The Callisto Protocol

  • Ontwikkelaar Striking Distance Studios
  • Eerste releasedatum 2 december 2022
  • Platformen Pc , PlayStation 4 , Xbox One , PlayStation 5 , Xbox Series
  • Genre Horror , Survival , Third-Person Shooter
  • Gameliner score

Opinion: Het Grote Callisto Protocol/Dead Space Complot

Is The Callisto Protocol nou een Dead Space game of niet? Terwijl de officiële kanalen het heel hard ontkennen, slaan bij menig kenner van het sci-fi survival-horror genre toch de twijfels toe. Glen Schofield en zijn kompanen bij Striking Distance Studios kunnen wel heel hard nee roepen, maar het zal niet de eerste keer zijn dat een studio 'nee' roept en uiteindelijk 'ja' doet. Ik heb zo mijn eigen theorieën omtrent het Callisto Protocol/Dead Space complot en ik zou het zonde vinden om deze ruimte niet te benutten om deze hypotheses in jullie grijze massa te laten woekeren.

Callisto Protocol

Waar komt dit alles vandaan?

Allereerst is het best handig om te weten waarom de twijfel überhaupt bestaat. Wie de initiële aankondiging van The Callisto Protocol meegemaakt heeft en daarna op een jarenlange ruimtemissie is gestuurd (ik zeg ook maar wat), heeft wellicht helemaal niks meer meegekregen van de significante veranderingen in de opzet. Deze individu weet zich namelijk alleen nog maar voor de geest te halen dat The Callisto Protocol door Krafton wordt uitgegeven, omdat het zich in het PUBG universum begeeft. Een universum dat in de verste verte niks met Dead Space van doen heeft.

Toch heeft Glen Schofield de kans gekregen om met The Callisto Protocol zijn eigen pad te bewandelen. Zoals Glen aangeeft heeft men bij Krafton besloten om hem vooral te laten maken waar hij zich goed bij voelt, zonder hem allerlei restricties op te leggen. En daaruit is de huidige koers voor The Callisto Protocol ontsproten en niemand kan echt ontkennen dat Glen hiermee een zeer bekend protocol is gaan volgen.

Het Dead Space versus Callisto Protocol complot

Want zeg nou zelf, wie alleen maar naar de meest recente trailers heeft gekeken en totaal niets van Glens interviews heeft gevolgd kan maar tot één conclusie komen. Dit is gewoon Dead Space 4 met een andere naam. Necromorphs heten ineens Biophage en de USG Ishumura is ingeruild voor Black Iron, een penitentiaire inrichting op Callisto, één van Jupiters manen. Isaac Clarke heeft het stokje overgedragen aan Jacob Lee - waar ook nog een leuke theorie aan hangt - en Jacobs outfit draagt opvallende gelijkenissen met die van Isaac. Het is allemaal iets te toevallig.

Toch blijft Glen Schofield voet bij stuk houden. The Callisto Protocol is absoluut geen Dead Space, punt. Wat het volgens hem wel is, is een soort van afkijken. Pablo Picasso zei ooit "a good artist copies, a great artist steals". Wij zeggen altijd "beter goed gejat dan slecht verzonnen" en Schofield deelt die mening. Het verschil is hier dat Glen heeft besloten om van een artiest te jatten die hij heel goed kent, namelijk van zichzelf.

Callisto Protocol versus Dead Space

Maar wat als

En daarmee zou voor velen de kous af zijn. Glen erkent dat The Callisto Protocol de ultieme vorm van leentjebuur is en daarmee hebben we onze antwoorden. Maar ik denk verder. Verder dan ik misschien zou moeten. Ik zoek er namelijk meer achter. Zou het namelijk kunnen zijn dat Glen nog een appeltje te schillen heeft met EA? Zit het opdoeken van Visceral hem nog in de maag? Kan Glen het anno 2022 nog steeds niet verkroppen dat EA met de derde Dead Space game een heel andere richting op ging dan Glen voor ogen had? Want als dat het geval is dan rijst bij mij de volgende vraag: is The Callisto Protocol de ultieme dis richting EA?

Je weet wel, het EA dat ooit vol overtuiging riep dat verhalende singleplayer games op sterven na dood waren. Games als Dead Space hadden volgens Andrew Wilson hun houdbaarheidsdatum wel bereikt, dus een nieuwe Dead Space stond niet echt meer op het prioriteitenlijstje van EA. Dus je zou je af kunnen vragen of The Callisto Protocol Glens manier van een hele dikke middelvinger richting EA is. "Als jullie het niet maken, omdat jullie denken dat mensen er geen trek meer in hebben, dan doe ik het wel". En met Kraftons toezegging op zak - die hem carte blanche gaf - creëerde Glen waar EA maar niet aan leek te willen beginnen. Een nieuwe Dead Space zonder het Dead Space te noemen.

Inmiddels weten we ook dat EA een one-eighty heeft gemaakt wanneer het om diens singleplayer-opinie aankomt. Met het succes van o.a. Jedi Fallen Order achter de rug gaf EA alsnog toe dat het wellicht een foute aanname had gemaakt. Dus ja, ook een game als Dead Space kan best nog wel eens wat liefde gebruiken, vooral wanneer een oud-medewerker genaamd Glen Schofield ineens - wat lijkt op - een regelrechte kopie van je Dead Space franchise aan het promoten is. Mijn vermoeden is dan ook dat de Dead Space remake een antwoord op The Callisto Protocol is. "Maar gauw de originele game remaken, anders staan we straks voor lul wanneer Glen al schertsend zijn geld staat te tellen". Ik zeg niet dat het zo is, maar de timing van EA is opmerkelijk, vooral omdat het jarenlang geen enkele interesse in Dead Space heeft getoond.

Callisto Protocol artwork

The truth is out there

Hoe de vork werkelijk in de steel zit, zullen we waarschijnlijk nooit weten. Als Glen slim is dan blijft hij bij zijn huidige verhaal en knikt hij voldaan wanneer mensen hem blijven vertellen "dat het wel heel erg op Dead Space lijkt". Er lijkt niet heel veel te zijn wat Glen ervan kan overtuigen om er meer over los te laten. De enige verrassingsaanval die Schofield ooit vanuit de journalistiek te verwerken kreeg, spitste zich toe op protagonist Jacob, waarbij een bijbels onderlegd iemand knap opmerkte dat de in het Oude Testament genoemde Jakob de zoon was van Isaak. Jacob en Isaac, de protagonisten van The Callisto Protocol en Dead Space. "Very good", aldus Schofield. Of daar nog wat achter zit, wie weet?

Het enige wat ik weet is dat The Callisto Protocol wel eens een ultiem "goed gejat, slecht verzonnen" voorbeeld gaat worden waarvan EA alleen maar kan hopen dat het het eventuele succes van de Dead Space remake niet schaadt. Nu denk ik niet dat de Dead Space remake eronder gaat leiden. Er is zo'n grote fanbase dat ook die game als warme broodjes over de toonbank zal gaan. Maar goed, al zou het wel effect hebben dan kan ik alleen maar glimlachen en denken "Goed gedaan, Glen. Dat zal ze leren". Maar ik vermoed dat het zo ver niet zal komen. Er is genoeg ruimte voor beide sci-fi survival-horror games.

Over auteur Patrick Meurs

Patrick Meurs Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?