Preview: Assassin's Creed Shadows Anvil Update - Substantiele update

-

Eindelijk mogen we er over praten. Wij hebben achter gesloten deuren exclusieve Assassin’s Creed Shadows beelden mogen checken. Hierbij ging het niet om specifiek om de Assassin's Creed Shadows gameplay, maar juist om alles eromheen. Japan staat namelijk al sinds het ontstaan van de franchise op de wenslijst van menig AC-fan en nu is het dan eindelijk zover. Juist daarom doet Ubisoft er alles aan om het feudale Japan zo mooi mogelijk in beeld te brengen. Reden genoeg om Ubisoft’s Anvil Engine flink onder handen te nemen. Wat gaat er allemaal veranderen? Dat lees je in deze Assassin’s Creed Shadows Anvil update preview!

Assassins Creed Shadows Anvil Update Preview1

Anvil krijgt een flinke update

De Assassin’s Creed-games hebben er nooit echt slecht uitgezien. In zowel onze Assassin’s Creed Mirage als de Assassin’s Creed Valhalla prijzen we de franchise om de unieke setting en art designs. Toch zien we wat scheurtjes ontstaan in Ubisoft’s Anvil Engine. Deze gaat namelijk al een tijdje mee en het is dan ook tijd voor wat veranderingen. Achter gesloten deuren hebben we eerstehands mogen ervaren dat die verandering gaat komen. De engine krijgt een flinke rework wat de wereld aanzienlijk moet veranderen. Een kleine overview zie je in de zojuist vrijgegeven Assassin's Creed Shadows World Trailer. Goed kijken, want veel van de elementen die ik in deze preview bespreek komen aan bod!

De Anvil-update is speciaal voor Assassin’s Creed Shadows ontworpen. Door middel van de nieuwe Atmos tech is Ubisoft bijvoorbeeld in staat om veel meer te doen met bijvoorbeeld de wolkvorming. Dit klinkt klein en eigenlijk een beetje onbenullig, maar zo’n aanpassing sijpelt door in vrijwel alle elementen die zo’n wereld leven inblazen. Denk hierbij aan elementen zoals lichtval, schaduwen en dynamische wind. Daarnaast is gewoon tof om te zien hoe de wereld langzaamaan veranderd. Wat een zomerse middag lijkt, kan eindigen in een avond vol onweer, wind en heftige regenval. Hierdoor ziet een bepaald gebied er op geen enkel moment hetzelfde uit wat de wereld een stuk dynamischer maakt.

Het weer speelt een grote rol

Goed, we hebben dus die Atmos technologie die in Assassin’s Creed Shadows komt te zitten. Hierdoor vormen wolken zich op een natuurlijk manier, maar verdwijnen ze niet als regen voor de zon. Neemt de bewolking toe, dan dient deze echt over te waaien alvorens de zon weer door kan breken. Hierdoor wordt er continu gespeeld met het licht, wat een mooi schaduwspel oplevert. Een natuurlijke lichtval zorgt immers voor een continu anders uitziende omgeving. Overigens hebben artificiële lichtbronnen ook een flinke overhaul gekregen. Iedere lichtbron levert nu een eigen bijdrage. Sta je in de buurt van een fakkel, dan zijn Shadows Yasuke en Naoe gebaad in het rode licht. Dooft zo’n fakkel uit, dan verdwijnen ze in de schaduw. Hetzelfde is van toepassing op bijvoorbeeld onweer. Schiet er een bliksemschicht naar de grond, dan verlicht alles wat zou moeten verlichten om vervolgens weer terug te keren naar de normale staat.

Die bliksemschicht is een sprekend voorbeeld van de invloed die het weer heeft op de wereld, evenals bijvoorbeeld de wolkvorming. In Assassin’s Creed Shadows gaat het echter verder dan dat. Dynamische seizoen en weersomstandigheden hebben namelijk een gigantische invloed op hoe de game eruit komt te zien. Dagen kennen nu een realistische dag- en nachtcyclus. We zien dus lantaarns aangaan wanneer het donker wordt, ramen sluiten wanneer het gaat regenen en hoe mensen zich terugtrekken wanneer de grond is bedekt met een dik pak sneeuw. Gedurende de seizoenen is er echter ook verschil te bekennen. In de herfst regent het bijvoorbeeld niet continu, maar kan het ook hard waaien. De dynamische windeffecten hebben vervolgens weer mooi samenspel met de spray. Blaadjes, stof, sneeuw en rotzooi worden opgepikt van de grond en waaien realistisch mee met de wind. Nogmaals, kleine dingen, maar met veel kleine dingen zie je een groot effect!

Assassins Creed Shadows Anvil Update Preview2

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Veel over de gameplay van Assassin’s Creed Shadows kunnen we helaas niet zeggen. Wel heb ik met eigen ogen mogen aanschouwen dat de update voor Ubisoft’s Anvil engine substantieel is. Bovenstaande klinkt allemaal klein wanneer je ze punt voor punt doorneemt, maar tel je deze bij elkaar op, dan kom je uit op een beefy update die een druilerige wereld kan omtoveren tot een landschap vol pracht en praal. De manier waarop de wind door de bomen jaagt, wolken onheilspellend samenkomen en lichteffecten zorgen voor een dramatische sfeer zorgen tezamen voor een prachtig samenspel dat het feudale Japan tot leven kan laten komen. Nu sta ik normaliter niet te popelen om direct een AC op te starten, maar na het aanschouwen van de Anvil update krijg ik oprecht zin om Assassin’s Creed Shadows te checken!

Assassin’s Creed Shadows verschijnt op 15 november voor PlayStation 5, Xbox Series en pc.

Rudy Wijnberg Mede-eigenaar en Head of Media

Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Assassin's Creed Shadows

Ontwikkelaar:

Ubisoft

Uitgever:

Ubisoft

Release:

15 november 2024

Reviewscore:

-

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord