Gameliner logo 20 jaar

Killzone 3 benut PlayStation 3 compleet

-

In februari zei Guerilla Games-baas Hermen Hulst nog geleerd te hebben van het zeggen dat de kracht van de PlayStation 3 volledig benut wordt. Deze les is nog niet doorgegeven aan Michiel van der Leeuw van Guerilla. Hij beweert namelijk dat Killzone 3 alles gebruikt van wat de PlayStation 3 in zijn mars heeft.

By the end of Killzone 2, we had a lot of people on the team who were pretty comfortable with (coding for SPU use). So it was just a natural progression for us to continue using it. We got to the point where they were all full though, so we had to optimise our SPU code quite a bit to fit it all in at the end.

Guerilla gebruikte de PlayStation 3 anders dan de meeste ontwikkelaars doen. Guerilla liet verschillende taken door de SPU's uitvoeren. Hierdoor was er meer ruimte vrij voor de normale architectuur. De physics worden bijvoorbeeld door de SPU's geregeld, in plaats van de physics processing unit. Ook anti-aliasing was een taak van de SPU's.

Waar is de processor van de PlayStation 3 dan wel voor gebruikt? Van der Leeuw zegt dat die is gebruikt voor de AI, die zeer geavanceerd is. Check ook de review van Killzone 3 gemaakt door Robbert.