig als op de originele 3DS. De stylus is weer terug naar zijn oude plaats; deze zit nu weer aan de rechterkant van het systeem, net zoals bij de DS Lite, DSi en DSi XL. Zelfs het SD-kaart slot heeft een nieuw plaatsje gekregen, want deze kan je nu ook aan de rechterkant van het apparaat vinden. Een klein, maar saillant detailtje: het klepje van het SD-kaart slot opent een stuk fijner dan bij de DSi en 3DS. Klinkt misschien als een gek puntje, maar toch is het een fijne verbetering voor mensen die regelmatig het kaartje eruit moeten halen om bijvoorbeeld foto's of muziek over te zetten.

Een goede kijk aan de binnenkant van het apparaat. De plek van de koptelefoonaansluiting is ook aangepast: deze is nu naar linksonder verplaatst.

Een kijkje aan de binnenkant

Direct bij het openklappen van het systeem vallen twee dingen erg op. Het eerste is dat er vlak voordat je het scherm op de 'normale' klikstand (zoals de handhelds meestal staan als je ermee speelt) hebt kunnen zetten klikt het scherm eventjes halverwege. Best vervelend en het liet ons toch steeds even schrikken, want hier klikt het scherm ook vast als je het apparaat probeert te sluiten. Een ander ding dat opvalt is dat de tekst bij 3D-slider vrij lelijk uitziet. Dit komt omdat dit erg groot is, wat een beetje de rest van het design naar beneden haalt. Jammer, maar verder ziet het apparaat er in het echt iets mooier uit aan de binnenkant dan de afbeeldingen doen geloven. Personen op het internet die dus spraken over een 'onaf' ontwerp zitten er dus naast. Wat verder erg fijn is, is dat de Start-, Select- en de HOME-knoppen nu ook echte fatsoenlijke knoppen zijn geworden en dus niet meer van die goedkope 'drukstickertjes' als op het originele apparaat. Het gedonder met de losse 3D-slider is ook afgelopen. Als je het 3D-effect namelijk op uit zet 'klikt' de slider mooi vast, waardoor dat deze niet zomaar weer op 'aan' kan schieten. Een mooie kleine verbetering.

Dit zijn de drie kleuren die bij de Europese launch beschikbaar zullen zijn. Welke vinden jullie het mooiste?

De shop staat voor u klaar

Het systeem wordt standaard geleverd met firmware-versie 3.1.0-6E. Dit betekend dat de Nintendo eShop al standaard in het menu is te vinden. Nintendo Brievenbus wordt ook bijgeleverd: deze staat namelijk al op de 4GB SD-kaart voorgeïnstalleerd. Omdat dit pas firmware-versie 3.1.0-6E is kan je nog geen mappen maken en de Nintendo Zone bezoeken. Deze kwamen pas bij een latere update beschikbaar, waardoor je toch even zal moeten updaten om deze functies te gebruiken en de eShop te kunnen bezoeken. De accuduur is ook iets langer geworden, al hebben we niet kunnen uitproberen hoeveel langer dit exact is. Iets wat de langere accuduur wel zou kunnen verklaren is dat de schermen een tikje donkerder zijn geworden. De helderheid zal je dus hoger moeten zetten om deze op hetzelfde niveau te krijgen als de originele 3DS. Over accu's en opladers gesproken, zoals Nintendo al aangaf tijdens hun presentatie wordt er geen AC-adapter bij het systeem geleverd. Deze zal los moeten worden aangeschaft indien je geen oplader hebt van je DSi, DSi XL of 3DS. Deze opladers zijn namelijk hetzelfde als die van de 3DS XL. Het is ons verteld dat deze opladers straks bij het systeem in de winkel komen te liggen voor ongeveer tien euro per stuk. Een schappelijk prijsje dus. Er zullen ook sets met een cradle voor de XL op de markt komen, al zullen deze ietsjes duurder worden.

Een wat makkelijker vergelijkingsplaatje. De witte stippellijnen geven de oorspronkelijke groottes van de 3DS aan. De resolutie van de schermen is wel gelijk gebleven: het verschil zit het hem dus alleen in de grootte.

Een groot genot

De grote schermen van het apparaat zijn een genot om op te spelen. We hebben er vier verschillende games op gespeeld tijdens deze sessie: Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance, Super Mario 3D Land, Theatrhythm: Final Fantasy en de DS-game Chrono Trigger. De grotere schermen laten de games toch net dat beetje extra tot leven komen als je het gaat vergelijken met de originele 3DS. Vooral games die wat meer detail bieden in hun omgeving (zoals Metal Gear Solid 3D: Snake Eater) zouden hier erg goed op tot hun recht komen, omdat je de kleine details hierop stukken beter ziet dan op de normale 3DS. Meestal zijn dat juist ook de games die de Circle Pad Pro ondersteunen, wat even vervelend kan zijn. Bij de launch zal er namelijk nog geen Circle Pad Pro voor de 3DS XL beschikbaar zijn, al heeft Nintendo wel aangegeven dat deze er wel zal komen in de komende tijd. De DS-game Chrono Trigger genoot ook van de grotere schermen al had het spel in de 'uitvergrote' modus nog een klein beetje last van de vaagheid die je ook op de 3DS had. De 'oorspronkelijke' modus van de DS-games (die je start door tijdens het opstarten van de game Start en Select ingedrukt te houden) was op de originele 3DS erg klein, maar op de 3DS XL is dit wel een stukje beter te doen (al neemt dit niet weg dat de grote zwarte kaders rondom het beeld er apart uitzien).

Aanschaffen?

Al met al is de 3DS XL een mooi apparaatje geworden. Dat er geen AC-adapter wordt bijgeleverd kan een klein hindernisje vormen, maar gelukkig komen deze voor een niet al te hoge prijs (van ongeveer €10,-) in de winkels te liggen. Verder pakt de XL veelal (kleine) irritatiepunten aan van het originele model (zoals de locatie van de stylus, de losse 3D-slider, korte accuduur en het verre van ergonomische model) aan en weet deze grotendeels op te lossen. Er is echter maar weinig nieuws te vinden voor bezitters van het huidige model waardoor de keuze voornamelijk interessant is voor mensen die een 3DS willen kopen. Nintendo heeft flink wat verbeteringen doorgevoerd waardoor ze een prima product afleveren, maar nog steeds door een paar puntjes niet voor de volle honderd procent is te verkiezen boven het normale model.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Lees meer