Review: Call of Duty: Modern Warfare 3 Xbox 360

Geplaatst: 15 november 2011 18:00

Het einde van een trilogie moet altijd spetterend zijn, een deel wat de vorige delen doet verbleken. Kijk maar naar Toy Story 3, Gears of War 3, Uncharted 3 en zo kan ik nog wel even doorgaan. Is Modern Warfare 3 spectaculairder dan zijn voorganger? Lees snel verder.

De kluts kwijt

Modern Warfare 3 begint precies waar Modern Warfare 2 eindigde: een zwaar verwondde Soap en Price gaan naar Nikolais safehouse om de arme jongeman te redden. Makarov leeft nog steeds, maar na een vliegveld kapot te hebben geknald heb je eigenlijk alles wel gezien. Dus wat doe je dan? Dan start je eigenhandig een derde wereldoorlog. Het is erg ongeloofwaardig, maar zorgt wel voor toffe omgevingen om in te schieten.

Ditmaal zijn er ook geen twee facties waar je mee loopt, maar drie. De SAS maakt zijn opwachting in dit deel, maar slechts voor een paar levels. Die levels zijn op zich wel vet, maar ze voelen als opvulling om Engeland er even bij te betrekken, zodat je nog meer een derde wereldoorlog-gevoel hebt. De personages hebben daarnaast nauwelijks identiteit. Op gebied van verhaal is alles zo over-the-top gemaakt dat het meer voelt als normale kost.

Shock and awe

De eerste Modern Warfare had de primeur erop: schokkende momenten waarin er iets onvoorspelbaars gebeurt en jij kan toekijken hoe een teammaat van je doodgaat. De eerste ]Modern Warfare deed dat heel goed door het met mate doen. De atoombomontploffing (wat gelijk een ultimatum stelde aan de game) en de laatste scene staan op mijn netvlies gebrand. Modern Warfare 2 ging hierin verder en Modern Warfare 3 gaat hierin te ver, net als Black Ops van vorig jaar. Er gebeuren zoveel van die momenten, dat je ze gaat verwachten en dan is het onvoorspelbare er vanaf.

Innovatie op de volgende generatie

Wat is er dan wel leuk aan Modern Warfare 3? Dat kan ik heel simpel uitleggen: het is gewoon leuk! Het schiet lekker en het speelt gewoon goed. Het is al sinds Call of Duty 2 niet geïnnoveerd, maar dat hoeft ook niet bij deze franchise. Het is de Micheal Bays Transformers van de gamesindustrie en die moeten er ook zijn. Fans weten wat ze kunnen verwachten, met een paar kleine extra's. Ik heb me niet verveeld tijdens het spelen en dat doen niet veel games met me. Wat ik me echter wel afvraag, is waar de franchise naartoe wilt vanaf hier. Een derde wereldoorlog is het maximum wat je op onze planeet kan halen. Zou het dan toch echt naar de ruimte gaan? Met een gehele nieuwe engine? Op nieuwe consoles?

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Modern Warfare 3 doet waar het goed in is: een leuke knaller afleveren. Het verhaal eindigt misschien niet zo episch als zijn voorganger en de shock and awe-momenten zijn er misschien wel in overvloed, maar dat is wat de gamer van Modern Warfare 3 verwacht. En dat is wat Modern Warfare 3 is: een crowdpleaser. Het is die ene persoon op het feestje die door iedereen tof gevonden wordt en daar is niks mis mee.

• Voelt ouderwets goed aan
  • Veel verschillende omgevingen
  • Verveeld geen moment