Gameliner logo 20 jaar

Xbox Game Pass blijft winstgevend, ondanks kritiek op model

-

Game Pass ligt opnieuw onder een vergrootglas na opmerkingen over de mogelijke impact van het abonnementsmodel op de winst van Xbox-studio’s. Een recente online discussie zorgde voor verwarring over de vraag of de dienst wel echt winstgevend is.

Chris Dring, hoofdredacteur van The Game Business, stelde op social media dat Game Pass als winstgevend wordt bestempeld zonder dat de kosten van first-party games, zoals Starfield, worden meegerekend. Hij baseerde zich op gesprekken met Xbox van ruim anderhalf jaar geleden, waarbij duidelijk werd dat de winst- en verliescijfers van Game Pass losstaan van die van de interne studio’s. In een update liet Dring later weten dat bronnen hem inmiddels hebben bevestigd dat Game Pass ook winst maakt als je het misgelopen geld van exclusieve releases en microtransacties wél meetelt. Toch blijft het onderwerp gevoelig. Het is lastig om te beoordelen hoeveel inkomsten titels als Starfield mislopen door direct via Game Pass beschikbaar te zijn. Xbox houdt verkoopcijfers vaak achter, wat een helder beeld van het rendement vertroebelt. De discussie ontstond nadat een van de oprichters van Arkane Game Pass ‘onhoudbaar’ noemde. Ook Alex van Raccoon Logic zette zijn twijfels bij Game Pass. Microsoft zelf reageerde niet publiekelijk, maar benadrukt al langer dat Game Pass een belangrijk onderdeel blijft van hun strategie.

Dat Game Pass goed is voor ons gamers, dat staat buiten kijf. Is het echter ook goed voor de studio's? De grote ontslaggolf bij Xbox doet wellicht vermoeden van niet.

Bron: X
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord