Review: Immortality - Een échte interactieve film Xbox Series

Interactieve films zijn bijzondere soorten games die zeker niet bij iedereen in de smaak vallen. Het is vooral veel kijken en lezen en niet zoveel gamen. Toch zijn interactieve films wel degelijk games en er zitten er een paar hele goede tussen. Een daarvan is Immortality, die het genre interactieve film wel erg letterlijk neemt. Deze nieuwe game draait namelijk om het terugkijken van oude films. Zorgt dit echter voor leuke gameplay, of kunnen we Immortality beter een stille dood laten sterven?

Immortality review

Filmpje pakken?

Immortality draait om de actrice Marissa Marcel. Marissa was een Frans model en actrice in de jaren '60. Haar films zijn echter nooit uitgebracht en ze is jarenlang afwezig geweest. Niemand weet wat er met haar is gebeurd en waarom haar films nooit zijn uitgebracht. Om ervoor te zorgen dat men Marissa niet vergeet, zijn drie films gemaakt van vergeten footage van Marissa. Deze drie films, Ambrosio, Minsky, en Two of Everything moeten ervoor zorgen dat je er uiteindelijk achter komt wat er met de actrice is gebeurd en waarom haar leven eruitzag zoals het destijds deed.

De drie films zijn ook daadwerkelijk echte films. Elk meer dan een uur lang en gespeeld door echte acteurs. Het moet je wel liggen, het verhaal van Immortality. Je kunt hieraan al echt zien dat het een indiegame is waar director Sam Barlow een bepaalde richting mee op wilde. Je kunt aan de beelden namelijk zien hoe de filmwereld er in de jaren '60, '70 en '90 uitzag en dat ging niet altijd over rozen. Er zijn dan ook een behoorlijk aantal content-waarschuwingen die je aan het begin van de game te zien krijgt, dus deze game zal niet bij iedereen goed in de smaak vallen.

Immortality review1

Aaaand cut!

Qua gameplay kun je zeggen dat het er bij Immortality bijna niet inzit. Verwacht niet dat je rond kunt lopen, met NPC's kunt praten, keuzes kunt maken of Quick Time Events moet doen. Daar waar een interactieve film al vrij weinig gameplay-elementen heeft, is er bij Immortality maar één ding dat je kunt doen en dat is films kijken. De drie films van Marissa spelen de hoofdrol in Immortality en die moet jij gebruiken om te achterhalen wat er met de actrice is gebeurd. De films en andere footage die je terugvindt, kun je pauzeren, vooruitspoelen en terugspoelen, zoals je bij een DVD bijvoorbeeld ook kunt doen. Wat je echter nog meer kunt doen, is een bepaalde persoon of voorwerp dat je interessant vindt, uit de film uitkiezen om verder te onderzoeken. Wat er gebeurt wanneer je een persoon of voorwerp uitkiest, is dat de video een match-cut doet naar een andere scène. Als je bijvoorbeeld je aandacht richt op een glas water dat je op tafel ziet staan, dan springt de scène over naar een andere scène die begint met een glas water. Zo kun je de footage die je kunt onderzoeken dus steeds verder uitbreiden door elk frame grondig te analyseren.

Deze match-cut techniek wordt in cinematografie ook gebruikt om scènes in elkaar over te laten lopen. Sam Barlow heeft hier dus enorm slim gebruikgemaakt van enerzijds een cinematografische techniek en anderzijds een manier om onderzoek te doen, als enige gameplay-element. Ondanks dat je dus zelf nauwelijks wat kunt doen in Immortality, is het ene ding dat je wel kunt doen, ontzettend belangrijk voor het ontrafelen van het mysterie en past het ook perfect in het verhaal, doordat je dus films aan het kijken bent.

Immortality review2

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Immortality is een bijzondere game, die het genre interactieve film wel heel erg letterlijk neemt. Sam Barlow heeft een interessante game neergezet, die te vergelijken is met een Hitchcock-film. Er zitten niet heel veel gameplay-elementen in Immortality, maar de match-cut mechanic waarmee je de films kunt onderzoeken, werkt ontzettend goed en past op natuurlijke wijze in de game, waardoor je echt het gevoel hebt alsof je een onderzoeker bent die deze footage gevonden heeft en daar iets mee wil doen. De films, de onderwerpen en de gameplay zorgen er echter wel voor dat Immortality niet een game is die iedereen leuk zal vinden. Maar misschien is dat ook juist wel een goed iets.

• Bijzonder verhaal
  • Toffe match-cut mechanic
  • Echte films
  • Niet voor iedereen weggelegd
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot IMMORTALITY

-

Half Mermaid