Nieuws
Dans door de SoLA DLC van Dead Island 2
24 maart 2024De tweede uitbreiding voor Dead Island 2 komt eraan. Dans mee op de muziek van de aarde, terwijl je het mysterie van SoLA ontrafelt.
Op mijn agenda stond nog een game, waarvan ik niet wist wat het was. Geheime game bij Plaion, dat is het enige wat ik wist. Toen ik aan de balie stond, vroegen ze of ik wilde weten met welke game ik aan de slag mocht. Ik haalde mijn schouders op en zei ja. Tot mijn verbazing kwamen de woorden Dead Island 2 in mijn oren terecht. Ik had absoluut niet verwacht dat we al zo snel met deze horrorgame aan de slag mochten. Rudy was een keertje geen bangepoepert en ging aan de slag. Zijn mening is vooral te vinden in onze Dead Island 2 video preview. Vandaag gaan we er nog een keer doorheen, maar dan in tekstvorm. Ik ga Dead Island 2 nogmaals aan de rotte tand voelen.
Er zijn weinig games die na een helse ontwikkeling uit het graf herrijzen. Dead Island 2 is daar gelukkig één van. Ik moet je meteen wel meegeven dat dit niet meer de game is die je gezien hebt tijdens de E3 van 2014. Nee, Dead Island 2 is 'pas' vier jaar in ontwikkeling. Een complete creatieve reboot wil ik het nog niet noemen, maar het is duidelijk waar ontwikkelaar Dambuster Studios voor wil gaan. Een actievolle RPG-ervaring die zichzelf niet al te serieus neemt. Humor staat centraal en de zes speelbare larger-than-life personages zijn dan ook het perfecte voorbeeld dat Dead Island 2 wilt voorschotelen.
Rudy zei het al, maar het begrip 'pulp' is cruciaal voor de identiteit van Dead Island 2. Het origineel probeerde bijzonder somber te zijn en ik snapte nooit zo goed waarom. Wat zelfspot is op zijn plaats, zeker als je kijkt wat voor belachelijk scenario in Dead Island 2 wordt geschetst. LA is vernoemd naar HELL-A, want de touwtyfus is uitgebroken hier. Het leger heeft een stapje teruggezet en de gehele stad is in quarantaine geplaatst. Het resultaat? Inwoners die wandelende lijken opensnijden zien als de normaalste zaak in de wereld. Of dat nou bodybuilders zijn of clowns met messcherpe botklauwen, just another day in paradise.
Wat voornamelijk bijzonder is in Dead Island 2, is de combat. Je kunt je wellicht de gekke wapens van het origineel nog herinneren. Ik kan alvast verklappen dat die terugkeren in alle glorie. Electrische Wolverine-klauwen, bijlen die in de fik staan, de lijst gaat maar door en door. Het nieuwe gore-systeem is erg dynamisch. Zombielichaamsdelen worden niet bij elk gewricht netjes afgehakt. Nee, waar jij hakt, daar valt het lichaamsdeel af. Cru en bruut, maar gelukkig zo over de top dat je je niet schuldig gaat voelen. Mensen met een zwakke maag moeten wellicht met een boog om deze horrorgame lopen. Alles wat kapot, gescheurd, gebroken, afgesneden, gekneusd en verbogen kan worden, dat gebeurt ook. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de zombiemodus. Ja, de speelbare personages zijn namelijk immuun voor het virus. Het heeft echter wel effect: je kunt als een Hulk eventjes boos worden en elk ondood wezen in elkaar timmeren met je eigen vuisten. Als je denkt dat dit echt heel leuk is om te doen, dan heb je gelijk. Het is inderdaad erg vermakelijk.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik het origineel gespeeld heb. Op mijn Xbox 360 wandelde ik langs de prachtige stranden, terwijl vleesetende maniakken mij achterna joegen. Tijdens mijn speelsessie met Dead Island 2 voelde ik mij daarom bijzonder nostalgisch. Een middelmatige opvatting volgde daarna ook. Oh ja, Dead Island 2 heeft RPG-elementen. Ja, monsters hebben levels, cijfers komen tevoorschijn wanneer je schade uitdeelt en je moet je wapens blijven upgraden. Ik weet niet zeker of dit per se nodig is in deze titel. Dead Island 2 ging mij voornamelijk om de bloederige combat en toffe zombiemonsters. Ik ben nog niet overtuigd of je moet doorpakken op het gebied van role playing game aspecten. Ik weet uit ervaring dat ik altijd een bloedhekel heb, wanneer de game zegt dat ik een bepaald gebied niet in kan of een monster niet kan vermoorden, puur omdat mijn personage level 16 is in plaats van 18. Kort gezegd, RPG-elementen kunnen zeer degelijk zijn, maar ik hoop dat ze niet de angel uit het tempo of de actie trekken.
Dead Island 2 in levende lijve zien en spelen? Dat had ik niet verwacht te kunnen doen. Kijk, het origineel was geen meesterwerk, dat weten we allemaal. Ik heb echter wel het gevoel dat in deeltje twee de visie duidelijker is. Dambuster Studios weet waar ze voor willen gaan. Een humoristische actiegame, waarbij je soms ook even schrikt van de monsters en lugubere gore op je scherm. Ik hoop dat de RPG-elementen dit concept niet te veel in de weg gaan zitten met onnodig gezeur. Als iemand die best wel klaar was met het zombiegenre, moet ik iets bekennen. Dead Island 2 heeft mijn interesse gewekt en ik ben best wel te porren voor een ritje naar HELL-A!
Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Series
Dead Island
Uitgever
Deep Silver
Reviewscore
Platforms
Pc, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 5, Xbox Series
Releasedatum
21 april 2023
Ontwikkelaar
Dambuster Studios
Gameliner Awards
-
Nieuws
De tweede uitbreiding voor Dead Island 2 komt eraan. Dans mee op de muziek van de aarde, terwijl je het mysterie van SoLA ontrafelt.
Downloadnieuws
Game Pass is wederom een game rijker. Dead Island 2 maakt namelijk een verrassingsentree op Xbox Game Pass.
Nieuws
De eerste verhalende uitbreiding van Dead Island 2 kent een releasedatum. Check hier wanneer je aan de slag kan met de bloederige content in Haus!
Nieuws
Ontwikkelaar Dambuster Studios heeft vandaag goed nieuws onthuld voor de Dead Island 2 fans onder ons: er zijn twee uitbreidingen onderweg.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.