Review: Ghostrunner 2 - Overstijgt alle verwachtingen PlayStation 5

Aangepast: 23 oktober 2023 17:00

Het is complete waanzin, maar er zijn dus nog zat gamers die nog nooit hebben gehoord van Ghostrunner. Nu moet ik toegeven dat ik in eerste instantie ook niet direct met de franchise bekend was, maar nadat het origineel eens in de digitale sale terecht kwam, was ik om. Ghostrunner is moddervet en niet weggelegd voor de zachte eitjes onder ons. Mocht je nog haar in je kop hebben na het uitspelen van het origineel, dan komt daar spoedig een einde aan. Ghostrunner 2 verschijnt namelijk spoedig in de schappen en ja, ook deze is weer bijzonder lastig. Nog niet bekend met de franchise, maar wel nieuwsgierig? Check dan nu de Ghostrunner 2 review!

Ghostrunner 2 review1

Geen genade

Ghostrunner 2 is een direct vervolg op het origineel dat is uitgekomen in 2020. Jack – de Ghostrunner – heeft de Keymaster in opdracht van The Architect weten te verslaan, maar kwam er al moordenerwijs achter dat The Architect er ook aan moest geloven. Na het disconnecten van de Cybervoid is ook The Architect verleden tijd en hoewel de kans reëel was dat Jack daarmee ook zou sterven, is onze antiheld nog altijd springlevend. Nu streeft Jack er samen met “The Climbers” naar om een betere wereld van Dharma Tower te maken. Je zou verwachten dat dat appeltje eitje is voor de hyper mobiele cyborg. Toch blijkt anders, want in zijn zoektocht naar een betere wereld stuit Jack al snel op een viertal Asura, de voorlopers van de Ghostrunners.

Afijn, het gaat in Ghostrunner vooral om de gameplay en die is net zoals in het vorige deel superlekker. Ghostrunners zijn ontworpen als hyper mobiele handhavers die naast een fysieke aanwezigheid ook de Cybervoid kunnen betreden om zo vijanden van alle kanten te belagen. Jack beschikt net als in het vorige deel over zijn katana en mobiliteitsfuncties. Zo kan je wallrunnen, grinden over railingen, dashen in de lucht en de tijd vertragen om zo inkomend vuur te ontwijken of om jezelf naar een ander platform te boosten. De truc in Ghostrunner is om nooit stil te blijven staan, alles en iedereen is namelijk om te leggen in één hit, inclusief jijzelf. Gelukkig ben je in Ghostrunner 2 iets beter bestand tegen de vijand. Je bent nu namelijk in staat om aanvallen en kogels te blokkeren of om deze zelfs te deflecten. Weet je de block op het juiste moment in te zetten, dan voer je zelf een parry uit waarmee je de vijand direct (letterlijk) een kopje kleiner maakt.

Ghostrunner 2 review2

Geen gebrek aan ambiance

Wanneer het aankomt op ambiance, weet Ghostrunner 2 hoge ogen te gooien. Tenminste, in het begin dan. De Dharma Tower is in laagjes opgebouwd, deze laagjes bestaan voornamelijk uit neon verlichte woongebieden die een sterke Cyberpunk vibe afgeven. De gameplay wordt continu ondersteunt door een dreunende Synthwave die lekker opzwepend werkt. Er komt echter een moment waarop Ghostrunner 2 het geslagen pad afslaat en uitwijkt naar een meer open structuur. We weten inmiddels allemaal wel dat de game nu voorzien is van een motor. Deze motor gooit de gameplay volledig op z’n kop met zijn snelle, doch lineaire gameplaysegmenten. Dit is echter niet het enige waarvoor we de motor gebruiken. LET OP VANAF HIER VOLGEN KLEINE STORY SPOILERS: De motor gebruiken we namelijk ook in de wereld buiten de Dharma Tower. Ja, Jack ontdekt dat er leven mogelijk is buiten de veilige muren van de toren en dat is dan ook waar we de Asura kunnen vinden. Dit splitst in essentie de game op in twee delen, waarvan ik moet zeggen dat ik het eerste deel eigenlijk het leukst vind.

Naast het feit dat we een compleet nieuwe omgeving krijgen waarin we los kunnen, zijn er natuurlijk zat andere foefjes om ons bezig te houden. Het blokken en pareren is hier slechts een voorbeeld van, maar er is zoveel meer om naar uit te kijken. Zo is de Ninja-vibe helemaal compleet met elektrische werpsterren die je op de vijand kunt afvuren om zo een afleiding te creëren of om nieuwe grapple achor te creëren. Vrijwel alle skills en upgrades die je ontgrendelt dienen echter niet enkel als aanvalsoptie, maar ook als puzzelelement. Zo zijn die werpsterren ook te gebruiken om touwen door te snijden zodat je over loshangende billboards kunt wallrunnen. Ook de Sensory boost kent een upgrade, zo is het nu mogelijk om meermaals te boosten in een jump. Al deze mogelijkheden maken je mobieler dan ooit, maar natuurlijk komt alles tegen een prijs.

Ghostrunner 2 review3

Bang for your buck

Ghostrunner 2 is een typische game waarin je continu doodgaat om weer iets verder te komen. Je bent een echte glasscanon, dat wil zeggen dat je slechts één keer geraakt mag worden. Datzelfde is echter ook van toepassing op de vijanden. Er zijn in de meeste gevallen heel veel vijanden in een bepaald gebied. Vaak komt het dan ook voor dat je eerst de omgeving een beetje door moet hebben, wil je er ongeschonden doorheen komen. Het is een deel van de charme, maar tegelijkertijd ook de reden voor veel frustratie. Niet omdat de gameplay bijzonder oneerlijk is, maar wel om het feit dat je af en toe ergens aan kunt blijven haken of dat de movement net niet zo loopt als je zou willen. Gelukkig maakt een deel van de nieuwe skills veel goed, je arsenaal is namelijk een stuk groter waardoor je eindeloos veel opties hebt om een situatie af te handelen.

De grote nieuwkomer komt natuurlijk in de vorm van de motorsegmenten en ik moet toegeven, de “echte motorlevels” zijn zeer tof om te spelen. De actie is razendsnel en het voegt de nodige variatie aan de bekende gameplayloop toe. Dat gezegd hebbende, de segmenten waarbij je de motor gebruikt als vervoersmiddel deden mij dan weer een stuk minder joelen. Het voelt een beetje als padding en wijkt te veel af van de bread and butter van de franchise. Daarnaast zijn er ook gewoon te veel momenten waarop je op de motor kunt blijven hangen, waardoor de pacing lager dan gewild komt te liggen. Wat echter wel een stuk positiever is, is het prijskaartje. Want voor een instapprijs van €39,99 krijg je een bijzonder toffe game voorgeschoteld waar je best een lange tijd mee voort kunt. Het verhaal is fors wat betreft formaat en na het uitspelen kan je altijd nog tijden verbeteren, collectibles verzamelen en de nieuwe roguelike simulatie voltooien. Deze laatste “minigame” beloont je met nieuwe upgrades bij een volledige playthrough. Ieder level krijg je een nieuwe modifier, maar bij een x-aantal deaths begin je weer van voor af aan. Nee, het is geen volledige game, maar een leuke toevoeging is het zeker wel!

Ghostrunner 2 review4

Mocht je bovenstaande nog niet hebben gelezen en direct zijn ingestapt op de conclusie; Ghostrunner 2 is dik! De game is flink van formaat en biedt meer dan genoeg reden om te blijven spelen. Het nieuwe arsenaal is een welkome aanvulling op de bestaande gameplay en de motorlevels bieden een meer dan welkome afwisseling in de hectische gameplay. De setting is bijzonder tof en ook het design scoort hoog in mijn optiek. Het is echter jammer dat je weleens ergens aan blijft haken waardoor de flow een beetje uit de actie gehaald wordt. Daarnaast vind ik het tweede deel, waarin je een beetje op verkenning gaat, net te rustig, waardoor de pacing wat lager komt te liggen. Ghostrunner 2 doet echter te veel goed om de game te laten liggen. De game kent actie als geen ander, een fantastische ambiance en moddervette gameplay. Alleen het prijskaartje van €39,99 is reden genoeg om de game in huis te halen!

• IJzersterke gameplay
  • Goede ambiance
  • Nieuw arsenaal