Review: Buzz! Quiz World PlayStation 3

Net als de SingStar-serie bestaat de Buzz-serie uit games die het leukst zijn wanneer je ze samen met wat vrienden speelt. De eerste game verscheen alweer vier jaar geleden en de serie bestaat inmiddels al uit vijftien games.

Het doet wat het moet doen

Buzz heeft een simpel doch doeltreffend concept; beantwoord diverse vragen in diverse rondes. Er zijn serieuze ronden, maar ook rondes waarbij je een aftellende bom moet doorgeven. Deze bom gaat niet af zolang je het juist antwoord geeft op de vraag. Zo heb je een taartengooi ronde of een ronde waarin je punten van elkaar kunt afpakken. Deze rondes kun je lang of kort spelen, het is maar net wat jij wilt. Zo heb je zelf de regie in het spel in handen en dat is natuurlijk wel zo prettig.

Vragen voor iedereen

De game bevat maar liefst 5000 verschillende vragen, de ene vraag makkelijker dan de andere. Voorop staat dat de game voldoende vragen bevat en ze ook nog eens uitdagend genoeg zijn. Ook zitten er vragen bij die voor de Nederlandse markt makkelijk volgbaar zijn. Daarnaast zullen er enkele vragen zijn over de Nederlandse politiek of showbizz. Alhoewel ik denk dat er ook een aantal vragen bij zitten die mijn generatie een beetje voorbij gaan, zoals vragen van popgroepen uit de jaren '70 of '80.

De game zit gelukkig vol humor, en dat bevordert de sfeer behoorlijk. Niet alleen omdat ik het smijten van taarten grappig vind, maar ook omdat sommige antwoorden om te gieren zijn. Elke ronde heeft vier categorieën, waaruit iedereen er 'n mag kiezen, dus mocht er een categorie zijn die je minder af gaat, dan kun je nog altijd de hoop vestigen op de categorieën waar je wel veel vanaf weet. Daardoor is Buzz! World Quiz voor iedereen geschikt.

Met vernieuwingen

Natuurlijk is het altijd prettig als je een game koopt waarbij gewerkt is aan vernieuwingen. Anders heeft het kopen, los van de hoeveelheid vragen, niet zoveel zin. Zo is het in deze Buzz mogelijk om je eigen profiel aan te maken, waarbij je je eigen naam kunt aanmaken. Maar je kunt ook van vaste namen gebruik maken die reeds in de game verwerkt zijn. Zo zat mijn naam, Alex, gewoon verwerkt in de game. Dit betrekt je extra in de game.

Ook kun je je eigen quizen maken, maar dat is verschrikkelijk veel werk als je geen gebruik maakt van een chatpad of toetsenbord voor de PlayStation 3.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Buzz! Quiz World heeft weinig nieuws te bieden, maar doet wat het moet doen. De bestaande opties in de game zijn voldoende verbeterd en bovendien vermaakt het je voldoende. Mocht je nog geen Buzz in huis hebben, dan is het aan te raden om er eens mee te beginnen.

• Behaalde resultaten wegen mee aan je persoonlijke IQ-score
  • Hoeveelheid vragen
  • Humor, leuke animaties
  • Persoonlijkheid
  • Vragen zijn soms wat aan de moeilijke kant
  • Weinig vernieuwing!
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Buzz! Quiz World

-

Sony