Review: Youda Legend: The Curse of the Amsterdam Diamond Nintendo DS

Het is voor mij alweer jaren geleden dat ik een point-and-click game heb gespeeld. Een van de laatste was een Sesamstraat spel, welke ik vroeger toen ik nog een klein jochie was altijd speelde op een voor toen moderne pc met Windows 95. Inmiddels ben ik al heel wat ouder geworden (het zou niet goed zijn als dat niet het geval is) en kreeg ik de kans om zo'n zoek-en-vind game van Denda te reviewen. Wat ik daarvan vind, lees je in deze review.

Ik tikte dat aan!

Hoewel deze game ook voor de pc verkrijgbaar is, had ik de eer om het te mogen spelen op mijn oude vertrouwde Nintendo DS. Dat het een overzetting betreft, is helaas af en toe duidelijk merkbaar. Zo zijn sommige voorwerpen erg prielerig en moeilijk te vinden, soms heb je zelfs dat je een voorwerp aantikt dat je moet hebben en de game het niet goed registreert en het fout rekent. Niet leuk.

Het verhaal

Het verhaal van het spel begint lekker simpel. Je komt aan op het centraal station van Amsterdam en je vind een flyer van een hotel, waar je besluit te overnachten. Maar al snel vind je een briefje op je kamer die je in een groots mysterie verzeild laat raken. Het verhaal is kort, maar spannend en laat je keer op keer weer terugkomen om meer over het mysterie te weten te komen. Mooi detail: door de goede Nederlandse vertaling kunnen ook de grootste puzzelfans (lees: je opa en oma) van de game genieten.

Puzzeltje hier, puzzeltje daar, puzzelstukjes overal

Tijdens het zoeken vind je naast de normale voorwerpen ook 'puzzelstukjes'. Deze heb je nodig om het puzzeltje aan het eind van een zoekplaat op te lossen. Deze puzzels zijn erg leuk, maar soms ook erg moeilijk. Ik ga niet teveel verklappen, maar ik ben onder andere een hele toffe puzzel tegengekomen waarin je met speciale medaillons op de kaart van Amsterdam de volgende locatie moet vinden. Erg leuk, en ze zorgen ook voor de broodnodige afwisseling in het spel.

Het eindoordeel van Rick Drijvers

Youda Legend: The Curse of the Amsterdam Diamond is een leuke game, al zijn er een aantal dingen fout gegaan bij de overzetting naar de DS. Mijn tip aan Denda Games: steek de volgende keer iets meer tijd in het optimaliseren van de game voor de DS, want dan komt de kwaliteit alleen maar ten goede. De leuke puzzels vormen het hoogtepunt van deze game, welke helaas erg snel is afgelopen. Al met al is dit een spel geworden waar fans van het genre zeker van zullen smullen.

• Leuk verhaal
  • Spel is Nederlands!
  • Puzzeltjes zijn erg leuk