Review: Tetris Effect: Connected - Gelukkig oud en nieuw Xbox Series

Geplaatst: 14 november 2020 12:00

Het leven kan grappig lopen. Als jij mij had vertelt dat ik Tetris zou gaan spelen op de releasedag van de Xbox Series, dan had ik je ten eerste gevraagd uit mijn woonkamer te vertrekken, maar ik zou vooral stomverbaasd zijn. Nou, tussen het spelen van mijn favoriete games door op de Xbox Series X, moest ik dus aan de slag met Tetris Effect: Connected. Dé killergame voor de Xbox Series? Nee, natuurlijk niet. Het is echter wel een fijne trip down memory lane (credits naar Rudy). Het blijft de klassieke formule waar vele mensen dol op zijn, gepropt in een nieuw jasje. Kan het zich echter genoeg onderscheiden van de originele versie uit 1984? Hersenen worden gekraakt in de review van Tetris Effect: Connected!

Trippy Tetris

Ik denk niet dat ik jullie hoef uit te leggen wat de bedoeling is in Tetris Effect: Connected. De gameplay formule is nou eenmaal al 35 jaar oud, dus ik neem aan dat je nu toch wel een goed idee hebt wat je te wachten staat in Tetris. Een interessantere vraag is wellicht, hoe speelt Tetris in het jaar 2020? Ik ben blij om te melden dat het simpele puzzelspelletje de tand des tijds goed heeft doorstaan. Het is natuurlijk niet voor niets één van de bekendste gameseries aller tijden. Het is eigenlijk een soort van tijdloos. Weinig games hebben dat, maar de basis van Tetris is nog steeds heel vermakelijk om te spelen. Als je echter de afgelopen decennia het spelletje een keer opgepakt hebt via een Gameboy Color, of iets dergelijks, en het beviel toen niet? Tetris Effect: Connected gaat je niet op andere gedachten brengen. De kern van de gameplay blijft namelijk hetzelfde. Het is echter wat mooier verpakt en gevuld met gimmicks.

Want qua presentatie pakt Tetris Effect: Connected helemaal uit. Het maakt optimaal gebruik van de HDR-functie op de Xbox Series en moderne televisies. Het is een vuurwerkshow. Allerlei kleuren spatten van je scherm af en het is een mooi gezicht. De levendige kleuren zorgen voor een waar spektakel. Deze visuele kunsten gaan gepaard met goed audiodesign en een rustgevende soundtrack. Ondanks dat de presentatie deze Tetris-game zeker leven geeft, kan het af en toe heel afleidend werken. Je moet je eigenlijk kunnen concentreren op de puzzels, maar zodra je ook maar een momentje pakt om van de show te genieten, dan staan er alweer twee blokjes ondersteboven op de verkeerde richel. Presentatie negeren dan maar? Nee, dat gaat ook niet want het is heel erg in-your-face. Een lichtshow vanjewelste, de ontzettend felle kleuren en ook nog eens zen soundtrack. Het lijkt wel alsof je op een festival bent en alles wat god verboden heeft in een staafmixer hebt gedumpt, om het vervolgens achterover te slaan. In andere woorden, presentatie goed. Wel een beetje chaotisch en afleidend.

Tetris voor twee

Hoe ver kan je het concept van Tetris uitbreiden? Je kan uiteraard wat gimmicks toevoegen, zoals grote blokjes, versneld tempo, het willekeurig weghalen van onderliggende steentjes, enzovoorts. Wat Tetris Effect: Connected echter het beste doet, is multiplayer. Klassiek tegen elkaar Tetris spelen is lachen. Het is wellicht niet zo innoverend als Tetris 99, maar het doet wat het belooft. Het meeste plezier had ik echter met de co-op modus. Met één of twee andere spelers neem je het op tegen een reeks A.I. tegenstanders. Zij bestoken je telkens met irritante modifiers waar je mee moet leren omgaan. Als de drie spelers echter genoeg punten scoren, dan worden de speelvelden samengevoegd en ga je met z'n allen knallen. Een leuke en innovatieve modus, met dezelfde Tetris kern.

Het beste aan Tetris Effect: Connected is dus de co-op, maar dat wil niet zeggen dat de andere modi in de game worden verwaarloosd. Tetris Effect: Connected is namelijk een goed gevulde game. Het is echter gevuld met veel van hetzelfde. Telkens weer dat Tetris-spelletje, met net wat andere regels. Dit is een perfecte game om zo nu en dan eventjes op te pakken, maar ik zou het niet aanraden om deze game urenlang te spelen. Dit verschilt per persoon natuurlijk, maar ik ken de gameplay van Tetris onderhand wel. Tijdens het spelen, zat ik niet op het randje van mijn bank te trillen van enthousiasme. Dit is natuurlijk ook bijna niet mogelijk met de geforceerde gameplay loop van Tetris, maar zoals ik al zei, dat is voor iedereen anders. De gimmicks kunnen eigenlijk niet voorkomen dat je telkens toch weer "gewoon" een potje Tetris aan het spelen bent. Je speelt echter wel de beste versie van Tetris.

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Tetris is tijdloos en op een specifieke manier is Tetris Effect: Connected dat ook. Tijdloos, maar zeker niet gevuld met innovatie. Het neemt dat eeuwenoude concept Tetris bij de hand en verpakt het in een beeldschoon pakketje. De levendige kleuren, bakken aan content en interessante multiplayer modi zorgen ervoor dat het je aankoop verantwoordt. Het is eigenlijk een feestje voor Tetris. En ondanks dat Tetris toch weer een nieuw feestje krijgt voorgeschoteld, blijft Tetris al die jaren hetzelfde. Dus als je van Tetris houdt, dan ga je plezier vinden met deze versie. De game zelf wordt dan wel een beetje geplaagd door repetitieve puzzels en chaotische beeldeffecten, uiteindelijk is Tetris Effect: Connected de ultieme manier om van het puzzelspelletje te genieten uit 1984.

• Blijft Tetris
  • Hoge replay-value...
  • HDR-spektakel
  • Veel content
  • Lekker zen gamen
  • Multiplayer
  • Blijft Tetris
  • ...maar kan repetitief aanvoelen (duh)
  • Beetje chaotisch
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Tetris Effect: Connected

-

Enhance