Preview: Stranger of Paradise Final Fantasy Origin - Wereldvreemd

Afgelopen E3 werd het dan eindelijk aangekondigd. Square Enix en Team Ninja werken aan Stranger of Paradise Final Fantasy Origin. Een compleet andersoortige Final Fantasy dan we eigenlijk gewend zijn. Dit is namelijk geen RPG. Nouja, het is geen diepgaande RPG zoals we deze kennen van de Final Fantasy-franchise. Stranger of Paradise Final Fantasy Origin is namelijk een action RPG die in het straatje van Souls-likes geplaatst kan worden. Precies, de game is rete moeilijk en straft je het liefst op ieder aangeboden moment af. Als verrassing werd bekendgemaakt dat de Stranger of Paradise Final Fantasy Origin een PlayStation 5 demo krijgt. Niet over een jaar, maar slechts een week na de aankondiging. Final Fantasy Origin is dus nu te spelen op de PlayStation 5 en die kans kon ik natuurlijk niet laten liggen.

You have died

Goed, Stranger of Paradise Final Fantasy Origin is dus een souls-like. Dit genre van games typeert zich met iets tragere gameplay en lastige vijanden. Deze vijanden komen in allerlei soorten en maten en hebben veelal een aanvalspatroon dat je dient te doorbreken. Daarbij is er van health regeneration geen sprake. De game geeft je een aantal potions waarmee je health kunt herstellen, maar wanneer deze op zijn, ben je aan je lot overgelaten. Totdat je bij een safe point komt tenminste. Deze punten geven je de mogelijkheid om opgedane skill points in je personage te investeren en om de loadout aan te passen. Daarnaast worden je potions aangevuld, maar het gebruik van deze safe points komt met een consequentie. Alle verslagen vijanden keren namelijk terug. Moet je dus backtracken? Dan moet je al die eikels weer opnieuw verslaan.

Jack (ja, dit is de meest generieke naam voor een belangrijk personage ooit) is dit keer de hoofdrolspeler en Jack wordt bijgestaan door twee kompanen (Ash en Jed, waar ik heb niet meer over ga hebben aangezien ik niets van ze weet) die meevechten aan zijn zijde. De demo is ongeveer dertig minuutjes lang en laat ons starten op level 1. Hierbij krijg je toegang tot slechts één build waarbij een greatsword de boventoon voert. Gaandeweg het spelen unlock je meer jobs (oftewel classes) die je toegang tot andere skills en wapens geven. Zo is er een mage, die beschikt over krachten zoals Watera, Firaga en Aero, en is er een speervechter job om zo meer afstand tussen jou en de vijand te creëren. Je kunt tijdens het spelen on-the-fly wisselen tussen twee jobs. Zo is de mage met zijn elemental magic bijvoorbeeld erg krachtig tegen irritante vuurbalmonsters, maar is de warrior krachtiger tegen de vele goblins en wolven in het kasteel. Versla je een vijand, dan krijg je er wat experience bij en is er een kans dat de vijand wat loot laat vallen. Je kunt namelijk de loadout van Jack compleet aanpassen om vijanden te slim af te zijn. Zo is er een hele kledingkast beschikbaar voor vrijwel ieder lichaamsdeel. Ieder item heeft zo zijn eigen stats. Het ene item sluit dus beter aan op bepaalde speelstijlen dan andere. Let op, zwart is wel de boventoon. Zoek je dus naar vrij generieke outfits die lekker afkleden, dan ben je met deze game aan het juiste adres.

Bijna een paradijs, bijna

Stranger of Paradise Final Fantasy Origin geeft je bij het opstarten de optie tot twee speelmodi. Kies je voor performance mode, dan gaat de game grafisch iets achteruit. Daar staat tegenover dat de framerate hoger komt te liggen. Een absolute aanrader, want in een souls-like is ieder frame waardevol. De grafische modus laat je spelen in een 4K-resolutie, wat dan weer ten koste gaat van de framerate. De demo heeft uitgewezen dat de performance mode de juiste modus is. De grafische modus bevat namelijk flink wat framedrops, iets waar de performance modus ook last van heeft, maar wel in veel mindere mate. De game ziet er goed uit, maar heeft op grafisch gebied nog echt wel wat werk nodig. Zo ogen de textures een beetje modderig. En hoewel de omgevingen op momenten erg mooi zijn vormgegeven, kan er ook op dat gebied nog wel een beetje getweaked worden. Zo ademden de vijanden en de hoofdrolspelers zelf (op de gryphon en de eindbaas na) geen Final Fantasy en dat is iets dat ik eigenlijk wel jammer vind. Final Fantasy staat namelijk bekend om diens unieke en vooral prachtige designs en dat is iets dat ik in deze demo absoluut nog niet terugzie.

Qua gameplay zit Stanger of Paradise Final Fantasy Origin goed in elkaar. Niet ieder job speelt echter even chill. Zo zijn de Mage jobs zeker speelbaar, maar de controls voor het spellcasten zijn een beetje counter intuïtief. Het dodgen, de moeilijkheidsgraad, het vechten zelf en de enemy encounters zijn echter wel goed gedaan. Vooral het design van de eindbaas is erg tof uitgevoerd en geeft je direct het idee van de grootse schaal die deze game moet gaan bieden. Dit is tevens de vijand die je direct op je plek weet te zetten als je even vergeten was dat dit een souls-like was. Ik had niet anders verwacht met Team Ninja aan het roer, die de strepen in dit genre reeds verdiend hebben met de Nioh-franchise. Het is overduidelijk dat deze demo een testproduct voor Square Enix is. Aan het eind van de demo is het namelijk mogelijk om een complete vragenlijst in te vullen. Hiermee polsen Square Enix en Team Ninja de ontvangst en wordt er gekeken naar wat er beter kan. Stranger of Paradise Final Fantasy Origin komt namelijk nog lang niet te verschijnen en er is dan ook meer dan genoeg tijd om het één en ander aan te passen.

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Stranger of Paradise Final Fantasy Origin kan echt een hele toffe game worden. De gameplay zit goed in elkaar, maar het is overduidelijk dat de game nog een beetje in de conceptuele fase zit. De combat is erg leuk en ook het gearen van Jack is prima gedaan, maar het zijn voornamelijk de mages die nog wat werk kunnen gebruiken. De verschillende outfits en bijbehorende perks zijn een welkome aanvulling en geven ook de optie tot strategisch gebruik van de geboden zwaarden, jassen, broeken, helmen en zo kan ik nog wel even doorgaan. De wereld is voldoende vormgegeven waarbij de vergezichten het meest interessant zijn. Het design van vrijwel alle personages kan nog wel wat werk gebruiken aangezien de enemies momenteel nog niet op en top Final Fantasy zijn. Toch zie je dat het er wel in zit. De Gryphon en eindbaas zijn namelijk erg tof ontworpen. Op het gebied van performance is de game er nog zeker niet, zelfs de performance modus had namelijk moeite met de performance. Het is echter een zeer vroege demo. Stranger of Paradise Final Fantasy Origin moet namelijk pas ergens in 2022 verschijnen. Nu maar hopen dat dit geen P.T.’tje wordt!

Stranger of Paradise Final Fantasy Origin verschijnt in 2022 voor de Xbox One, Xbox Series X|S, PlayStation 4, PlayStation 5 en pc.

Packshot Stranger of Paradise Final Fantasy Origin

Final Fantasy