Review: Battlefield: Bad Company PlayStation 3

Geplaatst: 30 juli 2008 20:36

Gamen is net als een patatje oorlog; het is lekker en je kunt er geen genoeg van krijgen. Daarbij sla ik direct een brug naar deze nieuwe shooter van Electronic Arts DICE; Battlefield: Bad Company.

We weten allemaal dat harde training, discipline en concentratie een grote rol spelen bij een soldaat. Dit wordt in Battlefield: Bad Company flink uitgedund en vervangen door een hoop humor en geknal.

Een verhaal?

Het verhaal begint waarna je als soldaat, genaamd Preston Marlowe, een ongeoorloofde helikoptervlucht hebt uitgevoerd en je wordt verbannen uit het Amerikaanse leger. Omdat je toch nog iets goeds wilt doen, sluit jezelf aan bij het Bad Company team. Je maakt deel uit van een team bestaande uit vier soldaten, om deel te nemen aan de meest onzinnige missies. Aan het roer staat sergeant 'Sarge' Redford, bijgestaan door Sweetwater, een zachtaardige soldaat en de lijpe explosiefreak Haggard. Nadat je een aantal missies verkloot hebt in het Bad Company team, kan het jou ook niet meer zoveel schelen. Je komt erachter dat er diverse huurlingen zijn ingezet die ook nog over grote hoeveelheden goud beschikken. Je dienstplicht verandert min of meer in een goudkoorts.

Droge humor

Geïnspireerd door films als Three Kings en Kelly's Heroes, ontvouwt zich het verhaal van vier losgeslagen soldagen achter de vijandelijke linies. Je hoeft niet bang te zijn voor een diepgaand verhaal, want de (foute) droge humor heeft de overhand in deze game. Dit zagen we ook in de diverse trailers die ons werden voor gekauwd, met onder andere Metal Gear Solid 4 en Gears of War, die op een droge manier werden beledigd. Deze humor maakt de singleplayer erg sterk en vooral vermakelijk.

Battlefield-roots

In Battlefield: Bad Company wordt er gewerkt met zogenaamde spaw points. Deze werken anders dan de traditionele check points en zorgen ervoor dat je tegenstanders wegblijven waarnaar jezelf het loodje hebt gelegd. Dit maakt de game minder moeilijk qua uitdaging. Het gene wat je haalt blijft altijd hetzelfde. Daarbij maakt het dus niet uit of je vervolgens dood gaat of niet. De uitdaging verdwijnt al helemaal grotendeels, na het toevoegen van de zogenaamde life injector. Deze prik-pen draag je altijd bij je en vult je levensbalk tot het maximale niveau bij. Ze hebben het wat beperkt door een wachttijd van een aantal seconden in te bouwen voordat je deze pen weer kunt gebruiken, maar in principe is het gebruik onbeperkt.

Vijandelijk vuur

Heel veel van de AI hoef je niet te verwachten. Er duikt hier en daar wel eens een soldaat weg wanneer je het vuur op hem opent, maar soms staan ze ook domweg voor zich uit te staren. Ook kun je niet veel van op je eigen team rekenen en gebeurt het regelmatig dat ze je niet helpen bij een vijandelijk aanval.

Wat ontzettend cool is in deze game is dat negentig procent van alles in deze game overhoop geknald kan worden, zowel in de singleplayer als in de multiplayer modus.
Schiet gaten in gebouwen om zo openingen te creëren en coveren achter een muurtje is in Battlefield Bad Company verleden tijd, want je vijand weet je overal te vinden.

In de uitgestrekte omgevingen heb je ook diverse voertuigen voor het uitkiezen, van een golfkarretje en gepantserde veldwagens tot een helikopter of boot. Welk voertuig je ook berijdt, ze zijn geen van allen bestand tegen kogels en raketten. Met behulp van een levensmeter kun je de schade van je voertuig peilen. Je kunt ook gebruik maken van de zogenaamde power tool optie, waarbij je in een handomdraai alle schade repareert. De duur van een reparatie is afhankelijk van het type voertuig dat je bestuurt.

Multiplayer

Naast de singleplayer bevat Battlefield: Bad Company ook een multiplayer modus. Een groot onderdeel daarvan is de Gold Rush, waarbij het ene team bij het andere team goudkisten moet opblazen om zo een nieuw deel van het level vrij te spelen en daar wederom de uitdaging aan te gaan om goudkisten van je vijand te vinden en te vernietigen. Als aanvallend team heb je een beperkte hoeveelheid respawns tot je beschikking. De multiplayer zal later aangevuld worden met de gratis Conquest modus, middels downloadable content.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Battlefield: Bad Company is een game in een overvol genre, maar met toch een geheel eigen smoel. Zowel de singleplayer als de multiplayer modus zijn ontzettend vermakelijk. Het singleplayer verhaal, met alle voertuigen en verwoestbare omgevingen, is super vet. De uitdaging was daarentegen wat minder door de spawn points en ook de AI is om te janken, maar daar staat een prima verhaal met droge humor en een scala aan toffe wapens tegenover. Dit alles maakt Bad Company een welkome toevoeging aan de reeks van Battlefield-games.

• Droge humor
  • Lekker duidelijk verhaal
  • Super vette wapens
  • Uitdagingen worden grotendeels ontnomen
  • Kunstmatige intelligentie laat het soms afweten
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Battlefield: Bad Company

Battlefield

Electronic Arts