Review: Dr. Kawashima s: Meer Brain Training Nintendo DS

Aangepast: 10 januari 2020 21:17

Iedereen heeft wel eens gehoord van het spel Brain Training van Dr. Kawashima op de Nintendo DS. De game is immens populair onder een breed publiek, jong of oud het maakt niet uit. Daarmee heeft Nintendo een brede doelgroep voor zich weten te winnen.

De game heeft zelfs gefungeerd als inspiratiebron voor televisieprogramma's als "Tijd voor Max", op de Nederlandse TV. Voor iedereen die net als ik een beetje uitgekeken was op de eerste Brain Training is er nu Meer Brain Training. Want om je geheugen in optimale conditie te houden zul je de hersenen elke dag moeten blijven trainen, aldus Dr. Kawashima.

Meer hersentraining

Meer Brain Training bestaat, net als zijn voorganger, uit kleine puzzels om je hersenen nog wat meer te trainen. Door het trainen van je hersenen train je de prefrontale cortex die als commandocentrum van het brein functioneert. De prefrontale cortex bepaalt hoe de kennis die is opgeslagen in het brein wordt gebruikt bij elke voorkomende situatie. Sommige spelletjes zijn erg leuk, maar andere zijn doodvermoeiend.

Je speelt steeds meer puzzels vrij naarmate het spel vordert. Hoe sneller je de puzzels voltooit, hoe jonger je hersenen worden. Doordat je elke dag traint wordt het doen van deze spelletjes ook steeds makkelijker.

Nog meer hersentraining

Hoe beoordeel je een game die eigenlijk geen game is, en waarover niet veel meer te vertellen valt dan over de levensduur en de verschillende spelletjes die in de game zitten? Het vrijspelen van verschillende games houd je heel wat uurtjes bezig. Ben je meer van games als Mario, Sonic of Zelda, dan is Brain Training wat soft. Ik weet ook niet precies hoe ik Meer Brain Training moet beoordelen en op welke punten.

Ik heb mijzelf de vraag gesteld of de game verbeterd is ten opzichte van zijn voorganger en of mijn moeder het spelletje leuk zou vinden. Naast de simpele rekensommetjes kun je nu ook geld tellen, wat persoonlijk mijn favoriete onderdeel is. Woorden maken is wel vrij lastig en dat ging me dan ook snel irriteren. Wat ik wel vervelend vind is dat je in Meer Brain Training al vrij snel lastige opdrachten krijgt, terwijl het in Brain Trainer allemaal wat makkelijker begon om er in te komen. Daarnaast maakt de professor nog steeds irritante, tenenkromme grapjes.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Kijk je uit naar games met veel actie, dan moet je Meer Brain Training zeker laten liggen. Maar ben je de laatste tijd wat vergeetachtig en ben je helemaal uitgekeken op het eerste deel, dan is Meer Brain Training een prima aanschaf om enkele uren verveling op te vullen. De game heeft me alleen niet zo vermaakt als het eerste deel, behalve het geldtellen, want daar blijf ik gewoon het beste in.

• Uitdagende puzzels
  • Leuker dan school
  • Weinig vernieuwend
  • Blijft niet lang leuk
  • Professor heeft domme grappen
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Dr. Kawashima s: Meer Brain Training

-

Electronic Arts