Review: PROTOTYPE Xbox 360

Geplaatst: 1 juli 2009 07:46

Het gebeurt niet vaak, maar het is mogelijk om sommige games te associëren met een bepaald liedje. Zo worden bijvoorbeeld de song 'Yankee Rose' en het legendarische 'Billy Jean' gekoppeld aan GTA: Vice City (daar komen deze liedjes natuurlijk voor op de radiozenders). Ook Prototype kun je, al is het op een iets andere manier, koppelen aan een bepaald liedje. De track waar ik het over heb zit niet in de game (dat zou de artiest wel willen), maar toch is 'Kom van dat dak af' naar mijn mening heel toepasselijk.

Zieke krachten

In Prototype volg je het avontuur van Alex Mercer, in de stad New York. Hij wordt wakker terwijl artsen net willen beginnen met de lijkschouwing, en het blijkt dat hij geïnfecteerd is met een vreemd virus. Het maakt hem niet echt ziek, maar hij krijgt juist allerlei krachten tot zijn beschikking, die hij kan gebruiken in de zoektocht naar zijn verleden. Hij moet en zal erachter komen wie de hele stad heeft geïnfecteerd met het virus.

Goed begin

In het kort is dit het verhaal dat je krijgt voorgeschoteld, maar eigenlijk staat dit meer op de achtergrond dan dat je er continu mee bezig bent. Waar Prototype echt om draait is de ongelooflijk vette actie die het je te bieden heeft. Als je de game start krijg je meteen een voorproefje van wat je door de game heen te wachten staat. Je start namelijk in een soort tutorial, met werkelijk alle mogelijke krachten. Van joekels van vuisten tot enorme klauwen. Nadat de game denkt dat je de basiskennis genoeg onder de knie hebt, schiet je achttien dagen terug in de tijd om helemaal bij nul te beginnen. Je moet dan namelijk de krachten weer gaan kopen met EP punten, om weer toe te werken naar dat tijdstip in de toekomst, achttien dagen later

Kapitein Trekhaak

Zoals gezegd barst de game van de krachten. Om ze allemaal te beschrijven heb je wel meer dan deze review nodig, maar een aantal powers zijn te vet om onbesproken te laten. Vrij vroeg in de game heb je al de beschikking over de 'Glide'. Hiermee kun je jezelf met een druk op de knop veranderen in een soort vogel, zodat je kunt vliegen om jezelf snel door de stad te verplaatsen. Een ander voorbeeld is een soort van trekhaak waarmee je jezelf bijvoorbeeld naar een vijandige tank of helikopter kunt trekken, om deze daarna in bloederige stijl over te nemen.

Yum, consuming

De belangrijkste kracht die je in de game hebt is 'consuming', waarmee je elke willekeurige persoon als het ware in je op kunt nemen, om daarna zijn gedaante aan te nemen. Maar deze power is voor veel meer dingen te gebruiken. Zo vult je gezondheidsbalk zich als je iemand 'consumeert', en via sommige personen bij wie je in het lichaam treedt worden delen van het verhaal verteld. Niet zo gek natuurlijk, want je zit in iemand anders en hebt dus ook toegang tot zijn of haar gedachten.

Lenige Alex

Al deze geweldige, over de top actie is in de persoon van Alex Mercer heel goed in beeld gebracht. Het is duidelijk te zien dat ontwikkelaar Radical Entertainment veel tijd heeft gestoken in de bewegingen van Alex. Elke kracht is in alle glorie te zien, en kan soms ook erg bloederig worden. De overige graphics, bijvoorbeeld die van de stad, zijn niet de beste die je ooit gezien hebt, maar ze kunnen goed mee met de hedendaagse standaard en laten we wel wezen: Het gaat eigenlijk vooral om de actie in Prototype. Want als je deze game in de lade van je console of PC stopt, dan kom je niet meer van het puntje van je stoel af. Pas als je de uit-knop hebt weten te vinden kun je weer even relaxed achterover leunen. Je hebt je namelijk altijd wel bezig te houden met een missie, en anders heb je grote kans dat het leger of de 'infected' achter je aan zit.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Prototype is een titel geworden met ontzettend veel actie, die je van begin tot eind aan het scherm gekluisterd houdt en je op het puntje van je stoel laat zitten totdat het einde is bereikt. De krachten zijn over de top en enorm vet, en de manier waarop dat in beeld is gebracht met Alex is heel mooi gedaan. De graphics mogen dan niet helemaal zijn wat je ervan verwacht, maar met Prototype haal je gewoon een enorm vette, gigantische en actievolle titel in huis, waar je jezelf zeker een maandje of misschien zelfs wel meer mee kunt vermaken.

• Actie van begin tot eind
  • Mooie animaties
  • Veel toffe krachten