Review: F1 2017 PlayStation 4

Geplaatst: 21 augustus 2017 13:00
Aangepast: 17 maart 2024 21:16

De Formule 1 wordt steeds populairder in Nederland, dit alles vanwege het succes van Max Verstappen bij Redbull Racing. De Nederlander debuteerde nog geen twee jaar geleden als jongste F1-coureur ooit en inmiddels zit bijna iedereen op zondagmiddag aan de buis gekluisterd wanneer Max zijn kunsten weer vertoont op het circuit. Dit effect vertaald zich ook door naar de game, want F1 is 'n van de meest geanticipeerde sportgames van dit jaar. De voorgaande games waren prima, maar deze game kan de franchise wellicht naar een hoger niveau tillen.

Perfectie

De F1 begint aanstaand weekend weer op Spa Francorchamps in België, nadat ze een korte zomerstop hebben gehad. Spa wordt veel gezien als een soort thuiscircuit voor veel Nederlanders, omdat op ons eigen Circuit Zandvoort al jaren geen F1-race meer wordt gehouden. In de tijd van vader Jos was dit niet anders. Spa is een lang, maar enorm snel racecircuit. Je kunt er erg moeilijk inhalen vanwege de lange stukken en er is nog iets wat deze race zo bijzonder maakt. Er kan er nog wel eens regen vallen.

Dit soort details zijn van belang voor het team en dat gevoel voor detail hebben ze doorgevoerd in de game. Je moet jezelf aanleren dat sommige bochten veel sneller genomen kunnen worden voor een snellere tijd. Het is aan jou als speler om ervoor te zorgen dat je echt alles uit je bolide haalt. De kwalificatie is daarom geen makkie meer, een plaats ergens in het midden is zo maar eens mogelijk als je je gaspedaal niet ver genoeg indrukt. Het is dus flink oefenen geblazen, wil je meekomen met de rest van het veld.

Een glansrijke carri're

De carrièremodus is ook aangepast en daar ben je nu langer mee zoet dan voorheen. Je kunt zelfs, mocht je willen, als vrouw een carrière in de F1 doorlopen. Erg leuk voor de vrouwelijke fans. Er zijn ook allemaal verschillende animaties toegevoegd rondom het circuit en jou als persoon, zoals de engineering room van je team. Het gaat niet alleen meer om het racen zelf, maar ook om het verbeteren van jezelf. Het R&D-systeem is verbeterd. De updates aan je auto kunnen nu ook negatieve gevolgen hebben op het seizoen. Zeker als je ze in een rap tempo wil doorvoeren. Je wordt namelijk ook gestraft als je de onderdelen niet tactisch verwisselt op je bolide en je plots onderdelen moet gaan vervangen. Laat je niet verrassen, de engineers geven je waardevolle tips. Het rijden van de vrije trainingen zijn niet alleen belangrijk om de baan te leren kennen, ze zijn ook nog waardevol voor het afstellen van je bolide. Je krijgt er bovendien ook nog eens punten voor. Een leuke manier om de speler te dwingen om alle trainingen te laten rijden. Er zijn in totaal meer dan 115 upgrades beschikbaar in een soort Skill Tree.

Naast de twintig races op de kalander heb je nu ook een heleboel extra content tot je beschikking. De eerste toevoeging zijn de zogenaamde verkorte-circuits. Dit zijn aangepaste versies van de originele circuits. Zo is er een verkorte versie van het circuit van Silverstone, Bahrein, USA en Japan aanwezig. De nachtelijke uitvoering van Monaco hadden we natuurlijk in onze stoute dromen nooit durven hopen. Het is niet eens realistisch, maar het geeft een enorme voldoening kan ik je vertellen.

Nostalgie maakt het compleet

Een aantal jaar geleden werden we ook verrast met klassieke F1-bolides. Dit jaar zijn ze terug. De selectie is behoorlijk uitgebreid. Je kunt kiezen uit de oude McLaren van Ayrton Senna of de Red Bull RB uit 2010 waar Sebastiaan Vettel wereldkampioen in werd. Het gehuil van de V10- en V12 motoren uit de F1-bolides uit de late jaren tachtig is een waar genot voor mijn oren.

De auto's maken ook echt onderdeel uit van je carrière modus. Het geeft een behoorlijk interessante toevoeging aan het spel. Het toevoegen van deze klassiekers, zonder doel, zou ook enorm afleiden. Je krijgt tussen het racen door verschillende evenementen waaraan je mee kunt doen. In deze evenementen kan je schitteren in de klassieke F1-bolides. Het zorgt voor een frisse afwisseling. De verschillende evenementen zijn ook in de Championship modus opnieuw te spelen. Je kunt ook meedoen aan kampioenschappen met afwijkende regels. Je kunt ook losse races spelen op elke willekeurige circuit dan ook. Ik vind het persoonlijk wel jammer dat ik met de klassieke auto's niet kan opnemen tegen de auto's van dit jaar. Afgezien daarvan heb ik me behoorlijk wat uren weten te vermaken.

Het eindoordeel van Alex Zweers

De game is weer iets beter dan de F1 2016-versie. De klassieke F1-bolides maken het voor een liefhebber als ik alleen maar mooier. De verschillende evenementen tussendoor houden de game afwisselend. Het R&D-systeem dat vorig jaar is geïntroduceerd is dit jaar nog verder uitgewerkt en werkt erg verfrissend. Er zijn een aantal animaties bijgekomen, maar ze zijn nog steeds eentonig. Elke overwinning voelt daarom hetzelfde aan. De moeilijkheidsgraad van je tegenstanders is zelfs te wijzigen dit jaar, wat goed werkt. Ik heb me wel herhaaldelijk gestoord aan het uitdelen van straffen in de game. Ik vind dat ze net even te snel gegeven worden, zelfs als ze tegen mij aanrijden en ik er niets aan kan doen. Het is ook niet helemaal consequent. In sommige bochten nam ik letterlijk wat bochten korter dan bedoeld. Daarbij kreeg ik helemaal geen waarschuwing, maar op sommige stukken kreeg ik meteen een paar seconden straf uitgedeeld, terwijl ik naar mijn gevoel niet eens iets verkeerd had gedaan en ook nog niets eens tijdwinst had behaald. Het is bijna net zo inconsequent als in het echt.

• Uitbreiding R&D-systeem
  • Klassieke F1-bolides
  • Speciale race evenementen
  • Straffen zijn inconsequent
  • Klassieke vs. nieuwe F1-bolides ontbreekt
  • Animaties eentoning
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot F1 2017

Formula 1

PLAION