Review: Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections – Een gemiste kans PlayStation 5

Geplaatst: 22 november 2023 10:00
Aangepast: 22 november 2023 19:12
-

De anime Naruto bestaat al twintig jaar en in de loop der jaren heeft Bandai Namco vier Naruto: Ultimate Ninja Storm games uitgebracht. Om het jubileum van de serie te vieren is recentelijk Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections uitgekomen. In deze compilatie kun je het hele avontuur van Naruto en zijn vrienden van het begin tot het einde opnieuw beleven. Daarnaast is er een nieuw en origineel avontuur van Boruto, de zoon van Naruto, toegevoegd. Naruto is één van mijn favoriete animeseries naast Dragon Ball Z, Bleach en One Piece. In het verleden heb ik de eerste twee Naruto: Ultimate Ninja Storm games gespeeld en mij hier uitstekend mee vermaakt. Omdat het nogal grote games met genoeg content zijn, ben ik nog niet toegekomen aan het derde en vierde deel. Is Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections echt de ultieme Naruto game of kan ik het beter bij de Naruto: Ultimate Ninja Storm games houden en de laatste twee delen uit mijn backlog oppakken. Je leest het in de review van Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections.

De Naruto/Sasuke saga

De serie draait om Naruto Uzumaki. Hij wil graag erkenning als ninja en uiteindelijk de Hokage van Konoha (Leaf Village) worden, maar hij heeft zijn ninjutsu niet onder controle en op het moment lijkt hij de minst geschikte persoon voor deze belangrijke positie. Daarnaast zit er een legendarisch monster in hem verzegeld dat in het verleden het dorp bijna heeft vernietigd. Dit zorgt ervoor dat de meeste dorpsgenoten bang voor hem zijn en hem in stilte verachten. Ondanks deze tegenslagen blijft Naruto met zijn ninja-way zijn droom najagen en smeedt hiermee langzaam verbonden met enkele klasgenoten, leraren en zelfs vijanden. Hij wordt samen met Sasuke en Sakura in Team 7 geplaatst en begeleidt door sensei Hatake Kakashi.

Sasuke Uchiha is één van de overlevenden van de Uchiha Clan en wordt gezien als een ninjutsu wonderkind. Hij is erg afstandelijk en heeft maar één doel. Dat is sterker worden om wraak te nemen op zijn broer, Itachi Uchiha, die hij verantwoordelijk houdt voor de dood van zijn ouders en het uitmoorden van de clan. Tijdens de samenwerking van Naruto en Sasuke ontstaat er een rivaliteit tussen de twee, omdat Sasuke hem niet serieus neemt of enige erkenning geeft. Sakura Haruno zit hier een beetje tussenin, want ze is bevriend met Naruto maar ook zwaar verliefd op Sasuke. Daarnaast moet ze haar eigen kracht en specialiteit vinden, zodat ze kan bijdragen aan het team. Tijdens het avontuur van Naruto, Sasuke en Sakura worden ze geconfronteerd met de politiek tussen de clans, aspiraties van machtige vijanden, Great Ninja Wars, Legendarische Hokage, een geheime organisatie (Akatsuki) en conflicten die al meerdere generaties geleden ontstaan zijn.

Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections

Ik mis de connectie

In de History modus uit de eerste drie Naruto: Ultimate Ninja Storm games volg je het verhaal van de anime en kun je tussen de missies door Konaha en de omgeving verkennen. Ondertussen kom je de belangrijke en minder belangrijke gevechten op je pad tegen waar je als Naruto of één van zijn vrienden het op moet nemen tegen een vijand die door het plot wordt voorgeschoteld. Dit wordt ondersteund door een mooie soundtrack, authentieke voice overs en geanimeerde scenes die zo uit de anime lijken te komen. Daarnaast is Konoha een soort central hub waar je het dorp kunt verkennen. Je kunt hier de winkels bezoeken, nieuwe missies vinden, items verzamelen en met de bewoners praten. De combinatie van deze twee elementen gaf het gevoel dat je in Konoha was en in de anime speelde. In Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections wordt Naruto’s en Sasuke’s saga in acht hoofdstukken uiteengezet. De hoofdstukken zijn verdeeld in main en sub stories. De main stories volgen de belangrijke momenten uit de anime en eindigen altijd met één of meer gevechten. De sub stories vullen de main stories alleen aan met extra informatie.

Omdat het een lang verhaal is, heeft Bandai Namco ervoor gekozen om alleen de cruciale scenes en gevechten van het verhaal toe te voegen en kun je een beperkt aantal confrontaties uit de serie opnieuw spelen. Hierdoor mis je belangrijke details en de binding met de andere Shinobi die Naruto in de loop van zijn avontuur heeft bevriend. Ook wordt je keuze in personages beperkt, want je vecht in Connections bijna alleen met Naruto, Sasuke, Itachi, Kakashi en Jiraiya. Zo mis je bijvoorbeeld het epische gevecht tussen Sakura en Sasori (Akatsuki), en zie je haar alleen als supporting character in combinatie met Naruto. Het is ook niet mogelijk om Konoha vrij te verkennen, met de bewoners te praten of items te zoeken. Je kiest steeds uit de main en sub stories. Om deze reden mis ik in de History modus de connectie met de andere Shinobi, en de rest van Konoha en zijn bewoners. Helaas hebben ze ook de keuze gemaakt om de meeste scenes uit de anime met afbeeldingen, gesproken tekst, geluidseffecten en ondertiteling te presenteren in plaats van de scenes uit de anime te tonen. Dit vond ik een gemiste kans, want het mist hierdoor de charme van de eerdere delen en het is zonde, want ze hadden deze elementen zo uit de Naruto: Ultimate Ninja Storm games kunnen halen.

Het verhaal van Boruto Uzimaki (Special Story) wordt omschreven als nieuw, maar voelt toch als een enorme filler aflevering. Er is een nieuwe computergame, Ninja Heroes, uitgekomen waar je als je favoriete shinobi uit Konoha en omstreken kunt spelen. Boruto ontmoet in-game een jongedame die hem de gevechten uit de Naruto/Sasuke saga opnieuw laat spelen als zichzelf of als een personage naar keuze. Het valt hem wel op dat hij na een speelsessie redelijk uitgeput is. Hij merkt dat hij niet de enige is en begint dit te onderzoeken. Dit leidt uiteindelijk tot gevechten waar de gehele shinobi wereld bij betrokken raakt. In de gamehub van Ninja Heroes speelde Boruto met de avatar van Naruto en dat was een beetje verwarrend. Daar komt nog bij dat je hierdoor minder het gevoel hebt dat je met een avontuur van Boruto bezig bent. Dit is een gemiste kans, want ik had liever een arc uit de Boruto serie of een echt uniek verhaal gezien, aangezien ik daar nog nooit iets van gezien heb. Dit zou een leuke introductie zijn op het vervolg van Naruto. Dit voelt een beetje lui en een lijkt een excuus om je gewoon zoveel mogelijk gevechten voor te schotelen.

Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections1

Toch blijven de gevechten leuk om te doen

De content en presentatie van de History modus en Special Story hebben mij dus enigszins teleurgesteld, maar de game heeft nog een ander belangrijk element. Dat zijn de gevechten tussen de shinobi en die kunnen hopelijk wat goed maken. Voordat je begint krijg je de keuze voor normale controls of vereenvoudigde controls. Met de normale controls speel je deze games zoals deze ooit zijn uitgekomen, maar daar zo meer over. Bij de vereenvoudigde vorm wordt dit gereduceerd tot één knop en hoef je alleen op de knop te rammen. Je kunt tussen deze uitersten de beste instelling voor jezelf kiezen, maar het wordt hierdoor wel een saaie bedoening en dat is niet iets wat je verwacht als je de grootse battles uit de serie opnieuw beleeft. Ik snap dat de game hierdoor toegankelijk voor iedereen is, maar het haalt ook een groot deel van het plezier van de gevechten weg. Je hebt niet het gevoel dat je goed bent en weet wat je aan het doen bent, maar dat je heel goed op een knop kunt drukken.

Het vechtsysteem dat we kennen uit de overige delen biedt vergelijkbare gameplay. Je hebt een button voor springen/dashen, chakra opladen, een throwable gooien en aanvallen. Ook kun je twee ninjutsu selecteren om tijdens de gevechten te gebruiken. Elk personage heeft ook zijn of haar eigen Secret Technique. Dit is een speciale move die veel chakra kost, maar ook veel schade aanricht en er meestal spectaculair uitziet. In sommige gevechten word je geholpen door één of twee supporting characters die een speciale move op de vijand loslaten of waarmee je kunt wisselen. Samen met hen kun je dan ook weer een Linked Secret Technique gebruiken met een speciale combo van deze Secret Techniques die er altijd spectaculair uitzien. Als je bijna geen energie meer hebt, krijg je door je chakra te focussen toegang tot de Awakening. Hierdoor krijg je beschikking over nieuwe moves, ninjutsu en kunnen je combo’s veranderen, alleen heb je tijdelijk geen toegang tot je Secret Techniques. Als je uit deze staat komt of wordt gehaald zijn sommige vaardigheden iets zwakker waardoor je dit wel tactisch moet inzetten. Door tussen deze technieken goed af te wisselen en deze te combineren met je chakra kun je de epische gevechten uit de serie nabootsen of verbeteren. Het systeem is tegenwoordig enigszins verouderd, maar als je er eenmaal inzit is het nog steeds erg leuk om weer prachtige combo’s maken met je favoriete en meest gehate personages uit de Naruto serie.

Ook heb je naast de History modus en Special Story ook toegang tot de Naruto X Boruto Encyclopedia, Collection, Free Battle en Online Battles. De Encyclopedia bevat meer informatie over de personages (Character Introductions) en verschillende jutsu (Jutsu Index), zodat je je in de achtergrond kunt verdiepen. In Collection vind je verschillende items die in rol hebben gespeeld in de avonturen van Naruto en co. zoals Costume Colors, Accessoires, Nicknames, Titles en Character Poses die je vrijspeelt door de game te spelen of te kopen met je verdiende Ryo. Hiermee kun je de personages aankleden naar eigen smaak; het blijft alleen wel cosmetisch en voegt verder niets toe. In de Free Battles en Online Battles heb je de keuze uit meer dan honderddertig personages uit de serie; alleen zijn er van sommige personages verschillende versies die ook worden meegeteld. Toch zitten er zeker tachtig verschillende shinobi in de game om uit te kiezen en je eigen teams mee te formeren. Met de Free Battles kun je het vechten oefenen en kiezen uit Practice, Versus Battle, Tournament, Survival en League Battles. Ook kun je hier je personage aanpassen (customize) en verschillende teams formeren, zodat je je favoriete teams van shinobi meteen kunt uitkiezen. Als je eenmaal Naruto’s en Boruto’s avonturen hebt uitgespeeld en genoeg hebt geoefend dan kun je je vaardigheden testen in de Online Battles en kijken of je echt zo goed bent als je dacht.

Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections 1
Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections 2
Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections 3
Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections 4
Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections 5
Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections 6
Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections 7

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

In Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections ga je met een rotgang door de History modus die voorheen door meerdere games werd verteld. Hierdoor mis je cruciale delen van het verhaal die meer binding met de andere personages geven. Dit beperkt je ook in de keuze van je personage, omdat je de meeste cruciale gevechten met dezelfde personages worden uitgevochten. Daarnaast is de keuze om de geanimeerde scenes weg te laten en te vervangen met afbeeldingen en daaronder de audio track af te spelen een onbegrijpelijke keuze. De gevechten zijn daarentegen als vanouds weer vermakelijk en het enigszins verouderde gevechtssysteem zorgt nog steeds voor veel plezier. Als je de Naruto/Sasuke epos al kent en alleen de belangrijke momenten opnieuw wilt ervaren en een minder interessant hoofdstuk met Boruto in de hoofdrol wilt spelen dan is Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections de juiste keuze. Als je bijna de anime wilt naspelen en meer inzicht in alle gebeurtenissen wilt hebben dan kun je beter voor de eerste drie Naruto: Ultimate Ninja Storm games (de vierde wijkt hiervan af) kiezen, want die geven echt het gevoel dat je in de anime zit en dat heb ik helaas bij Naruto X Boruto Ultimate Ninja Storm Connections gemist.

• De Naruto/Sasuke saga in een notendop
  • Interessante geschiedenis
  • Epische gevechten uit de serie
  • Het vechtsysteem is nog steeds erg vermakelijk
  • Genoeg shinobi om mee te spelen
  • Speciale moves
  • Laat veel belangrijke scenes weg
  • Geen anime, maar afbeeldingen
  • Beperkt aantal personages in History modus
  • Geen Konaha-hub
  • Mis connectie met andere shinobi
  • Special Story (Boruto) lijkt filler
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

In dit artikel

Packshot NARUTO X BORUTO Ultimate Ninja STORM CONNECTIONS

Ontwikkelaar: