Nieuws
Jedi: Survivor draait niet lekker op PS4/Xbox One
23 september 2024Star Wars Jedi: Survivor speelt een stuk minder lekker weg op de vorige generatie consoles.
Over het algemeen lijkt de Force altijd behoorlijk sterk met Star Wars-ontwikkelaars te zijn. Soms is er een kleine 'disturbance', iets waar Battlefront II ervaring mee heeft gehad, maar meestal is het overkomelijk. Je zou dus bijna kunnen concluderen dat het ontwikkelen van een Star Wars-game een gegarandeerde kaskraker oplevert, iets waar EA met Star Wars Jedi: Survivor uiteraard ook weer op rekent. Maar niets is minder waar gebleken. De naam Star Wars mag dan garant staan voor een enorme fanbase en dus een enorme afzetmarkt, maar dat betekent niet dat een Star Wars-game ontwikkelen ook garant staat voor ongeëvenaard succes. Zo zijn er een legio aan Star Wars-games die harder zijn neergesabeld dan een klasje younglings in de Jedi Temple op Coruscant.
Laten we maar meteen aftrappen met een oldie: Ewok Adventure. Deze Atari 2600-game draaide geheel om de schattig ogende Ewoks die door de bossen van Endor banjeren, maar de controls bleken achteraf te lastig voor jongere spelers. Daarom besloot men maar om de game op de plank te leggen en die daar te houden, want even een Day One patch eruit poepen bestond toen nog niet. Gezien de stort in New Mexico al was gereserveerd voor het massaal dumpen van E.T. voor de Atari 2600, besloot men maar om Ewok Adventure gewoon helemaal niet uit te brengen. Eeuwig zonde.
Nee, het gaat hier niet om een vervolg op de meest recente Battlefront-serie, maar eerder op een vervolg van het originele concept uit 2005. TimeSplitters-ontwikkelaar Free Radical mocht met het derde deel in deze franchise aan de slag, maar de slechte ontvangst van Haze, een andere Free Radical-titel, schoot al snel een proton torpedo in de spreekwoordelijke 'exhaust port'. Uiteindelijk zijn we niet zonder Battlefront-games komen te zitten, gezien EA de serie alsnog nieuw leven inblies. Dat ging zoals de meesten van ons wel weten niet geheel zonder slag of stoot. Ome EA deed weer ouderwets gierig met content en verstopte een hoop achter DLC. Maar dat trok men achteraf weer recht.
De aankondiging ervan leverde een hoop 'oehs' en 'ahs' op en aan het enthousiasme van de betrokken partijen lag het niet. Toch zag Star Wars: 1313, een Boba Fett-geïnspireerde third-person shooter, het levenslicht niet. De reden? Disney, en dan vooral diens besluit om LucasArts te sluiten na het verwerven van LucasFilm. Disney zou later nog wel meer discutabele keuzes maken wanneer het op Star Wars aankomt, maar daar kan ik een opzichzelfstaande Top 10 mee kunnen vullen. Met het succes van The Mandalorian zou je nog kunnen hopen op een verandering van het hart bij Disney, maar ik zou er niet al te hard op rekenen.
UNLIMITED POWER!!! Nou ja, in 1998 werd nog het idee gepitcht dat een game rondom een nieuwe Keizer misschien wel een leuk idee was. Over de rest van de setting is nooit veel bekend geweest, behalve dat C3PO een rolletje als intergalactische 007, oftewel spion zou gaan vervullen. Wellicht dat er nog wat verborgen informatie in het geheugen van R2-D2 opgeslagen is, maar we zullen helaas nooit exact weten hoe de vork in de rebelse steel zat. Vooralsnog blijft Palpatine de enige onbetwiste Emperor in de harten van Sith-aanhangers. "Good."
De naam Galen Marek zegt velen misschien niet zo veel, maar als we het over Starkiller hebben, dan hebben we het over Star Wars: The Force Unleashed. In 2008 zagen we het eerste deel in de serie verschijnen, waarna men in 2012 besloot om er een sequel op los te laten. Een derde deel - simpelweg genaamd The Force Unleashed III - stond ooit ook op de planning, maar werd uiteindelijk naar Lotho Minor (oftewel de schroothoop) verwezen omdat men er toch geen heil in zag, mede te danken aan de enorme veranderingen die men ermee wilde doorvoeren.
Hoewel niemand ooit had verwacht dat een derde deel afgewezen zou worden, werd Knights of the Old Republic 3 toch nooit verwezelijkt. Ergens vinden de fans dat nog steeds vreemd. Het eerste deel was een absoluut meesterwerk en het tweede deel was op zich ook nog best prima, ondanks de conclusie dat het te veel van hetzelfde bood. Zelfs de bedenkers van de serie hielden ons altijd het idee voor dat KOTOR een trilogie moest worden. Toch liepen zaken anders, wat volgens Chris Avellone te maken had met "internal politics". We find the lack of KOTOR 3... disturbing.
Een Call of Duty-achtige game in een Star Wars setting. Nee, ik heb het niet over Battlefront, maar over Star Wars: First Assault, nog zo'n project dat door Disney de nek om werd gedraaid na de LucasArts-overname. Het bestaan ervan werd uiteindelijk bevestigd door beta-beelden die boven kwamen drijven, maar bronnen hebben me verteld dat het gehele project zonder pardon in een Sarlacc pit is gemieterd.
Het leven van een smokkelaar gaat niet altijd over rozen. Schuldeisers die constant aan je kop lopen te zeiken om "betalingsachterstanden" en van die types als Greedo waar je een kort onderonsje mee moet afwikkelen. En dan hebben we het niet eens gehad over het ontstoppen van je Millenium Falcon doucheputje, welke om het uur verstopt zit door ene Chewbacca. In 2004 dacht men een hele game te kunnen vullen met het leven van een smuggler, maar ook dit concept werd ergens in een laadruimte weggemoffeld en nooit meer teruggevonden.
Over onze harige vriend gesproken, ook Chewbacca stond ooit op de planning om een eigen game te krijgen. Perfect natuurlijk, want eigenlijk weten we helemaal niet zo veel van 's-werelds favoriete Wookie. Dit ongetitelde project moest daar verandering in gaan brengen, maar uiteindelijk belandde het op de stapel met andere ongetitelde Star Wars game-ideeën die het levenslicht nooit gingen zien.
Van die ongetitelde Star Wars game-ideeën zijn er in de loop der jaren best wat geschrapt, maar één van de recentere voorbeelden is Project Ragtag van EA Vancouver, welke onder leiding van Amy Hennig was opgestart en ondergebracht bij Visceral Games. De voormalig Uncharted-coryfee moest het project uiteindelijk overdragen aan EA Vancouver. Die zagen er wel een open-wereld game in, maar ook hier was de Force niet sterk genoeg. Ergens in 2017, vroeg in de ontwikkelfase, trok men de stekker uit de game.
Zo zie je maar, er zijn genoeg Star Wars-games ten prooi gevallen aan de Dark Side. Gelukkig doet Disney er tegenwoordig alles aan om maar elke cent uit de franchise te knijpen, wat ook betekent dat tegenwoordig iedereen die er zin in heeft aan een Star Wars-game mag werken. Vergeet namelijk niet dat Ubisoft met een 'groundbreaking" Star Wars-project bezig is en Quantic Dream is ook aan de slag gegaan met Star Wars Eclipse. Maar goed, eerst Star Wars Jedi: Survivor maar eens spelen, zullen we?
Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Respawn Entertainment
Uitgever:
Electronic Arts
Release:
28 april 2023
Reviewscore:
Platforms:
Nieuws
Star Wars Jedi: Survivor speelt een stuk minder lekker weg op de vorige generatie consoles.
Nieuws
Volgens uitgever Electronic Arts werkt ontwikkelaar Respawn Entertainment hard aan het laatste hoofdstuk van de Star Wars Jedi-gamereeks.
Nieuws
Het heeft even mogen duren, maar Star Wars Jedi: Survivor is eindelijk onderweg naar de vorige generatie consoles. Dit maakt EA bekend via social media.
Downloadnieuws
Een flinke titel staat op het punt de bibliotheek van Game Pass - via EA Play - te verrijken. Star Wars Jedi: Survivor is onderweg naar de...