Review: BIT.TRIP Presents... Runner2: Future Legend of Rhythm Alien Nintendo Wii U
Je hebt wel eens van die games met een enorm lange titel. BIT.TRIP Presents" Runner2: Future Legend of Rhythm Alien is er zo een. Dit is het vervolg op BIT.TRIP Runner, dus een naam als BIT.TRIP Runner2 zou meer voor de hand liggen. Maar ik zal niet te lang stil gaan staan bij de titel van de game, want het gaat tenslotte om de game zelf.
Spring, glij, trap en blokkeer op de beat
Het doel van de game is vrij simpel: breng CommanderVideo naar het einde van elk level. Dit is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Je personage zal automatisch rennen, maar jij moet wel op het juiste moment springen, glijden, trappen en met een schild kogels blokkeren. De muziek in de game speelt hierbij een belangrijke rol. Dankzij de beat in de muziek weet je namelijk precies wanneer je op de knop moet drukken. Als je de game zonder geluid speelt, dan wordt de game gelijk een heel stuk pittiger!
Ups en downs
Om nog wat meer variatie in de game te brengen, zal er niet 'n enkel pad naar de finish leiden. Op sommige plekken in een level moet je namelijk kiezen om boven- of onderlangs te gaan. Met pijlen wordt er aangegeven welk pad moeilijker is dan het andere. Dit moeilijkere pad zal je af en toe een schatkist als beloning geven, waarmee je nieuwe uniformen vrijspeelt. Er zijn ook paden die naar een bonuslevel leiden. Sommige paden zijn echter niet direct beschikbaar. Hiervoor zal je later een speciaal level met een kluis moeten voltooien. Vervolgens kan je terug naar het level om eerst een sleutel te pakken, waarna het gesloten pad bereikbaar wordt. Als laatste zijn er in sommige levels ook nog retro cartridges te vinden. Hiermee speel je een bonuslevelvrij in 16-bitstijl. Deze levels zijn wel erg moeilijk, want er zijn geen checkpoints en je hebt maar drie levens.
Double vision
De meeste Wii U-games maken nog wel redelijk gebruik van de mogelijkheden van de Wii U GamePad. Bij deze game kwam ik er echter al heel snel achter dat er helemaal geen tijd in is gestopt. Al bij het opstarten van de game moest ik aangeven of ik online wilde spelen om mijn highscores op de leaderboards te plaatsen. Uiteraard wilde ik dat, dus drukte ik met mijn vinger op de grote Yes-knop. Er gebeurde echter helemaal niks. Wat blijkt: je moet het gewoon met de knoppen doen. Op je GamePad zie je exact hetzelfde als op je tv en kan je dus ook niks met het touchscreen doen. Nu is het wel fijn dat je hierdoor off-screen kunt spelen. Wel is het weer jammer dat je het scherm niet kan uitzetten. Nu heb je altijd twee exact dezelfde schermen voor je neus. Hierdoor voelt de game een beetje aan als een snelle port.
Perfect is niet perfect genoeg
In elk level kan je gouden blokken en plusjes verzamelen. Je bent niet verplicht om dit te doen, maar het levert wel een hogere score op. Daarnaast krijg je een perfect wanneer je alle blokken en plusjes hebt verzameld. Een perfect is echter niet de hoogste rang die je kunt halen. Na het behalen van een perfect moet je namelijk een kleine minigame spelen. Hierbij beweegt een kanon op en neer en moet je op het juiste moment op de knop drukken om jezelf naar een doelwit te lanceren. Wanneer je in het midden van het bord landt, wordt je beloond met een perfect+. Dit is echter nog steeds niet de hoogste rang. Je kunt namelijk ook nog een double en triple perfect+ halen door dit op alle drie de niveaus te doen. De completionists zullen een lange tijd zoet zijn om dit op alle honderd levels te behalen!
Het eindoordeel van Justin Meijer
Ik heb me prima kunnen vermaken met BIT.TRIP Presents" Runner2: Future Legend of Rhythm Alien. De game heeft een lekkere beat waardoor ik al snel helemaal in de game zat. Ook is het leuk gedaan dat er meerdere paden zijn, waardoor je sommige levels meerdere keren zal gaan spelen. De toevoeging van off-screen play vind ik ook altijd een pluspunt, maar voor de rest is er helemaal niks met de GamePad gedaan. Dat neemt niet weg dat dit weer een leuke game uit de Nintendo eShop is die je voor een lange tijd kunt spelen.
- Goed
- Lekkere beat
- Meerdere paden
- Off-screen play
- Veel content
- Mogelijkheden GamePad nauwelijks gebruikt
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Gaijin Entertainment
Uitgever:
Nintendo
Release:
11 april 2013
Reviewscore:
Platforms: