Nieuws
Ubisoft werkt aan oplossing voor The Crew 2 en The Crew Motorfest
11 september 2024Nadat de originele The Crew voor altijd gesloopt werd, geeft Ubisoft aan dat de toekomst voor The Crew 2 en The Crew Motorfest er rooskleuriger uitziet.
The Crew Motorfest een Ubisoft Original noemen is - zoals men dat zo mooi op z'n Amerikaans kan zeggen - 'a bit of a stretch'. Je hoeft maar vijf minuten hands-on te gaan met Ubisofts racer om te zien waar Ivory Tower de high-octane mosterd vandaan heeft gehaald. Maar in diezelfde vijf minuten wordt ook vlot duidelijk dat het Motorfest-gedeelte van de titel een stuk accurater is. Carbon copy of niet, The Crew Motorfest draait op volle toeren.
Want zeg zelf, als men de titel Forza Horizon op het doosje had laten drukken, dan hadden we het ook geloofd. Ik ben niet de eerste en zal ook zeker niet de laatste zijn die de vergelijking trekt, maar The Crew Motorfest heeft zo verschrikkelijk veel raakvlakken met Playground Games' Forza Horizon dat het lastig is om ze niet in hetzelfde hokje te schuiven. Van festival setting - zij het Hawaii in Motorfest - tot het over-the-top doch toegankelijke arcade racing, de gelijkenissen zijn bijna unheimisch. Men zegt wel eens dat imitatie de meest oprechtste vorm van vleierij is, dus steek die maar in je zak, Playground Games!
Maar voordat we de concurrentie te veel veren in de reet gaan steken, mag Ivory Tower wat mij betreft ook wat vederen in de eigen knalpijp schuiven. Uiteraard, Forza Horizon is een heel vruchtbare inspiratiebron gebleken
en vormt dan ook een prima fundering voor het asfalt van The Crew Motorfest, maar Ivory Towers hierop afwimpelen als een pure Horizon rip-off zou de game eerlijk gezegd niet de eer aandoen die het verdient. Motorfest is namelijk meer dan dat en doet sommige dingen misschien wel beter dan 'die andere game', al durf ik niet met droge ogen te beweren dat het alles beter doet.
Te beginnen met The Crews eigen DNA, welke in het geval van Motorfest dat kleine beetje uniekheid levert die de game toch wel nodig heeft om het nog een Ubisoft Original te mogen noemen. Waar een game als Horizon vooral met beide benen - of eerder vier wielen - aan de grond blijft, durft The Crew Motorfest het hogerop te zoeken en af en toe de tenen in het water te steken. Hoe men dat aan je vertelt is dan wel wel lekker des Horizons: zonder er al te veel woorden aan vuil te maken en vooral heel snel. Via een hevig geregiseerde intro serveert Ubisoft vrijwel ieder couvert van Motorfest als een all-you-can-eat buffet, maar wel eentje waar je maar vijf minuten over mag doen.
Van supercars, off-road voertuigen, volledig gepimpte street cars, vintage Porsches en hypercars tot pijlsnelle boten en wendbare vliegtuigen, alles passeert binnen no-time de revue. "Dit is The Crew Motorfest! Succes ermee." En dan sta je daar ineens, met je gekozen driver en de keuze uit drie voertuigen waarmee je uiteindelijk niet eens gaat racen. Wat je er wel mee gaat doen is van hot naar her boemelen om deel te nemen aan één van de miriaden aan Playlists, waarin The Crew Motorfest je introduceert met diverse disciplines binnen de wereld van sportbolides.
Hoewel de meeste van deze playlists één ding gemeen hebben - zijnde races winnen - is de manier waarop ze worden vormgegeven behoorlijk verschillend. Racen is namelijk nogal een containerbegrip en The Crew Motorfest gebruikt diens Playlists om de inhoud van dit begrip in pakketjes te bezorgen. Zo focust de Amerikaanse autocultuur zich vooral op brute kracht onder de motorkap, iets wat echt constant bevestigd wordt in de Donut Media playlist (MO POWA!), terwijl de Japanners zich liever in hevig getunede automobielen tonen zodra de neonlichten de straten van Hawaii kleuren. Ieder heeft zo een eigen manier van schreeuwerigheid. De een vrij letterlijk en bijzonder vocaal, de ander visueel.
Om dat schreeuwerige nog een beetje te balanceren, mikt Ivory Tower gelukkig ook nog wat minder extreme playlists op je pad. Zo vergt de Porsche 911 playlist wat meer finesse van de speler en legt het de nadruk niet zozeer op heel hard gaan en koste wat het kost winnen, maar op het respectvol behandelen van vintage bolides en clean racen. Nu kun je in The Crew Motorfest je wagen sowieso niet total loss om een palmboom krullen - wat waarschijnlijk te wijten valt aan de talloze licenties die met Motorfest gemoeid gaan - maar wie zich in een Porsche begeeft, wordt geacht om deze met zo min mogelijk lakschade over de finishlijn te trekken, waarbij het minste geringste botsinkje wordt afgestraft met een aftrek van je prijzengeld. Wie zich durft te wagen aan een race zonder enige vorm van navigatie, komt ook aan z'n trekken wanneer races worden verreden met klassiekers.
En dit is slechte een zeer kleine greep uit de collectie Playlists, waarvan er enkelen zijn die waarlijk unieke features naar The Crew Motorfest brengen. Maar als ik werkelijk alles moet gaan benoemen, dan zitten we hier volgende week nog. Eerlijk waar, The Crew Motorfest zit zo ramvol content dat de zelfs de engineers van de Nissan 300ZX Twin-Turbo motorruimte er jaloers op zouden worden. Drag races, destruction derby, photo ops, allehande challenges en dat dan ook nog eens met diverse types motorvoertuig. Je zou bijna zeggen dat The Crew Motorfest zo ontiegelijk veel opties levert dat het je met niets te wensen overlaat.
Maar dat is helaas niet zo. Hoewel het echt meer content levert dan de gemiddelde opgevoerde Bugatti renpaardenkracht heeft, schiet Ivory Tower op andere aspecten weer een beetje tekort. Het vehiculaire schademodel is daar onderdeel van, al valt dat zoals eerder genoemd te verklaren. Daarnaast is het ook spijtig dat voor een game waarin autocultuur zo centraal staat, customization en tuning niet overal even diepgaand zijn, wat waarschijnlijk ook weer aan licenties gelieerd is. Daarnaast heeft veel van de customization aanvankelijk vrij weinig nut, gezien de meeste playlist races met zogeheten 'loaned vehicles' worden verreden, waardoor je eigen auto in eerste instantie puur dient als transportatiemiddel om van event A naar event B te rijden. En dat ga je gegarandeerd vaak moeten, gezien fast traveling zeer gelimiteerd is ingevoerd. Dat je later dezelfde playlist met een auto naar keuze kunt overdoen is leuk, maar het voelt wel een beetje als mosterd na de maaltijd. Alles twee keer moeten doen om uiteindelijk iets aan je veel te duur aangeschafte bolide - incluis onderdelen waar je uren voor hebt moeten grinden of extra voor hebt moeten lappen - te hebben, dat wil toch niemand?
Afijn, misschien ben ik wel een beetje te cru. In de loop der jaren zijn we zo gewend geraakt aan arcade racers als Need for Speed Heat - die overigens qua neon street racing vibe zijn evenknie heeft gevonden in The Crew Motorfest - en het inmiddels veelvuldig genoemde Forza Horizon dat het lastig is om het tegenwoordig nog goed te doen. Ja, The Crew Motorfest heeft enkele imperfecties en deze zijn soms net als steenslag op een glimmende motorkap: wanneer je ze opmerkt, blijf je ze zien en gaan ze je irriteren. Het feit dat bomen als riet omknakken zodra je ze ook maar aantikt, maar houten tribunes met een hoop klapvee steevast overeind blijven staan wanneer je er met 320 km/u in vlamt, dat blijft me verbazen. Of het constante gewauwel van mensen die het nodig vinden om je er heel de tijd op te wijzen wat voor auto je onder je kont hebt en of je daar wel mee te vertrouwen bent, om je achteraf te feliciteren met je race en "dat ze altijd al wisten dat je het in je had". Dat soort dingetjes.
Maar The Crew Motorfest maakt het in mijn optiek allemaal weer ruimschoots goed met andere zaken die vooral op de PS5 tot hun recht komen. Het gepruttel zodra je je nitrous oxide tot de laatste druppel in je motorblok injecteert, het getik van allerhande gruis dat zich tegen je bodywork kaatst, het gesis van de turbo waste dump bij elke opschakeling; ik heb de speaker in mijn DualSense controller nog nooit op max gezet, maar voor The Crew Motorfest is het een must geworden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de haptic feedback, die net dat extra beetje immersie toevoegt. Nee, The Crew Motorfest is niet perfect en ook zeker niet uniek, maar het is absoluut een prachtig, bloedsnel feestje.
De naam Ubisoft Original mag dan niet helemaal terecht zijn, maar The Crew Motorfest is absoluut een feestje te noemen. Of je nu liever met twee of vier wielen op het asfalt blijft, het ruime sop wilt opzoeken of het graag wat hogerop gaat zoeken, The Crew Motorfest heeft voor iedere snelheidsduivel wat in de aanbieding. Ondanks de enorme lading aan content en activiteiten is het wel jammer dat één van de pijlers in autocultuur - het customizen - en het vrijspelen van nieuwe voertuigen door de opzet van vehicle locked Playlists wat futiel aanvoelt. Desalniettemin valt er genoeg te doen binnen The Crew Motorfest en zal het bij de meeste petrol heads een grijns van hier tot Hawaii tevoorschijn toveren, mits je een beetje tegen de soort van standaard Ubi-cringe kunt.
Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Release:
14 september 2023
Reviewscore:
Platforms:
Nieuws
Nadat de originele The Crew voor altijd gesloopt werd, geeft Ubisoft aan dat de toekomst voor The Crew 2 en The Crew Motorfest er rooskleuriger uitziet.
Trailer
Feest! The Crew Motorfest is toe aan diens tweede jaar en vieren we. The Crew Motorfest brengt namelijk het feestje naar Maui met zijn gloednieuwe content.
Trailer
The Crew Motorfest kwam nog even voorbij tijdens de gamescom Opening Night Live. Het nam niet teveel tijd in beslag, want de auto's kwamen razendsnel...
Nieuws
Ubisoft's nieuwe racegame The Crew Motorfest is goud gegaan, dat liet de ontwikkelaar weten via Twitter.