Review: Napoleon: Total War Pc

Geplaatst: 8 maart 2010 14:00

Vanaf zijn paard kijkt Napoleon Bonaparte victorieus over het slagveld. Voor hem liggen de doden in dezelfde linies waarin ze die middag nog gestaan en gevochten hadden. De scherpe geur van musket- en kanonvuur hangt nog steeds rond, als een vage herinnering aan wat er die dag gebeurd was. Voor hem ligt Rusland, de grootste uitdaging die hij tot dan toe had aanvaard. Zou hij nu wel succes hebben? Dit ligt dit keer aan jou!

Allons efants de la patrie!

In Napoleon: Total War mag je aan de slag met dezelfde insteek als de naamgever van de game: Napoleon Bonaparte. In deze strategiegame gaat het om het recreëren van de veldtochten, veldslagen en veroveringen van Napoleon, waarbij al de bekende veldslagen en veldtochten de revue passeren. De inval in Italië en de verovering van Egypte om er een paar te noemen. Hierbij zijn bijna alle bekende elementen uit de Total War serie terug te vinden: Het managen van je gebieden, het uitbouwen en upgraden van steden, het onderzoek naar nieuwe technologie, het opbouwen van troepen en natuurlijk met deze troepen je tegenstanders verslaan, dit alles samengevoegd in de turn-based campagne en de real time veldslagen, ter land en ter zee. Het grote verschil ten opzichte van voorgaande delen in deze serie is dat je doelstellingen een meer militair karakter hebben. Waar je eerst van je natie een wereldrijk moest bouwen en relatief doelloos om je heen ging hakken speel je nu relatief korte militaire campagnes waarbij je veel tactischer te werk moet gaan. Het is vaak voordeliger om slechts door gebieden heen te trekken in plaats van te kiezen voor wereldverovering. De reden hiervoor is de gelimiteerde tijd die je hebt om uiteindelijk te winnen. Dit maakt het de campagne een stuk concreter, maar het wordt ook uitdagender om je veldtochten tot een succesvol einde te brengen. Je kunt naast Napoleon's Frankrijk ook met andere landen spelen om Napoleon in toom te houden. Napoleon: Total War bevat dus zat manieren om geschiedenis te schrijven of te veranderen.

Grafisch spektakel

Zoals we gewend zijn van Creative Assembly en SEGA is Napoleon: Total War een game waar kosten nog moeite gespaard zijn om alle actie op je scherm te projecteren. Vooral tijdens de slagvelden is dit het best merkbaar. De details op de uniformen van de soldaten zijn in volle glorie te bewonderen, bij kanonvuur zie je de schokgolven van het schot door de lucht trillen. Vooral bij langere vuurgevechten vormt de kruitdamp van je musketten een dichte mist die de vijand aan het oog onttrekt. De animaties van de troepen zijn uitmuntend daar hiervoor 'motion capture' technologie is gebruikt, waarbij de bewegingen van acteurs worden geregistreerd om dit met computermodellen weer tot leven te brengen. Ik zat zo te genieten van dit spektakel, dat ik soms wel eens een troepenbeweging van de vijand over het hoofd zag! Je bent gewaarschuwd!

Multiplayer

Naast de gewoonlijke LAN en internet multiplayer gevechten heeft Napoleon: Total War een aantal nieuwe features. Ten eerste is er nu in de singleplayer campagne een 'Drop in' battle mogelijk, waarbij een andere speler het vijandelijke leger overneemt. Hierdoor kan je de meest uiteenlopende tactieken tegenkomen, omdat geen A.I. opkan tegen een echte menselijke tegenstander. Ten tweede is het nu mogelijk de singleplayer campagne in multiplayer te spelen, wat vele uren spanning op kan leveren. Daarnaast is er nu een uitgebreide uniform editor bijgeleverd, waarmee ten minste 355 verschillende uniformen mogelijk zijn. Ook zijn er Steam achievements en andere Steam functies ingebouwd, waaronder voice chat.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Met Napoleon: Total War hebben Creative Assembly en SEGA weer een superspel gemaakt, waarin ze nog steeds verbeteren op de voorgaande delen in de gameserie. De gameplay is door de turn-based campagnes een proces van voorbereiden en daarna meedogenloos voor je doelen gaan. Grafisch gezien is deze game zeer geslaagd, waarbij het oog voor detail tijdens veldslagen vermeld moet worden. Om dit volledig te kunnen draaien heb je echter wel een krachtige pc nodig, maar ook op lagere detailsettings ziet het spel er nog steeds super uit.

• Grafisch spectakel
  • Historische figuren, veldtochten en gebeurtenissen
  • Meeslepende singleplayer campagne