Review: Lost in Play - Verbeelding is belangrijker dan kennis Pc

Een debuutgame is altijd spannend. Dat moet voor de mensen achter de studio Happy Juice Games niet anders zijn. Hoewel zij voordat zij begonnen aan Lost in Play al wel geholpen hebben met de ontwikkeling van The Office Quest, een game van 11Sheep. Evenals The Office Quest is Lost in Play een point-and-click-adventure. Je duikt in een fantasierijk verhaal van een broer en een zus. Ik zocht voor deze review uit of de game echt zo tot de verbeelding spreekt.

Lost in Play review1

De fantasie is tekenend

In Lost in Play betreed je de bijzondere denkwereld van Toto en Gal. Deze broer en zus beschikken over een enorm rijke fantasie en dreigen zichzelf daar nog weleens in te verliezen. Dat komt voor ons spelers mooi uit, want dat betekent dat ons een avontuur te wachten staat die werkelijk waar alle kanten op schiet. De heren van Happy Juice Games hebben een kinderlijk fantasievolle wereld gecreëerd. In de goede zin van het woord. Want zodra je deze wereld in stapt, wil je er eigenlijk stiekem niet meer uit. Het is kleurrijk en gevuld met allerlei puzzels die je moet zien op te lossen om verder te komen in het verhaal, maar daar vertel ik je later meer over.

Eerst wil ik je namelijk even meenemen in het visuele aspect van Lost in Play. Zoals gezegd is er een zeer kleurrijke wereld gecreëerd dat veel doet denken aan tekenfilms als bijvoorbeeld Gravity Falls. Een stijltje dat mij sowieso wel erg aanspreekt. Al denk ik dat er überhaupt weinig mensen zijn die een stijl als dit niet kunnen waarderen. Bovendien zijn de talrijke personages en figuren ontzettend leuk gedesignd. Er wordt niet gesproken in de game, maar dat deert niet. De goed vormgegeven animaties helpen je dusdanig door de game heen dat je eigenlijk altijd wel weet wat er van je verwacht wordt.

Lost in Play review2

Klikken tot je er een punthoofd van krijgt

Lost in Play is een onvervalste point-and-click-adventure game. Net zoals bij Monkey Island 2, Broken Age en Day of the Tentacle is het de bedoeling dat je op onderzoek uitgaat om voorwerpen te verzamelen die je kunt gebruiken om verder te komen in het verhaal. Mocht je liever niet met een traditionele muis willen spelen, dan heb je in deze game drie opties. Je kunt spelen met je muis, toetsenbord of controller. Vanuit de game wordt een controller aangeraden, maar uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de game zowel met de muis als met het toetsenbord uitstekend te spelen is. Alleen in sommige minigames kan de besturing je dan wat tegenstaan.

De mooie visuele scenes worden ondersteund door een goed ontworpen audioplan. De muziek bij alle scenes die je voor ogen krijgt passen uitstekend bij elkaar. Er wordt in de game niet gesproken, dus over voice acting valt niet veel te zeggen. Althans, er wordt gebrabbeld. Uit de veelal gezellige geluidjes valt niks op te maken, maar worden bijgestaan voor een visuele uitleg met wat een personage van jou verwacht. Immers, voor wat hoort wat. Dus als jij de hulp van die kikker nou zou graag wil, dan moet je er eerst eens voor zorgen dat je zijn blik opent zodat hij kan eten want hij vergaat van de honger. Zo ben je ongemerkt bezig met een kettingreactie van puzzeltjes die je door het verhaal heen leiden.

Lost in Play review 1Lost in Play review 1Lost in Play review 1Lost in Play review 1Lost in Play review 1Lost in Play review 1Lost in Play review 1

Smaakt naar meer

Jezelf verliezen in een fantasie is in het geval van Lost in Play enorm vermakelijk, maar je kunt er helaas niet al te lang van genieten. Zoals vaak met point-and-click-adventures is het verhaal uiteindelijk vrij kort en ben je er met een uurtje of vier á vijf wel klaar mee. Het is een beetje afhankelijk van de snelheid waarmee je de puzzels door hebt. Lost in Play is daarom een beetje als een snoepje. Je hebt er altijd wel trek in en het is hartstikke lekker om het tot je te nemen, maar uiteindelijk hunker je naar meer en voel je je daardoor niet helemaal voldaan. Je wil natuurlijk gewoon die hele zak leeg schransen. Dat komt niet in de laatste plaats door de humorvolle scenes die je tegen gaat komen bij het spelen van deze game.

Het goede nieuws is dat Happy Juice Games min of meer al heeft aangegeven van plan te zijn om meer van dit soort games te willen maken. Het is je dus aangeraden deze lieden goed in de gaten te houden. Enfin, buiten de korte speelduur is er eigenlijk niet zoveel op de game aan te merken. De puzzels steken vaak goed in elkaar en voelen origineel aan. Voor de afwisseling zijn er ook wat minigames in Lost in Play verwerkt die stuk voor stuk leuk zijn om te spelen. Mocht je toch ergens niet helemaal uit komen, dan kun je altijd nog je toevlucht nemen tot de hintknop die je te allen tijde tot je beschikking hebt. Dus ook als je minder goed bent in het oplossen van puzzels is dat geen excuus om deze game niet te spelen.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Als point-and-click-games je aanspreken dat is er eigenlijk geen reden om Lost in Play niet te spelen. Dit is zo'n game die bij veel mensen onder de radar blijft, maar eigenlijk te leuk is om niet gespeeld te worden. Ben je dus nog op zoek naar humorvolle point-and-click-game die qua verhaal alle kanten op schiet en zich tegoed doet aan de rijke fantasie van kinderen? Dan moet je Lost in Play gewoon spelen. "Verbeelding is belangrijker dan kennis" zei ene Albert Einstein ooit en dat bewijst Lost in Play.

• Oogstrelende cartoons
  • Complimenterende audio
  • Leuke personages
  • Lachwekkende humor
  • Vermakelijke puzzels
  • Duurt veel te kort
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Lost in Play

-

Joystick Ventures