Review: Call of Duty: Ghosts - Invasion Xbox 360

-

Na Onslaught en Devastation, is het nu aan Invasion om de interesse in Call of Duty: Ghosts in leven te houden. Dit derde DLC pack gaat gepaard met een viertal sfeervolle maps en een nieuwe episode voor de Extinction-modus. Dit keer dus geen nieuwe wapens, maar daardoor wel meer oog voor detail in de maps, die bovendien allemaal gesitueerd zijn in andere delen van de wereld. Met veel nieuwe informatie en beelden van Call of Duty: Advanced Warfare, is het de vraag of deze downloadable content ook Ghosts staande weet te houden.

[video2]https://www.youtube.com/watch?v=g6TVU1_txeA[/video2]

Pharaoh

De eerste map bevindt zich, zoals de naam Pharaoh al doet vermoeden, in Egypte. Pharaoh is een vrij grote zandbak, die verschillende speelstijlen ondersteunt. Zo zijn er aan de ene kant van de map een groot aantal obstakels geplaatst, waardoor je de vijand zelden ziet aankomen en je wellicht een assault rifle of submachine gun op zak wilt hebben, terwijl een ruime binnenplaats aan de andere kant van het toneel een perfecte plaats voor snipers lijkt te zijn. Maar naast zand is er veel meer interessants te vinden, zoals vleesetende mestkevers, vurige altaren en een enorm monument, dat aan de steigers te zien onderzocht wordt door archeologen en door de nodige kogels zomaar eens in zou kunnen storten. Er is dan ook veel oog voor detail, waardoor de map vooral sfeer ademt. Door de grootte van de map, is Pharoah vooral geschikt voor objective based modi, maar ook Team Deathmatch en Kill Confirmed kunnen er prima op gespeeld worden. Pharaoh is in mijn ogen geen instant classic, maar gewoon een zeer leuke map die je iedere keer weer met veel plezier speelt, ook om de speciale field order vrij te spelen, die je in 'n klap alle perks bezorgt.

Departed

Departed is ongetwijfeld mijn favoriete map van de vier. Mexico is hier het toneel en uiteraard treffen we dit land precies op de dag van de doden. Dat betekent onder andere dat de straten versierd zijn met kleurrijke bloemen, die deze map een zeer interessant en vooral memorabel kleurenpallet meegeven. Daarnaast beschikt Departed over een binnenplaats en een flink aantal gangetjes, huizen en een markt. Daardoor moet je op ieder moment op je hoede zijn, wat deze map een van de meest intense uit de Call of Duty-geschiedenis maakt. Daarnaast transformeert de field order van Departed je in een zogenaamde Death Mariachi met twee pistolen, waarbij een kill je slachtoffer omtovert tot bondgenoot. Een zeer toffe map, die bovendien leuk is in praktisch iedere game mode.

Mutiny

Als vermoedelijke knipoog naar die bekende piratenfilms, speelt Mutiny zich af op een eiland in de Caraïben. Een schip vormt hier het meest opvallende herkenningspunt, maar ook de skeletten en olielampen doen een duit in het zakje. Hoewel de duistere sfeer in deze compacte map subliem is, speelt Mutiny gewoonweg niet zo lekker. Het manoeuvreren van schip naar vasteland en andersom gaat vaak moeizaam en de vele hoogteverschillen maken het de speler ook niet bepaald gemakkelijk. Een leuke map voor een paar potjes Team Deathmatch, maar vervolgens zul je Mutiny vooral proberen te mijden, vooral als je andere modi prefereert.

Favela

Uiteraard is er tot slot ook een remake van een oude map aanwezig, dit keer Favela uit Modern Warfare 2. Hoewel men normaal gesproken nog de moeite neemt om een gedateerd decor in een nieuw jasje te steken, is deze Braziliaanse map praktisch hetzelfde gebleven. Eerlijk is eerlijk, er zijn heel wat details toegevoegd, maar qua lay-out is er weinig tot niets veranderd. Persoonlijk was ik al geen fan van het origineel, laat staan de remake. Wederom was een nieuwe map hier op zijn plaats geweest, want ook de unieke field order weet de klassieker niet naar een hoger niveau te tillen. Uiteindelijk blijft de map alleen interessant voor de liefhebber, die bovendien niet wakker ligt van de vervelende snipers, die zich te gemakkelijk kunnen verschuilen in de verscheidene gebouwen.

Episode 3: Awakening

Naast de multiplayermaps, moet er natuurlijk ook weer op aliens worden geknald. In de derde episode van Extinction, genaamd Awakening, reist men af naar de zogenaamde onderwereld der aliens. Hier is het de bedoeling om de Ark de bereiken en de Cortex, een of andere sleutel, te bemachtigen. Veel vreemde termen voor een simpel gegeven: heel veel aliens afknallen. Ik gaf al een paar keer eerder aan dat deze modus mij persoonlijk niet weet te interesseren, maar tijdens mijn eerste speelsessie in Awakening wist de interessante stijl mij toch tijdelijk te boeien. Je hebt namelijk niet langer te maken met een saaie stad of boot, maar bevindt je in een wonderlijke, maar onheilspellende wereld. Uiteraard zijn er weer nieuwe aliensoorten aanwezig, waaronder vliegende varianten, waardoor je nu werkelijk overal op zult moeten letten. Aan het eind van de dag is Awakening enorm leuk voor de liefhebber van de Extinction-modus, maar voor hen die voorheen al niet echt van de modus wisten te genieten, zal deze episode die kijk waarschijnlijk niet veranderen.

Het eindoordeel van Ruud Oomens

Dat men zich door het weglaten van nieuwe wapens meer heeft kunnen focussen op de maps, is goed te zien. De maps ademen sfeer en zijn enorm gedetailleerd, maar zijn op gameplayvlak niet allen even sterk. Pharaoh speelt echter wel lekker weg en ook persoonlijke favoriet Departed is een map die ik me nog lang na Ghosts zal herinneren. Mutiny is een sfeervolle, maar matige map en ook de nieuwe versie van Favela weet weinig indruk te maken. De derde Extincition-episode Awakening, is vooral door het interessante decor en leuke nieuwe aliens erg tof, maar zal geen nieuwe spelers aan zich weten te binden. Al met al dus een DLC pack met een tweetal geweldige maps, een remake die je moet liggen, een matig piratenspeelveld en een toffe Extinction-episode.

  • Prima
  • Veel oog voor detail
  • Pharaoh speelt lekker
  • Departed is sfeervol
  • Awakening oogt tof
  • Mutiny vrij matig
  • Favela wederom remake

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Call of Duty: Ghosts - Invasion

Ontwikkelaar:

Infinity Ward

Uitgever:

Activision Blizzard

Release:

3 juni 2014

Reviewscore:

Platforms:

PC
X360
PS3
PS4
XONE
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord