Review: Warhammer 40,000: Rogue Trader - Enorm uitgebreid Pc

CRPG's zijn best wel een niche genre. De combinatie tussen een uitgebreid verhaal waarbij je veel moet lezen en de tactische combat, moet je maar net liggen. Pak daarbij ook de setting van Warhammer 40,000 en je hebt een niche die zeker niet voor het grote publiek is weggelegd. Toch weerhield me dat er niet van om eens even goed in Warhammer 40,000: Rogue Trader te duiken om te zien of er dit jaar nog een game uit is gekomen die ook maar een beetje aan Baldur's Gate 3 kan tippen.

Warhammer 40000 Rogue Trader review3

Heel veel lezen en heel veel praten

Warhammer 40,000: Rogue Trader is een CRPG die je onderdompelt in het uitgestrekte universum van Warhammer 40K. De game is gebaseerd op de Rogue Trader TTRPG van Fantasy Flight, die je in dit geval de rol van de Rogue Trader van de von Valancius-dynastie laat spelen. Het verhaal, waar je wel meer dan honderd uur mee zoet kunt zijn, gaat over je eigen personage dat wordt aangewezen als nieuwe Rogue Trader in het Koronus Expanse-gebied. Middels het voeren van dialogen met andere speelbare en niet-speelbare personages kun je het verhaal en de wereld om je heen vormgeven.

Het verhaal is enorm diepgaand en meeslepend, maar je moet er wel van houden. Het schrijfwerk in Rogue Trader is enorm goed en laat je het rijke erfgoed van Warhammer 40K verkennen. Ik moet wel toegeven dat het verhaal van Warhammer 40,000: Rogue Trader alleen een beetje lastig te volgen zal zijn als je niet bekend bent met het Warhammer 40K-universum. Veel dingen worden in de game wel uitgelegd, zoals universum-specifieke termen die in een dialoog dikgedrukt zijn, waar je met een muisover meer uitleg over krijgt, maar enige affiniteit met de setting is wel vereist.

Warhammer 40000 Rogue Trader review1

Netjes op je beurt wachten

Het gevechtssysteem in Rogue Trader biedt een overvloed aan opties, waardoor je het jezelf zo makkelijk of moeilijk kunt maken als je zelf wilt. Je party bestaat uit zes verschillende personages die elk een eigen rol binnen het team hebben en unieke vaardigheden hebben die bij hun rol horen. Hoewel er op een gegeven moment een enorme hoeveelheid aan vaardigheden op je scherm te zien zijn en de omschrijvingen soms wat onnodig uitgebreid zijn, is het wel ontzettend leuk om te zien hoe je verschillende personages in verschillende situaties kunt inzetten. Het maken van strategische beslissingen is tijdens combat cruciaal. Je begint met een planningsfase waarin je je personages op strategische plekken kunt neerzetten. Daarna volgt combat in turn-based vorm, waarbij personages met een hogere snelheid eerder aan de beurt zijn. Elk personage heeft een bepaalde actieradius in de vorm van een x aantal blokken die ze kunnen lopen en een aantal actiepunten die ze kunnen besteden om een aanval of een andere vaardigheid uit te voeren.

Naast turn-based gevechten moet je soms ook ruimtegevechten doen met je Voidship. De ruimtegevechten en de verschillende side quests die je kunt doen, versterken het gevoel dat je personage een machtige heerser is in een enorm omvangrijk universum. De side quests bieden verschillende tactische uitdagingen, die bijna als puzzels aanvoelen. Wat echter misschien wel de leukste feature in Rogue Trader is, is het feit dat je samen met vrienden kunt spelen. Warhammer 40,000: Rogue Trader kent een drop-in drop-out co-op systeem, waarbij je op elk moment in de game een lobby kunt aanmaken waar je vrienden zich bij aan kunnen sluiten. Je kunt dan bepalen welke personages jij wilt besturen en welke je vriend mag besturen. Erg leuk.

Warhammer 40000 Rogue Trader review

Niet perfect gepolijst

Warhammer 40,000: Rogue Trader is een isometrische CRPG. Op audiovisueel gebied is het best een solide titel, daar de omgevingen erg gedetailleerd zijn weergegeven en de gothic sci-fi setting goed weerspiegelen. Ik moet wel bekennen dat de animaties soms wat houterig overkomen, zeker tijdens cutscenes waarbij je bijvoorbeeld andere personages van de ene naar de andere kant ziet rennen. Toch mag dat de pret niet drukken, daar het verhaal, de personages en het schrijfwerk alles meer dan goed maken.

Helaas kampt Rogue Trader wel met een aantal bugs en glitches. Zo heb ik af en toe problemen gehad met ontbrekende tooltips en kon ik in een specifiek hoofdstuk niet verder nadat ik het benodigde voorwerp had verzameld, totdat ik de game opnieuw had opgestart. Dit soort dingetjes zijn natuurlijk erg jammer, maar zeker niet enorm veelvoorkomend, gezien de omvang van de game. Daarnaast is het ook niets dat een goede patch niet op kan lossen.

Warhammer 40000 Rogue Trader review2

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Warhammer 40,000: Rogue Trader is een prima CRPG die fans van het genre en fans van de setting zeker kan bekoren. Het schrijfwerk is enorm goed en als je er eens even goed de tijd voor neemt, krijg je in Rogue Trader een prachtig diepgaand verhaal met toffe personages voor je kiezen, dat je zelf kunt vormgeven. De combat, gebaseerd op Fantasy Flight's Warhammer 40K TTRPG combat systeem, is turn-based, maar kent erg veel diepgang. Warhammer 40,000: Rogue Trader is een enorm uitgebreide game waar je wel echt de tijd voor moet nemen, maar als je affiniteit hebt met de gothic sci-fi setting van Warhammer 40K en je hebt tijd om de strategische kneepjes van het vak te leren, dan heb je meer dan honderd uur speelplezier.

• Erg uitgebreid
  • Toffe setting
  • Briljant schrijfwerk