Review: Command & Conquer: Red Alert 3 Pc

Geplaatst: 24 november 2008 16:36

Veel mensen zullen de serie van Red Alert inmiddels wel kennen. De traditionele strategiegame is bij veel mensen in het goede keelgat geschoten, en heeft dan ook vele fans achter zich gekregen in de loop der jaren. Voor deze fans is het lange wachten op deeltje drie uit de serie inmiddels ook alweer voorbij, want zij kunnen zich nu gaan vermaken met Red Alert 3.

Red Alert 3

Voor degenen die geen idee hebben wat Red Alert 3 is of waar het allemaal om draait in de game is hier allereerst een korte samenvatting. RA 3 is een real time strategiegame (RTS) die drie speelbare partijen aanbiedt, namelijk de Sovjets (Russen), Allies (Amerikanen) en het Empire of the Rising Sun (Japanners). Het spel speelt zich af in de toekomst, en draait om allerlei conflicten die tussen de partijen worden uitgevochten. Als speler kun je dus kiezen met welke partij je in zee gaat om de wereld te veroveren. Uiteraard kun je ook alle partijen een keer doorlopen, omdat er voor elke partij een campaign is gemaakt door Electronic Arts.

Het is jouw keuze

Je kunt dus kiezen uit drie totaal verschillende partijen, die elk een eigen verhaal met eigen missies voorschotelen. Het leuke is dat alle partijen totaal verschillend van elkaar zijn, en elkaar dan ook te lijf gaan met verschillende voertuigen en eenheden. De doelen die je in de missies voorgeschoteld krijgt zijn echter niet wereldschokkend. Het gaat er meestal om dat je uiteindelijk een basis of een aantal kleinere basissen op de door jouw gewenste manier naar een andere wereld knalt. De manier waarop je dit doet is echter helemaal jouw keuze, waardoor je veel vrijheid krijgt om dingen te ondernemen.

Hollywood B

Ook het verhaal zal voor de meesten een bijrol spelen, het gaat namelijk echt om de gameplay. Het verhaal achter de missies is overigens erg leuk vormgegeven met echte acteurs die in filmpjes de losse touwtjes van het spel aan elkaar knopen. Daar komt bij dat het acteerwerk zeker niet slecht te noemen is, al gaat het wel om B-acteurs.

Kleurrijk

Zoals gezegd draait het in RA 3 vooral om de gameplay. Deze is zo opgezet dat iedereen zo in de game kan stappen, of je nou ervaring hebt met het genre of niet. De game heeft een aparte grafische sfeer die vooral gebruikt maakt van veel kleuren, en dat past precies bij datgene waarvoor de game is gemaakt: plezier hebben! De animaties zijn ook tiptop in orde. Als je bijvoorbeeld een opdracht hebt gegeven om een gebouw ergens neer te planten, zie je keurig in real time hoe het gebouw van de grond af aan op wordt gezet. Qua beeldprestaties zit de game dus wel snor.

Samen spelen is samen delen

Wat ook leuk is, is dat je de missies in het spel op verschillende moeilijkheidsstanden kunt aangaan, vooral wanneer je dat met 'n van je vrienden doet. Als je hiervoor kiest, is het belangrijk dat je goed met elkaar samenwerkt. Omdat alle resources die je binnenhaalt over twee spelers worden verdeeld, is het zaak goed te plannen wie welke eenheden maakt en wie waar aan gaat vallen. Kortom, met meerdere mensen kun je misschien nog wel meer lol beleven aan de game dan in je eentje.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Red Alert 3 is een vervolg van de Red Alert-serie die er zeker mag zijn. Met sfeervolle graphics en uitstekende gameplay is het duidelijk dat deze game zeker niet mag ontbreken in de kast van RA-fans, maar ook strategisch ingestelde mensen kunnen veel lol aan deze grappig opgezette game beleven. Ook mensen die nog nooit eerder een spel in RTS-vorm hebben gespeeld kunnen er zo aan beginnen, omdat de drempel om in te stappen heel laag ligt, mede dankzij de zeer duidelijke en uitgebreide tutorials die je kunt volgen. Als je dan ook nog met z'n tweeën aan een missie begint, is er geen houden meer aan!

• Sfeervolle graphics
  • Lage instapdrempel
  • Co-op gameplay