Preview: Flintlock: The Siege of Dawn - Een echte knaller

Soms loop je tijdens gamescom een meeting in waarbij je totaal geen idee hebt van wat je te zien gaat krijgen. Tenminste, ik heb dat geregeld (wellicht wat vaker dan de gemiddelde persoon). Leuk, want zo kan je nog eens verrast worden. In dit geval blijkt dat maar al te waar want Flintlock: The Siege of Dawn lijkt een bijzonder leuke game te worden. Geweren, strakke combat en een souls-like sausje zijn de ideale ingrediënten voor een uniek avontuur. Weet jij ook niet wat Flintlock: The Siege of Dawn is? Lees dan snel verder in deze Flintlock: The Siege of Dawn preview!

Flintlock The Siege of Dawn Preview

Bloodborne of toch Dark Souls?

Flintlock: The Siege of Dawn is een typische souls-like. Dat wil zeggen dat de vijanden geslepen en meedogenloos zijn. Jij speelt als Nor Vanek, één van de overgebleven mensen. De wrede goden hebben de dunne scheidingslijn tussen de wereld van de levenden en de doden weggenomen waardoor de ondoden de City of Dawn overspoelen. Slechts één groepering is in staat om tegenstand te bieden, de Coalition Army. Vergis je echter niet, het verhaal van Nor Vanek is geen heroïsch epos. Het is een gitzwart verhaal waarin wraak op de goden centraal staat. Gedurende het lange avontuur (naar verluidt langer dan veertig uur) is de jongedame gelukkig niet alleen. Ze wordt namelijk bijgestaan door een beestachtige kompaan in de vorm van Enki. De twee zijn in eerste instantie helemaal niet bereid om met elkaar samen te werken, maar zijn daar helaas wel toe genoodzaakt.

Alhoewel Flintlock: The Siege of Dawn een typische souls-like is, is dit geen typische From Software game zoals Elden Ring of Demon’s Souls. Als ik er dan toch een stempel op moet drukken, dan leunt deze game meer naar bijvoorbeeld een Bloodborne. Het tempo ligt moordend hoog en de speler is continu in beweging. De gehele game ben je gewapend met een stuk pantser en een trouwe hakbijl. Alhoewel je de twee nooit inruilt, zijn deze wel upgradebaar in zowel functionaliteiten als uiterlijk. Dit pantser raak je ook weleens kwijt, bijvoorbeeld wanneer je een flink aantal klappen krijgt. Gelukkig kan je deze ook herstellen terwijl je aan het knokken bent. Geen pantser betekent namelijk ook dat je meer schade oploopt bij het incasseren van een aanval.

Flintlock The Siege of Dawn Preview1

Een eigen draai aan het genre

Naast de trouwe bijl en het stuk pantser verzamel je een breed scala aan wapens waar de naam van de game dan ook sterk aan is verbonden. De vuurwapens vervullen ieder een andere rol en spelen een groot onderdeel in de combat. Zo gebruik je de wapens zelfs tijdens het navigeren door de wereld. Nor Vanek is een bijzonder behendige jongedame en springt dan ook van hot naar her. Door een schot af te vuren kan je gebruikmaken van de terugslag om bijvoorbeeld net iets verder te komen. Ook Enki is een waardevolle toevoeging, alhoewel je deze niet direct kunt besturen kan je deze wel upgraden en voorzien van nieuwe aanvalsopties. Zo kan Enki de vijand vangen in een statisveld en jou zo de tijd geven om even snel te healen.

In Flintlock: The Siege of Dawn bouw je twee soorten currencies op. Enerzijds verzamel je experience, waarmee je Nor Vanek kunt levelen, anderzijds spaar je reputation op, die je in kunt wisselen bij diverse merchants. De experience wordt voornamelijk gebruikt om een bepaalde build te creëren. Het is namelijk mogelijk om alles in wapens te stoppen, of juist meer te investeren in bijvoorbeeld magic. Leg je het loodje, dan kan je de reputation weer oppikken op het punt waar je bent gestorven. Deze reputation points zijn dan ook vergelijkbaar met bijvoorbeeld de welbekende souls uit een Dark Souls. Lukt het oppakken echter niet en sterf je voordat je dit hebt gedaan, dan ben je deze reputation voor altijd kwijt. De experience behoudt je gelukkig wel wanneer je het aflegt tijdens het spelen, deze behoud je namelijk ten alle tijden. Daarnaast heeft de ontwikkelaar er ook voor gekozen om de instapdrempel wat lager te leggen. De game beschikt namelijk over diverse moeilijkheidsgraden. Zo kunnen beginners genieten van het verhaal, terwijl souls-like veteranen zich juist volledig in de combat kunnen storten.

Flintlock The Siege of Dawn Preview2

Ziet er veelbelovend uit

De wereld van Flintlock: The Siege of Dawn is prachtig. Een grote inspiratiebron is Nieuw-Zeeland geweest, toevallig de plek waar ontwikkelaar A44 is gevestigd. Deze ontwikkelaar kennen we onder andere van Ashen dat positief is ontvangen door de media tijdens de release in 2018. Afijn, de wereld van Flintlock heeft enkel inspiratie getrokken uit het land van de kiwi, de wereld in- en rondom de City of Dawn is namelijk flink anders. Bruintinten voeren de ondertoon in de preview die wij hebben mogen aanschouwen en de gameplaysegmenten zette ons kaarsrecht tegenover een flink aantal bijzonder sterke vijanden. De game zal echter niet enkel bestaan uit dorre gebieden, het avontuur verplaatst zich namelijk ook naar bosrijke omgevingen en verstikkende straten van de steden. Nor Vanek maakt deel uit van een reizend karavaan, wat klein start, maar naarmate de game vordert steeds groter wordt. Zo sluiten diverse NPC’s zich aan bij jouw reizende circus die je op hun beurt ook weer verder kunnen helpen in het avontuur. Deze karavaan dient voornamelijk als fast travel-punt, maar tussen de karavanen door, zijn er ook een soort bonfires te vinden.

Niet alleen de wereld ziet er grafisch erg goed uit, ook de vijanden doen dat. Iedere vijand is uniek en voornamelijk de goden weten indruk te maken. Zo sloot onze Flintlock: The Siege of Dawn hands-off preview af met een groot gevecht tegen een eindbaas. Deze giganten kunnen je met een paar tikken – in een typische souls-like fashion – uitschakelen. Kom jij echter als overwinnaar uit de bus, dan hangt hun schedel letterlijk niet veel later aan de muur. Doodgaan loont overigens ook. Helaas raak je de opgebouwde reputation kwijt (en kan je deze eenmalig oppakken), maar wanneer je sterft laat je altijd een schedel achter. Pak je deze op, dan moet je het opnemen tegen imponerende bazen. Het vermoeden is dat dit om een shadow-versie van jezelf gaat (á la The Legend of Zelda), maar dat wilde de ontwikkelaar helaas niet bevestigen noch ontkennen. Versla je deze één keer, dan speel je handige en zeer sterke gear vrij. Daar stopt het echter niet, met iedere succesvolle poging wordt de tegenstander namelijk sterker. Een sterkere vijand resulteert weer in betere gear.

Flintlock The Siege of Dawn Preview3

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

In eerste instantie had ik geen hoge verwachtingen van Flintlock: The Siege of Dawn, maar na het bijwonen van de hands-off preview is de lat gelegd. De game ziet er fantastisch uit en lijkt bijzonder lekker weg te spelen. De combat is snel en vloeit heerlijk in elkaar over. De game lijkt niet dermate punishing te zijn als die van bijvoorbeeld een From Software, zeker met de kanttekening van de ontwikkelaar dat er ook nog diverse moeilijkheidsgraden in gaan komen. Dat brengt natuurlijk wel een risico met zich mee, want enerzijds moet de combat dermate interessant zijn dat de hardcore souls-liefhebbers de game graag spelen, maar anderzijds moet het verhaal van hoog niveau zijn voor de wat meer casual gamers. De gameplay die ik heb mogen zien loog er in ieder geval niet om, het zag er heerlijk uit. Ik ben in ieder geval razend benieuwd naar het eindproduct!

Flintlock: The Siege of Dawn verschijnt in de eerste helft van 2023 voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S en pc. Flintlock: The Siege of Dawn is tevens direct bij release beschikbaar op Xbox Game Pass. Meer lezen over deze game? Check dan hier al het Flintlock: The Siege of Dawn nieuws!

Packshot Flintlock: The Siege of Dawn

-

Kepler Interactive