Review: Dragon Ball Z Budokai HD Collection Xbox 360

Geplaatst: 10 november 2012 21:00

Dragon Ball Z is een japanse tv-serie met al heel wat afleveringen op zijn naam. Naast het succes op tv is Dragon Ball Z ook niet uit de gamewereld te denken. Namco Bandai voegde twee goede Dragon Ball Z-games bij elkaar in 'n HD collectie. Deze HD collectie bevat Dragon Ball Z: Budokai en Dragon Ball Z: Budokai 3 en hiermee probeert Namco Bandai de markt weer opnieuw te veroveren.

The Old Feeling

Je start Dragon Ball Z: Budokai HD Collection op met het idee twee fantastische games te spelen die al jaren in de kast lagen. Dit is echter ook zo maar door de jaren heen is er heel wat veranderd. Het eerste wat opvalt is dat beide games niet voor breedbeeld-televisies zijn gemaakt. Dit heeft de ontwikkelaar proberen op te lossen door twee simpele kaders aan beide kanten van het scherm te plaatsen. Hiermee blijft het hele scherm opgevuld en kan je het in de ouderwetse, originele afmetingen spelen.

Dragon Ball Z: Budokai

E'n van de twee games die de collectie rijk is, is Dragon Ball Z: Budokai. De game bevat een Story mode, Duel mode, Training mode en een kampioenschap om de beste vechter allertijden te worden. Dit is genoeg content om jezelf een maand bezig te houden maar er mist echter tóch nog iets. Een multiplayer-modus is tegenwoordig een 'Must' in fighting games en het is erg jammer dat deze er niet in zit. Het zou erg vet zijn om samen met Goku of Piccolo tegen de rest van de wereld te strijden maar dit is er helaas niet van gekomen. Verder is er alleen qua graphics vooruitgang geboekt maar er mist echter nog wel iets nieuws want met alleen verbeterde graphics en goed geluid redt je het tegenwoordig niet.

De Story-mode in Dragon Ball Z: Budokai is simpelweg een reeks gevechten met hiertussen verschillende cutscenes. Je moet wel degelijk een Dragon Ball Z-fan zijn om het verhaal te kunnen begrijpen. Als dit namelijk niet het geval is, zul je waarschijnlijk geconfronteerd worden met taal, personen en gebeurtenissen waar je wellicht nog nooit van gehoord hebt. Het verhaal gaat er daarentegen wel vanuit dat je je huiswerk gedaan hebt en zodoende zullen sommigen het niet begrijpen, wat erg jammer is voor nieuwkomers binnen de Dragon Ball Z-wereld.

De gevechten in Dragon Ball Z: Budokai zien er wel aardig uit voor een game uit 2002. Ze zijn wat opgepoetst en erg typisch voor Dragon Ball Z-games. Je hebt namelijk de standaard aanvallen zoals het slaan, schoppen en Ki afvuren. Hiernaast bestaat er ook nog een handje vol speciale aanvallen die per personage verschillend zijn en die er vrij retro uitzien. Het speelt ook lekker weg want na zo'n gevecht krijg je eerst een cutscene en nieuwe skills, hiermee kun je je personage goed voorbereiden op de volgende 'battle'.

Dragon Ball Z: Budokai 3

Dragon Ball Z: Budokai 3 is een ander deel uit de Budokai-serie die ook in de HD Collection zit. Deze game ziet er over het algemeen een stukje beter uit dan DBZ: Budokai. De game is echter wel iet wat uitgebreider ten opzichte van Budokai. Je krijgt de mogelijkheid om in deze game met maarliefst 42 characters spelen en en de Story-mode zit ook iets beter in elkaar. Je kunt het verhaal van verschillende personages spelen en je krijgt als speler veel meer keuze. Het is namelijk mogelijk om je personage te verbeteren met punten die je verdient hebt in een gevecht terwijl dat in DBZ: Budokai echt een gemis was.

Verder lijkt Dragon Ball Z: Budokai 3 wel heel erg veel op deel 1 uit de Budokai serie. Vandaar ook dat de collectie over het algemeen wat eentonig wordt. Het zou dan misschien ook slim geweest zijn van Namco Bandai om een andere game bij de collectie te voegen. Dan zou er meer afwisseling geweest zijn maar nu is het nagenoeg twee keer hetzelfde maar dan met andere graphics.

Het eindoordeel van Nathan Hersbach

Dragon Ball Z: Budokai HD Collection is een collectie van twee oudere Dragon Ball Z-games die niet zo gek veel van elkaar verschillen, behalve qua design en graphics. De games zijn wat opgepoetst ten opzichte van de versies uit 2002. Hiernaast is er maar weinig verandering aangebracht en is het niet erg vernieuwend voor degene die de games eerder hebben gespeeld. De games samen bevatten genoeg content om jezelf wekenlang bezig te houden maar het mist een multiplayer-modus. Verder zijn de gevechten wel leuk en er zijn veel personages waarmee je jezelf kunt vermaken.

Aardig
  • Typische Dragon Ball Z-stijl
  • Gevechten zijn vermakelijk