Review: Saints Row IV - How the Saints Save Christmas PlayStation 3

Alweer een DLC-pack voor Saints Row IV, ze blijven er maar mee strooien daar bij Volition. Nu was ik zoals je wel hebt kunnen lezen in mijn review, verre van lovend over mijn vorige DLC-ervaring: Saints Row IV - Enter the Dominatrix. En toch heb ik deze DLC gekocht. Waarom? De beelden die ik zag van Saints Row IV: How the Saints Save Christmas-DLC maakten mij toch nieuwsgierig. Ook las en hoorde ik er wel wat goede verhalen over. Komt nog eens bij dat ik echt een kerst-freak ben en zoveel games met kerst als thema ken ik niet voor de PlayStation 3. Dus toch maar aangeschaft en ho ho ho, let's go!

Likken als Lassie

Het verhaal draait natuurlijk om de Kerstman die weer eens in de problemen zit. Onze goeie ouwe dikkerd in het bekende rode pak zit namelijk vast in de virtuele omgeving van Zinyak. Dit geeft Claws de kans om zijn slag te slaan, een evil versie van de Kerstman. Aan de Saints om Claws te stoppen door het ultieme kerstgevoel terug te brengen in de stad, in drie gloednieuwe en knotsgekke missies.

Meteen weet Volition de goede toon te zetten. Al gauw word je omringd door een sprookjesachtige kerstsetting en sta je daar in je kersverse kersttrui. Overal ligt sneeuw en de straten zijn sfeervol verlicht met allerlei kerstlampjes. De eerste missie bestaat uit het schieten of aanrijden van kerstbellen onder het genot van een instrumentale versie van 'Carol of the Bells'. Met de kerstsfeer zit het dus wel goed en gemixt met de bekende Saints Row-humor zit je al gauw met een glimlach te spelen. In de vorige DLC was de humor echt te slecht en werd het zelfs irritant, hier is er meer over nagedacht en wordt het gedoseerd wat stukken beter is. Zo wordt er op een leuke manier verwezen naar de film 'A Christmas Story' en kun je zelfs met de beruchte BB-Gun uit de film knallen. Of wat te denken van de volgende situatie: een grote deur zit dicht met Candy Canes. Je kan er voor kiezen om je missie op een andere manier te voltooien, maar je kan ook proberen de deur open te likken. Na ruim zeven minuten rammen op driehoekje was ik dan eindelijk klaar met likken. Zo, daar kan de gemiddelde Lassie nog wat van leren. En terwijl je bezig bent met button-bashen vliegen de hilarische teksten in pop-ups je om de oren, geweldig.

Chaos op de Noordpool

De vijanden bestaan onder andere uit 'grote' Elven en Gingerbread Men en natuurlijk neem je het uiteindelijk op tegen Claws. Ook met de typische chaotische actie van Saints Row IV zit het wel snor. Wat vooral een verademing is, zijn de drie missies waaruit de DLC bestaat. De missies die je voltooit voelen echt fris en nieuw en dat maakt ze dit keer echt leuk om te spelen. Ik heb me hier echt mee vermaakt in tegenstelling tot de Enter the Dominatrix-DLC. Aan alles is te merken dat hier meer tijd in gestopt is.

Wat ook het vermelden waard is, is dat je kunt spelen in een nieuwe omgeving: de Noordpool. Een enorm sfeervol level waarin je ook kan uitleven geheel in Saints Row IV-stijl, chaos alom dus. Het was een erg leuke afwisseling op Steelport. De muziek helpt ook een handje mee en terwijl je jezelf stort in de chaotische actie word je zo nu en dan begeleid door vrolijke kerstmuziek. Wel is het jammer dat het avontuur in een klein uurtje al voorbij is. Gelukkig zijn er nog vele extra's, zoals diverse kerstoutfits, een heus rendier als voertuig, de slee van de Kerstman als voertuig en enkele nieuwe wapens, zoals het hilarische North Pole-slagwapen. Als je op het schip bent en je naar de computer gaat, kun je zelfs nog een heus Christmas Text Adventure spelen. Wel is het jammer dat je via de computer geen christmassetting kan kiezen. Het was tof geweest om zelf via de computer Steelport in kerstsfeer te hullen, waarna je gehuld in een kerstmanpak mensen de kop in slaat met de North Pole. Dat was toch een ideaal afreageermiddel geweest, als je weer eens met kerst braaf aan tafel bij je schoonouders hebt gezeten. Je kan wel de missies zo vaak opnieuw spelen als je wilt, maar helaas kun je niet zo heel veel free-roamen tijdens deze missies.

Het eindoordeel van Simon Kayzel

Als liefhebber van de kerstdagen moet ik zeggen dat ik enorm heb genoten van deze sfeervolle DLC. Lekkere kleffe kerstmuziek, leuke humor en verwijzingen en een leuk verhaal zorgen ervoor dat je jezelf prima kunt vermaken. Wel vond ik het jammer dat het gauw weer voorbij was en gezien de speelduur is de DLC iets aan de dure kant qua verhouding. Als je echter genoten hebt van Saints Row IV en ook van kerst houdt, dan is deze DLC zeker de moeite waard om te spelen.

• Toffe kerstsfeer
  • Leuke missies
  • Sfeervolle muziek