Trailer
Survival-hit Palworld aanwezig tijdens The Game Awards 2024
13 december 2024Bereid je voor op de Feybreak-update van Palworld in december. De populaire creature collector kwam voorbij tijdens de laatste editie van The Game Awards.
"Palworld is geen Pokémon". Zelfs onze eigen Claudia kwam in haar Early Access review van Palworld tot die conclusie. Toch lijkt een deel van de bevolking het hier niet helemaal mee eens te zijn. Want hoewel Palworld qua opzet dingen anders doet, lijkt het op het gebied van character design toch wel heel er te leunen op de wereldberoemde Pokémon critters.
Begin er maar eens aan, creature design. Met de enorme catalogus aan Pokémon - welke al enkele generaties meegaat - is het volgens sommigen bijna onmogelijk om nog een geanimeerd beest te ontwerpen die geen gelijkenissen met een Pokémon vertoont. Voor Palworld-maker Pocketpair lijkt de taak dan ook onmogelijk om diens game te vullen met creaturen die uniek zijn en dat het dan inspiratie opdoet bij Pokémon, valt nog enigszins te begrijpen.
Maar het internet is van mening dat Pocketpair verder gaat dan inspiratie opdoen. Het maakt zich schuldig aan asset copying en het doet er ook geen moeite voor om het te verbergen, aldus een battaljon aan X-gebruikers. Want als je de 3D renders van Palworld over die van enkele Scarlet en Violet Pokémon legt, zijn de gelijkenissen iets te griezelig.
Palworld-ontwikkelaar Pocketpair wordt dan ook sinds launch aan alle kanten bestookt door mensen die het een schandaal vinden. Een beetje misbruik maken van Pokémons populariteit door regelrecht creatures over te nemen, men zou zich moeten schamen! De hele week wordt men bij Pocketpair dan ook bekogeld met boze tweets en aantijgingen.
En dat mensen het creature design van Palworld in twijfel trekken, dat valt nog enigszins te rechtvaardigen. Want hoe je het ook draait of keert, je kunt er bijna niet omheen dat de gelijkenissen in enkele gevallen wel iets te opvallend zijn. Maar er is ook een grens en volgens Pocketpair-CEO Takuro Mizobe is die inmiddels bereikt. Volgens Mizobe worden ontwikkelaars namelijk bestookt met hatelijke berichten, waaronder doodsbedreigingen.
"Momenteel ontvangen we lasterlijke opmerkingen over onze artiesten en zien we tweets die op doodsbedreigingen lijken.
Ik heb verschillende meningen gekregen over Palworld, maar alle producties die verband houden met Palworld worden begeleid door meerdere mensen, waaronder ikzelf, en ik ben verantwoordelijk voor de productie.
Ik zou het op prijs stellen als u de bij Palworld betrokken artiesten niet zou belasteren."
Uiteraard is de kous hiermee niet af. Sterker nog, het wakkert de discussie alleen maar verder aan. Jan en alleman buigt zich nu over Palworld en zelfs AAA-game designers mengen zich in het vraagstuk "is dit plagiaat of niet?". Tegenover VGC laten twee ervaren game artists weten dat het bijna onmogelijk is om 'per ongeluk' een kopie van een ander creature te ontwerpen, zonder deze te rippen of nauwkeurig over te trekken. Als voorbeeld wordt aangehaald dat ontwikkelaars voor sequels zelfs moeten terugvallen op dit soort praktijken om er zeker van te zijn dat character designs blijven matchen, omdat de kans anders groot is dat te grote verschillen optreden.
“You cannot, in any way, accidentally get the same proportions on multiple models from another game without ripping the models. Or at the very least, tracing them meticulously first. I would stand in court to testify as an expert on this.
“To give you an idea of how impossible this is, sometimes we have to copy one mesh to another when we make sequels to games, for example, redrawing an NPC from one game to another, and even when we rework those old models, they only SOMETIMES match this closely due to rigging changes that might need to happen.
“There have been times when dozens of artists are given the same concept art to create a 3D model, for example, during art tests for jobs. I’ve seen 30 artists try to make the same horse using the exact schematics.
“None were as close to each other as these Palworld models are to the Pokémon models. None. The silhouettes and proportions here are near-perfect matches.”
Hoe de zaak zich verder ontrafelt, dat valt te bezien. Terwijl 'vigilante justice' hoogtij voert op media als X, zullen The Pokémon Company en Nintendo zich vast en zeker ook al aan het beraden zijn. Pocketpair lijkt zich daar overigens niet zo over te maken, Tegenover het Japanse Automation heeft men aangegeven dat Palworld door meerdere legal reviews is gekomen en dat ze door geen enkele gerechtelijke instantie op de vingers zijn getikt.
In de tussentijd, laten we vooral even rustig aan doen met de doodsbedreigingen. En laten we ook niet vergeten dat men wel vaker bij elkander over de schouder kijkt.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
POCKET PAIR, Inc.
Uitgever:
POCKET PAIR, Inc.
Release:
19 januari 2024
Reviewscore:
Platforms:
Trailer
Bereid je voor op de Feybreak-update van Palworld in december. De populaire creature collector kwam voorbij tijdens de laatste editie van The Game Awards.
Nieuws
Heb je een goede reden nodig om terug te keren naar Palworld? Dan moet je even opletten, want er staat een gigantische update op de planning voor december!
Nieuws
Pocketpair gaat Palworld naar het mobiele platform brengen met de hulp van PUBG-ontwikkelaar Krafton.
Trailer
Goed nieuws voor Palworld liefhebbers. Palworld komt namelijk officieel naar de PlayStation 5. Sterker nog, de game is nu beschikbaar als download!