Review: Born of Bread - Een goed broodje met weinig diepgang Nintendo Switch

Soms kom je games tegen die je gewoon interessant lijken. Dat was voor mij ook het geval met Born of Bread. Het ziet eruit als een vrolijk RPG-avontuur. Toen Bram vroeg of iemand deze game wilde reviewen, besloot ik het uit te gaan proberen. Nu is het tijd om te onderzoeken of Born of Bread inderdaad zo leuk is als de trailers doen voorkomen, of dat het deeg toch helemaal niet goed doorbakken blijkt te zijn.

Speel als deeg en ga op avontuur

In Born of Bread speel je als Gollum Loaf. Het verhaal begint als een groep archeologen een eeuwenoude tombe openmaakt en daarmee een groep demonen bevrijdt. Deze demonen geven de archeologen een koekje van eigen deeg en vertrekken dan richting het kasteel op zoek naar de mysterieuze ‘Sun Stones’. Ondertussen in het kasteel is Papa Baker bezig met het avondmaal van de chagrijnige koningin. Hij gebruikt dan per ongeluk een eeuwenoud recept en in plaats van een lekker brood springt er een gollum gemaakt van deeg uit de oven.

Papa Baker accepteert dit wezen meteen als zijn zoon en noemt hem Loaf, maar als de demonen het kasteel binnenvallen en de Sun Stone stelen, schieten ze de nieuwe vader en zoon met een explosie diep het bos in. In het bos begint het echte avontuur. Na een korte combat tutorial word je losgelaten en moet je het zelf uitzoeken. Het verhaal in Born of Bread is niet al te diepgaand, maar dat is totaal niet erg. Het is een vrolijk verhaal gevuld met de nodige humor en woordgrappen over deeg. Mensen die op zoek zijn naar een serieuze RPG zijn bij Born of Bread helaas aan het verkeerde adres. De game neemt zichzelf niet serieus en heeft simpele gameplay die makkelijk onder de knie te krijgen is.

Born of Bread review1

Kleine technische hiccups

Het verbaasde mij ook hoe goed Born of Bread draait op de Nintendo Switch. De laadtijden zijn kort en de game ziet er prachtig uit. De achtergronden en omgevingen zitten vol details om te ontdekken. Wel zijn er af en toe een paar kleine technische hiccups op de Nintendo Switch. Je moet goed opletten om ze te zien, maar af en toe verdwijnen personages in de grond of gaan in elkaar op en vormen zo een rare hybride. Dit haalt je wel een beetje uit de beleving van de game, maar over het algemeen draait Born of Bread goed op de Nintendo Switch en is het een goede optie voor mensen die geen ander platform tot hun beschikking hebben.

De grootste verrassing voor mij is de soundtrack. Die is echt geweldig om naar te luisteren. Bijna elk nummer sluit perfect aan bij de situatie. Mijn favorieten zijn onder andere het gevechtsthema en de muziek die speelt als je door Royal Town, het dorp waar het kasteel van de koningin zich bevindt, loopt. Een ander sterk punt van Born of Bread is de humor. Naast de nodige, verwachte brood puns, heeft de game ook veel grappige momenten in de dialogen. Zo werd ik onder andere verrast door een Belle en het Beest quote en ja, ik ben serieus. Er zijn nog veel meer momenten waar ik om moest lachen, maar die ga ik niet spoilen, want ze zijn het leukst als je het speelt. Laat me zeggen dat, als dit soort humor je aanspreekt, je zeker niet teleurgesteld gaat worden.

Born of Bread review2

Niet genoeg diepgang?

Naast de humor en geweldige soundtrack heeft de game ook nog een cast van geweldige personages. Mijn grote favoriet tot nu toe is Papa Baker met zijn vele woordgrappen. Buiten dat hij zijn zoon binnen een paar seconden volledig accepteert en liefheeft, is hij ook gewoon wholesome. Hij behandelt alle reisgenoten van Loaf goed, met name Lint de verlegen wasbeer die Papa Baker en Loaf vinden in het bos. Dub is ook mijn baby. Hij is een kleine draak die dient als save punt en jouw gevechten livestreamt aan een groot publiek. Je hoort het goed, Born of Bread heeft een livestream-functie in de game. Hoe beter je kijkcijfers, hoe meer xp je verdient. Soms krijg je ook een verzoek om iets binnen een tijdslimiet te doen voor geld. Dit is een leuke gimmick, maar voegt helaas weinig toe aan de gameplay en had iets beter uitgewerkt kunnen worden.

Dit is sowieso het gevoel dat ik heb bij Born of Bread. Het is leuk, grappig en ziet er prachtig uit, maar het mist allemaal net dat beetje diepgang. Zo is het verhaal leuk, maar wel hetzelfde dat je in veel andere RPG’s ziet. De personages zijn grappig, maar de een heeft meer ontwikkeling dan de ander. Er zijn ook een paar kleine ergernissen, met name in waar je naartoe moet en wat je precies moet doen. In de dialogen wordt snel gezegd wat je moet doen, maar daarna kan je het amper terugvinden. Het quest-menu helpt helaas ook niet mee, want daar wordt alles ook heel vaag uitgelegd en staat er niet precies bij wat je moet doen.

Born of Bread review3

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Born of Bread is een prachtige RPG met een goed gevoel voor humor en een geweldige soundtrack. Op een paar kleine hiccups na draait de game geweldig op de Nintendo Switch en zijn er amper laadtijden tijdens het spelen. Verwacht alleen niets vernieuwends en diepgang, want dat brengt Born of Bread niet naar de tafel. Als je dat los kunt laten, heb je wel een hele vermakelijke game in handen waar je veel lol mee gaat beleven.

• Goede humor
  • Fijne, simpele gameplay
  • Prettige controls
  • Game ziet er prachtig uit
  • Leuke personages
  • Draait goed op de Nintendo Switch
  • Geweldige soundtrack
  • Kleine technische hiccups
  • Iets te weinig diepgang
  • Quests teruglezen is onduidelijk

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Born of Bread

-

Dear Villagers