Preview: Apex Legends: Revelry - Hands On Preview

Terwijl menig Live Service-game het loodje legt, is Apex Legends nog altijd springlevend. De welbekende Battle Royale van ontwikkelaar Respawn Entertainment is bijna toe aan zijn zestiende seizoen en dat betekent een nieuw hoofdstuk in de met lore gevulde first person hero shooter. Apex Legends Season 16: Revelry zit boordevol tweaks, een aantal nieuwe modi, een nieuw wapen en flink wat aanpassingen ten behoeve van de toegankelijkheid. De vraag is echter, is Apex Legends: Revelry een beetje te pruimen?

Apex Legends Season 16 Revelry Review

Wat brengt Apex Legends: Revelry met zich mee?

Laten we meteen met de deur in huis vallen; Apex Legends: Revelry bevat geen nieuwe legend. Teleurstellend, I know. We krijgen echter wel genoeg andere dingen. Zo introduceert dit seizoen een nieuwe energy rifle, genaamd: Nemesis. Een uniek wapen, aangezien Nemesis een 4 round energy burst wapen is. Nu is dat hele burst verhaal nog niet zo uniek, maar het feit dat de burst steeds sneller afvuurt wanneer je de trigger ingedrukt houdt is dat wel. De grootste toevoeging komt echter in de vorm van de Mixtape modus. Deze nieuwe playlist introduceert een scala aan modi die elkaar afwisselen. De Arena-modus is echter het haasje, deze moet namelijk plaatsmaken voor Mixtape.

Mixtape trapt af met de gloednieuwe Team Deathmatch-modus. Electronic Arts was zo vriendelijk om ons toegang tot de nieuwe build te geven zodat we deze eens even stevig aan de tand konden voelen. Waar we voorheen Apex enkel zagen als een Battle Royale, is er na het spelen van Team Deathmatch complete verandering in gekomen. Zes Legends nemen het op tegen een team van zes andere Legends. Iedere match bestaat uit drie rondes en weet je er twee te winnen, dan wordt jouw team bekroond tot Champion. Team Deathmatch is echter onderdeel van de Mixtape-playlist. De playlist rouleert Team Deathmatch, Gun Run en Control waardoor je iedere modus steeds een beperkte tijd kunt spelen. Het is een verfrissende wind die voor meer diversiteit binnen Apex zorgt.

Apex Legends Season 16 Revelry Review1

Toegankelijker dan ooit tevoren

Met een zestiende seizoen kent Apex Legends een doorgewinterde playerbase. Dit maakt de instapdrempel voor nieuwe spelers torenhoog en kan er dus ook voor zorgen dat nieuwe spelers vroegtijdig de arena weer verlaten. Om nieuwkomers niet compleet in het diepe te gooien zijn er daarom oriëntatie matches gecreëerd. Deze Orientation Matches vullen de lobby met bots waarin je dus solo of met een squad op jacht kunt gaan. Erg fijn, want hierdoor leer je zowel de maps als de unieke skills van de Legends kennen voordat je het dient op te nemen tegen echte spelers.

Is dat alles? Nee, natuurlijk niet! Het complete class systeem is namelijk op de schop gegooid. Waar de Legends voorheen in één van de vier classes waren ingedeeld, bestaan er nu vijf unieke classes die dikke perks met zich meebrengen. De Assault class (Bangalore, Fuse, etc.) is in staat om extra wapens en mods te vinden in rode lootbins. Daarnaast zijn deze vechtersbazen in staat om ammo te stacken, zodat je twee keer zoveel ammunitie op één slot kunt dragen. Skirmishers (Mirage, Horizon, etc.) kunnen Care Packages van een afstand scannen op het meest waardevolle item. Dat niet alleen, ze kunnen ook zien of dat item geloot wordt van een afstand. De Recon class (Bloodhound, Crypto, etc.) beschikt niet langer over de mogelijkheid om survey beacons te scannen voor meer informatie over de ring. Daarentegen krijgen ze bij een scan dertig seconden lang te zien waar iedereen zich op de map bevindt. Overigens niet zonder gevolgen, tegenspelers krijgen namelijk een melding van waar de scanner zich op dat moment bevindt. Controllers (zoals Caustic en Watson) zijn nu juist in staat om ringinformatie te verkrijgen. De Support class krijgt nu toegang tot de extra shelf in de blauwe supply bins. Dat is een skill die voorheen enkel voor Lifeline beschikbaar was. Geen zorgen Lifeline-spelers, Lifeline krijgt namelijk een nieuwe passive! Daar stopt het echter niet voor de Support-spelers. Je kunt in de crafting station nu namelijk banners van gevallen medespelers, zelfs die al ge-time-out zijn, craften!

Tot slot

Uiteraard komt dit nieuwe seizoen gepaard met de nodige balancing tweaks. Zo krijgt Wraith een flinke bump door langere portals te plaatsen en komt er een counter voor de Seer-meta. Daarnaast kunnen we weer een nieuwe Battle Pass verwachten en zijn er login rewards voor Crypto en Ash. Als klapper op de vuurpijl is er ook reden voor een feestje. Apex Legends viert een jubileum! De maps worden dan ook gesierd door gigantische luchtballonnen in de vorm van je favoriete Legends. Overigens zijn deze puur cosmetisch en dienen ze dus verder weinig nut.

Apex Legends Season 16 Revelry Review2

Eindoordeel van Rudy Wijnberg

Afgezien van het feit dat Apex Legends Seizoen 16 geen nieuwe legend bevat, zijn er meer dan genoeg dingen om wel naar uit te kijken. Het Nemesis-wapen schiet lekker weg en heeft iets unieks ten opzichte van andere wapens te bieden. De grote vernieuwing van dit seizoen zit echter in de nieuwe Team Deathmatch-modus en diens overkoepelende Mixtape-playlist. Waar Arena’s een beetje tegenviel, zie ik een Team Deathmatch in Apex Legends eigenlijk wel zitten. Het zal vast en zeker zorgen voor de nodige balancing issues, maar de start is er. Of het herzien van de classes het effect gaat opleveren dat Respawn voor ogen heeft, betwijfel ik nog een beetje. Het idee is goed, aangezien team balancing nu een groter onderdeel wordt, maar randos zullen altijd voor hun favoriete Legends blijven kiezen. Ik ben echter benieuwd naar de spelersstatistieken van de Mixtape-modus. Apex Legends is niet langer enkel een Battle Royale en daar ben ik eerlijk gezegd stiekem wel een beetje blij mee.

Packshot Apex Legends

-

Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PlayStation 5, Xbox Series