Drie van die: Redenen om Final Fantasy XV weer te spelen

-

Het is inmiddels alweer meer dan twee jaar geleden dat Final Fantasy XV uitkwam. De game had een lange en problematische ontwikkeltijd, waarbij Square Enix uiteindelijk veel nieuwe dingen is gaan proberen qua release, updates en gameplay. Dit leverde gemixte reacties op, al wordt algemeen de game toch wel gezien als een succes. Onze oud GL-redactielid Davy was over het algemeen ook positief in zijn review van Final Fantasy XV. Ik vind de game ontzettend goed, vooral dankzij de characters en het mooie verhaal. Ondanks dat de game hier en daar wel minpunten heeft, had ik weer voor het eerst sinds jaren dat warme Squaresoft gevoel dat ik vroeger bij al hun games had. Nu komt er na al die tijd alsnog een DLC uitbreiding aangaande Ardyn uit voor Final Fantasy XV, welke zal uitkomen op 26 maart. Er zouden er nog een aantal meer uitkomen zelfs, was oorspronkelijk het plan. Echter het opstappen van de director van FF XV bij Square Enix heeft ervoor gezorgd dat dit niet meer door zal gaan. Is het ook nog wel de moeite waard om terug te gaan naar FFXV en is de extra DLC ook nog wel nodig? De meningen zullen hier ongetwijfeld over verdeeld zijn, maar ik heb hier drie redenen waarom het toch de moeite waard is FF XV weer eens aan te slingeren.

Updates

Final Fantasy XV speelt inmiddels dankzij een aantal gratis updates behoorlijk anders dan ten tijde van release. Zo kun je van je auto de Regalia een all-terrain monstertruck maken waardoor je lekker offroad kunt banjeren door het land. Er zijn extra dialogen, info, items, outfits, quests toegevoegd, naast ook een aantal verbeteringen in gameplay. Het is eigenlijk teveel om op te noemen. Mijn favoriete gratis update is eigenlijk een uitbreiding waarbij Noctis en zijn matties het Assassin’s Festival bijwonen in een stad. Je hebt een kort verhaaltje, een paar side-quests en je speelt ook echt een soort Assassin, supertof. Dit was toegevoegd als samenwerking met Ubisoft voor Assassins’s Creed Origins en het zorgde voor uren extra gameplezier. Helaas is deze wel weer uit de game gehaald, al hoop ik dat deze ooit weer terugkomt. Bij de laatste twee updates werden er extra side-quests met elk een eigen klein verhaaltje toegevoegd van Terra Wars en Final Fantasy XIV, welke beiden erg leuk zijn om te spelen en ook weer zorgen voor extra dikke items. Bij de FF XIV side-quest krijg je zelfs een nieuwe god erbij die je kunt summonen!

 1
 2
 3
 4

Uitbreidingen

Naast de gratis updates die Final Fantasy XV al hebben verrijkt en verbeterd, zijn er ook nog uitbreidingen verschenen die het trekken van de portemonnee vergen. Alledrie de matties van Noctis hebben hun eigen side-story welke je kunt doorspelen in hun eigen DLC episode. Gladio, Prompto en Ignis hebben ook letterlijk en figuurlijk met hun eigen demonen te kampen, wat ze vervolgens ook allemaal op hun eigen manier doen. Deze extra DLC is niet op alle vlakken briljant, vooral omdat de prijs een beetje hoog ligt voor iets wat je in een avondje makkelijk kunt doorspelen. Nu je al deze DLC bij de inmiddels bij de redelijk afgeprijsde Royal Edition van de game krijgt, is het toch wel echt de moeite waard. De Royal Edition voegt trouwens nog meer extra’s toe, zoals een extra dungeon, first person mode en een alternatief einde. Ik vind het originele einde juist ijzersterk, maar veel mensen hadden er moeite mee, dus kun je nu kiezen. Al met al zijn deze toevoegingen ook echt leuk en maken het FF XV in zijn geheel een betere game. Dan heb ik het ook nog niet eens over FFXV: Comrades gehad, de multiplayer game met een geheel eigen verhaal. Deze uitbreiding is niet mijn favoriet, maar het is gelukkig ook goed solo te spelen en er is veel extra content voor uitgebracht.

New game+ en post-ending shizzle

Final Fantasy XV is geen kleine game en het speelt grotendeels heel vrij in combinatie met lineaire stukken. De pacing is hier en daar wel een issue, maar dat vind ik bij heel veel open wereld games met een groot verhaal. Uiteindelijk ben je na telkens zo’n twintig uur rondbanjeren en extra missies doen vaak heel de (bloed-)rode draad van het verhaal kwijt, of je bent er in elk geval helemaal uit. Een goede balans hierin vinden lukt veel games (en gamers zelf) niet. Final Fantasy XV lukt dit ook totaal niet. Nadat je alle vrijheid hebt gehad, ga je vanaf chapter 9 ineens een lang lineair stuk in met het verhaal. De update die New Game+ toevoegde maakte dit grotendeels goed. Een tweede keer de game overpowered spelen zorgt ervoor dat je veel compacter qua tijd de main story kunt volgen. Na het afronden van de main story kun je bovendien nog een hoop extra dungeons doorspelen en andere geheimen vinden.

Final Fantasy XV is voor Square Enix echt een try-out game geweest qua uitbreidingen, nieuwe gameplay en samenwerkingen met andere gamestudios. Niet alles is even geslaagd, maar het valt niet te ontkennen dat het erg interessant en vooruitstrevend is wat “Squeenix” probeert te doen. Dat er na ruim twee jaar nog zowel betaalde alsook gratis DLC voor uitkomt, is misschien een beetje veel van het goede, maar slecht vind ik het ook allerminst te noemen. Wat vind jij van de gehele aanpak van FF XV en hoe zou Square Enix het moeten aanpakken met FF XVI? Laat het ons weten!

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Final Fantasy XV

Ontwikkelaar:

Square Enix

Uitgever:

Square Enix

Release:

29 november 2016

Gameliner Awards:

Beste game van 2016

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
XONE
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord