Review: Trivial Pursuit Live! 2 - De Sims Spelshow PlayStation 4

Aangepast: 24 maart 2022 19:14

Aangezien ik wel een beetje bekend sta als grote liefhebber van bordspellen binnen de redactie, mocht ik aan de slag met Trivial Pursuit 2 Live voor deze review. Na alle potjes Monopoly die we de afgelopen maanden hebben gespeeld, is het ook wel eens leuk om iets anders te kunnen spelen. Is Trivial Pursuit Live! 2 een goede vervanger voor Monopoly? Je leest het in deze review.

Lekker simpel

Iets dat een digitaal bordspel in ieder geval niet moet zijn, is ingewikkeld. Dit vond ik nogal een minpuntje van Monopoly Madness. De game is zo chaotisch dat het ook gewoon ingewikkeld is als je net begint met spelen. Dat is bij Trivial Pursuit Live! 2 zeker niet het geval. De opties in het menu zijn beperkt en als je de game start, krijg je altijd een duidelijke uitleg, die je ook kunt overslaan als je hem niet nodig hebt. Aangezien de meeste mensen het concept van Trivial Pursuit natuurlijk al wel kennen, is het fijn dat je de uitleg altijd kunt overslaan. Je ziet in één oogopslag wat de mogelijkheden zijn in het startmenu, zodat je snel kunt beginnen met spelen. Veel minder werk dan het opzetten van een real-life bordspel en iedereen kan iedere vraag mee beantwoorden, omdat niemand voor hoeft te lezen.

De besturing van de game is ook erg simpel, wat natuurlijk wel een must is voor een digitaal bordspel. Het moet namelijk ook speelbaar zijn voor mensen die niet veel gamen, aangezien het een gezelschapsspel is. De vragen in Trivial Pursuit Live! 2 zijn op een aantal verschillende manieren vormgegeven, waardoor je toch net wat meer afwisseling hebt in de game. Hierdoor blijft het ook leuk om meerdere rondes achter elkaar te spelen. Je hebt de klassieke vraagstelling, waarbij je vier mogelijke antwoorden krijgt en iedereen er één kiest. Daarnaast heb je vragen waarbij je een groot aantal mogelijke antwoorden te zien krijgt, waarvan ongeveer de helft goed is. Spelers kiezen om de beurt een antwoord uit en zolang je juist antwoordt, blijf je in het spel. Zo ga je door tot alle juiste antwoorden zijn gekozen of totdat iedereen een keer fout heeft geantwoord. Dan zijn er ook nog rondes waarbij je twee antwoorden te zien krijgt waar je telkens een andere stelling bij te zien krijgt. Je moet dan kiezen welk antwoord bij de stelling hoort. Ten slotte heb je nog een ronde waarbij je een vraag krijgt en om de beurt het meest passende antwoord moet kiezen. Zo krijgt iedereen dus punten, afhankelijk van hoe passend het antwoord is dat jij hebt gekozen.

Is dit De Sims?

De art stijl van de game vind ik persoonlijk wel een beetje een vreemde keuze. Het doet iets te veel denken aan het uiterlijk van de personages in De Sims. Daarnaast brabbelen ze tussendoor ook nog wat onverstaanbare woorden, waardoor het nog meer doet denken aan de simulatie game. Er zijn een aantal personages waar je uit kunt kiezen, die op hun eigen manier allemaal een beetje apart zijn. De meest normale die je kunt kiezen, is een oude man in een ouderwets bruin pak en een hoedje. Daarnaast zitten er wat absurdere personages bij, zoals een oma in fietskleding, een vrouw in soort poppenjurk en een toerist met een selfiecamera en een net iets te vrolijke Hawaii blouse. Je kunt de personages nog een beetje verfraaien met een aantal opties op het gebied van kleding en accessoires, maar dat had er van mij eigenlijk niet in gehoeven.

Je kunt kiezen tussen de klassieke editie van Trivial Pursuit of een familieversie met wat meer toegankelijke vragen voor kinderen. Zoals bij de bordspelvariant van de game heb je een aantal categorieën waar je uit kunt kiezen: geschiedenis, sport, kunst en literatuur, wetenschap en natuur, entertainment en aardrijkskunde. De vragen in de klassieke versie zijn in ieder geval uitdagend en divers genoeg om een paar potjes achter elkaar te spelen zonder dat het saai wordt. Vooral in een wat groter gezelschap is het een vermakelijke game. Zolang je in ieder geval met maximaal zes personen bent, want dat is de maximum voor het aantal spelers.

Online is minder leuk alleen

Trivial Pursuit Live! 2 biedt spelers ook de mogelijkheid om online te spelen, tegen spelers over de hele wereld. Wat ik wel jammer vind, is dat het niet mogelijk is om met z’n tweeën online te spelen. Dus samen spelen met iemand op de bank tegen vier andere online spelers is niet mogelijk. Dit is bij veel digitale bordspellen geen optie, wat ik eigenlijk wel gek vind. Het zou niet zo moeilijk moeten zijn om dit te implementeren en persoonlijk vind ik het ontbreken ervan een groot minpunt. Als je nu met z’n tweeën wil spelen, kan dit alleen met twee spelers of je speelt tegen AI personages, wat ook niet altijd leuk is. Voor mij is dit al een reden dat ik deze game waarschijnlijk alleen nog maar zal spelen als er vrienden over de vloer zijn en je met wat meer man bent.

Je kunt prestaties vrijspelen in de game, maar ik zie hier eigenlijk niet echt het nut van in. Het is niet alsof de prestaties nu een hele grote uitdaging zijn. Je kunt ze bijna allemaal halen door gewoon veel rondes te spelen. Het voelt een beetje alsof de ontwikkelaar dit alleen heeft toegevoegd om de game net wat meer body te geven. Veel nut heeft het echter niet, dus ik weet niet of ik de keuze echt begrijp.

Het eindoordeel van Eilish Janssen

Trivial Pursuit Live 2 is een vermakelijke game, vooral als je met een kleine groep vrienden bent. De vragen zijn uitdagend en interessant genoeg om een aantal rondes achter elkaar te spelen. Online kun je helaas niet met iemand anders spelen die bij jou in dezelfde kamer zit, echt alleen met online spelers. Dat is jammer, aangezien een game zoals deze daar niet echt voor gemaakt is. De stijl die de ontwikkelaar voor de game heeft gekozen zorgt er een beetje voor dat het voelt alsof je een spelshow uitbreiding van De Sims aan het spelen bent in plaats van een op zichzelf staande game. Verder is de besturing gelukkig lekker simpel en is de core van de game goed: je kunt het makkelijk en snel tegen elkaar opnemen in een ronde Trivial Pursuit.

• Simpele lay-out en besturing
  • Uitdagende en interessante vragen
  • Art stijl is net De Sims
  • Prestaties in de game hebben weinig nut
  • Online kan niet met z'n tweeën

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Trivial Pursuit Live! 2

-

Ubisoft