Review: Bravely Second: End Layer Nintendo 3DS

Na het verrassende succes van Bravely Default, ook wel Bravely Default: Flying Fairy genoemd, kan het tweede deel binnen de serie natuurlijk niet wegblijven uit Europa. Met het eerste deel bracht Square Enix samen met Silicon Studio een vernieuwende JRPG met een vleugje van Final Fantasy-elementen naar de Nintendo 3DS. Met een uitgever als Square Enix kun je er natuurlijk niet omheen dat ook deze game de nodige kristallen en Heroes of Light-aspecten bevat. Inmiddels zijn we twee jaar verder en kunnen we aan de slag met Bravely Second: End Layer.

The Three Cavaliers

De game begint gelijk al spannend met een genadeloze afslachting. Twee jaar na het verhaal in Bravely Default, worden de zogeheten Three Cavaliers of the Crystal Guard ingemaakt door de Kaiser waarna Agnes, her Holiness, vervolgens wordt ontvoerd. Een drietal is natuurlijk al snel gedoemd tot mislukken aangezien er altijd vier Heroes of Light horen te zijn. Al gauw begin je aan de quest om Agnes te redden uit het vliegende fortress, genaamd: The Skyhold, en ontmoet je nieuwe en bekende helden die je helpen in het gevecht tegen de Kaiser. Wanneer je echter de achtervolging inzet, wordt het verhaal op momenten ietwat langdradig en lijkt het meer alsof je als een hondje achter de Skyhold aanhuppelt. Gelukkig duurt dit niet lang en komt het verhaal vervolgens twee keer zo sterk terug waarop het feest pas echt begint.

Geen standaard JRPG

Alhoewel Bravely Second alle standaard ingrediënten bevat voor het maken van een JRPG, bevat ook dit tweede deel weer het unieke battle systeem: brave or default. Tijdens een gevecht kun je er namelijk voor kiezen om meerdere aanvallen tegelijkertijd uit te voeren. Je kunt maximaal vier keer achterelkaar aanvallen, maar let daarbij wel goed op je BP. Wanneer je aanvalt zonder de optie default BP op te bouwen, kun je een aantal beurten niet spelen. Je moet dus strategisch nadenken voordat je gedachteloos BP vergooid. Het kan letterlijk het verschil tussen leven of dood betekenen. Niets is frustrerender dan hulpeloos toekijken hoe je wordt afgemaakt.

Wanneer je er in slaagt om in én beurt de vijanden uit te schakelen, activeer je een victory streak. Met deze victory streak verdien je extra exp- en job-punten. Per karakter kun je én job tegelijkertijd levelen. Door het levelen van verschillende jobs kun je meerdere combinaties creëren. Zo kan je de Black Mage en de Bishop combineren. Met deze combinatie plaats je sterke magische aanvallen, maar kan je ook de teamgenoten beschermen. Daarnaast bevat iedere job een aantal support abilities. In totaal kun je vijf support abilities gebruiken waarmee je bijvoorbeeld je fysieke kracht kunt verhogen door de support ability P.attack 20% up te selecteren.

De game bevat enorm veel jobs, iedere gamer kan dus zijn eigen combo's maken die aansluiten op diens speelstijl. Mijn persoonlijke favoriet is én van de nieuwe jobs, genaamd: Catmancer, waarbij je katten traint om verschillende aanvallen uit te voeren. In totaal bevat Bravely Second naast de bekende jobs uit het eerste deel twaalf nieuwe jobs, waaronder Wizard, Bishop en Fencer.

Handige extra's

Naast de support abilities bevat Bravely Second nog een aantal handigheidjes om je door de game heen te helpen. Zo kun je makkelijk levelen door de encounter rate op maximaal te zetten, of juist helemaal uit zodat je op je dooie gemak de dungeons kunt uitpluizen. Het maakt de game ook gelijk meer toegankelijk voor gamers met minder ervaring op het gebied van JRPG's. Daarbij besparen deze opties fans een hoop frustratie, want hoe vaak komt het wel niet voor dat je onder vuur wordt gezet terwijl je nog geen millimeter bent verwijderd van een kistje of savepunt?

Daarnaast bevat de game twee minigames. In plaats van het renoveren van een dorpje, helpen we in het tweede deel met het renoveren van een stadje op de maan. Door het herbouwen van verschillende gebouwen verdien je nieuwe speciale moves of items. Door middel van de tweede minigame kun je wat extra geld verdienen met het maken van schattige Chomper-knuffels. Deze minigame voegt echter weinig toe aan de game en zit er meer in als tijdverdrijf.

Het eindoordeel van Michelle Plantinga

Bravely Second is zeker de moeite waard om in huis te halen. De game bevat een uniek battle systeem en enorm veel mogelijkheden qua job combinaties, abilities en equipment. Deze ingrediënten maken dit deel al tot een zeer vermakelijke game. Daarbij creëert de game na een ietwat trage opening een sterk verhaal. Het is echter wel aan te raden om te beginnen met het eerste deel uit de gamereeks aangezien het verhaal verder gaat waar Bravely Default is geëindigd. Daarbij maakt het de terugkomst van veel bekende karakters een stuk leuker.

• Hoeveelheid jobs
  • Uniek battle systeem
  • Leuk/sterk verhaal