Review: JoJo's Bizarre Adventure: All Star Battle R - Een ode PlayStation 5

Geplaatst: 7 september 2022 12:00

Alhoewel ik best wat anime heb gekeken en manga heb gelezen in mijn leven, moet ik bekennen dat JoJo’s Bizarre Adventure volledig aan mij voorbij is gegaan. Bij het horen dat ik de game moest reviewen, trok ik dan ook even – volledig op z’n anime’s – mijn wenkbrauwen flink hoog op. Maarja, ik ben blijkbaar de fightinggame expert en laat JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle R nou net een anime fighter zijn. Toch is het geen run-of-the-mill anime fighter, de mechanics zijn namelijk aardig diepgaand. Duik mee in dit bizarre avontuur in de JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle R review!

JoJos Bizarre Adventure All Star Battle R Review

They’re all here!

JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle R is een ode aan het originele werk van Hirohiko Arika. De game bevat 51 vechtersbazen die ieder aardig van elkaar verschillen. Op zich knap, want anime fighters staan er nou niet bepaald om bekend dat de vechtstijlen van de tientallen deelnemers zo varieert. Afijn, in deze game is dat dus wel het geval. Ieder personage heeft zijn eigen unieke kenmerken, manier van bewegen, reach en speciale aanvallen. Alhoewel de game behoorlijk instapvriendelijk is, gaat het combatmechanisme toch wat dieper dan de gemiddelde anime fighter. Zo beschik je over supers, ultra's, cancels, sidesteps en dodges die jou de overhand kunnen geven tijdens een match. Het is eens leuk dat dit soort games over de wat meer competitieve mechanics beschikken en in JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle R is het ook nog eens goed uitgevoerd.

De 51 speelbare personages hebben een vermakelijke interactie met elkaar en zijn volledig gevoiced. Een flink aantal van de strijders heeft een bepaalde interactie onderling waarin er wordt verwezen naar de gebeurtenissen in het originele werk. De arena’s zijn prima vormgegeven en doen precies wat het moet doen. Daarnaast bevat iedere arena een bepaalde hazard die je kunt activeren door de tegenstander te downen in een specifiek gebied. Hierdoor gebeurt er altijd wel iets mafs, zo gaat er in een bepaalde arena opeens een paard en wagen rijden, valt er in een ander een kroonluchter of word je aangereden door een maffiabaas. Wat betreft de feeling zit het dan ook wel snor met JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle R. Er zitten immers meer dan genoeg personages in, ze hebben een leuke interactie met elkaar en ook de setting is prima gecreëerd.

JoJos Bizarre Adventure All Star Battle R Review1

Een vechtersbaas op leeftijd

Wat betreft inhoudelijke content stelt JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle R helaas iets minder voor. Offline kan je het opnemen in een soort verhalende modus waarbij er weinig verhaal te bekennen is. Je gaat tegeltjes af die bepaalde missies voorschotelen, na het voltooien van een x aantal tegels, speel je de boss battle voor dat hoofdstuk vrij. Daarnaast heb je ook nog een aantal geheime challenges die je uitdagen om een bepaalde move te doen gedurende het gevecht. Voltooi je deze, dan speel je één van de vele collectibles vrij. Daarnaast kan je solo ook nog aan de slag in een tweetal arcade modi, die je toegang geven tot een eindeloze stroom aan vechters of een ladder van acht. Zoals ik al zei, het is gering, maar op zich voldoet het aan wat je mag verwachten.

Uiteraard is er ook nog keuze uit een aantal multiplayer modi. De versus modus is een welbekend begrip, en deze doet in deze game precies wat je ervan mag verwachten. De online modus is echter waar het echt een beetje begint tegen te vallen. JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle R bevat geen hedendaagse rollback netcode, maar de wat meer traditionele delay-based netcode. Het is jammer, want hierdoor voelt de game in de online omgeving al snel wat verouderd aan. Input delay is een beetje een vies woord in de gaming scene en in de competitieve fighting sector al helemaal.

JoJos Bizarre Adventure All Star Battle R Review2

JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle R is een mooie ode aan het originele werk van Hirohiko Arika. Met 51 volledig gevoicede vechtersbazen is er meer dan genoeg ruimte om jouw favoriet te ontdekken. Ieder personage voelt en speelt anders, wat lang niet altijd het geval is in een anime fighter. Deze game heeft wel wat trekjes van een competitieve fightinggame, maar laat in de online sector de bal aardig vallen. De keuze om met een delay-based netcode te werken begrijp ik niet, zeker niet met zo’n diepgaand combatmechanisme. Het is zonde, want hierdoor verliest de game flink wat replayvalue. Toch zal de gemiddelde JoJo-fan hier weinig van merken en heb je een leuke game aan JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle R!

• 51 unieke vechtersbazen
  • Prima sfeer
  • Diepgaande mechanics