Review: Company of Heroes 3 - Ook dit is de Tweede Wereldoorlog Pc

Geplaatst: 28 februari 2023 14:00
Aangepast: 18 februari 2024 19:47

Company of Heroes 3 is de meest uitgebreide Company of Heroes-game tot nu toe. De game die ons de Tweede Wereldoorlog laat beleven in zowel Italië als Noord-Afrika door middel van twee verschillende campagnes belooft een enorm spektakel te worden. Is Company of Heroes 3 echter wel een goede strategiegame, of is al deze ambitie Relic Entertainment naar het hoofd gestegen?

De zoveelste Tweede Wereldoorlog

De Tweede Wereldoorlog is natuurlijk een bekend strijdtoneel. Er zijn talloze games, series, films en boeken gecreëerd rondom wat wellicht wel de meest bekende oorlog ter wereld is. Ook in Company of Heroes 3 verkennen we deze oorlog. We krijgen hiervoor de keuze uit twee verschillende singleplayer campagnes. De eerste campagne is de Italian Campaign. Deze campagne brengt de Britse en Amerikaanse troepen naar Italië waar we met voornamelijk de infanterie verschillende veldslagen kunnen naspelen die hebben geresulteerd in de bevrijding van Italië. Deze campagne houdt je meer dan twintig uur bezig en kent verschillende manieren om uit te spelen, naast de vier verschillende moeilijkheidsgraden. De herspeelbaarheid van de Italian Campaign is dus hoog. De Italian Campaign is waar de ambities van Relic echt naar voren komen. Deze campagne wordt namelijk ook wel een Dynamic Campaign genoemd. Enerzijds krijg je de mogelijkheid om op een grote map turn-based strategische beslissingen te nemen. Zo kun je bijvoorbeeld met je verschillende Companies strategische plekken als havens innemen of ervoor kiezen om vijandelijke posten op te blazen. Hier kun je ook kiezen tussen verschillende opties om jouw tocht van Sicilië naar Rome zelf vorm te geven. Wanneer je besluit om een met een van je Companies een ander leger aan te vallen, krijg je de mogelijkheid om de veldslag zichzelf uit te laten spelen, of om de veldslag zelf te spelen. Wanneer je voor dat laatste kiest, word je in de klassieke RTS-actie die we van de serie kennen, gedropt.

Wanneer je de Italian Campaign begint, heb je de keuze tussen verschillende Amerikaanse en Britse troepen. Welke Company je kiest, is van invloed op hoe de RTS-stijl gevechten spelen. Wanneer je bijvoorbeeld voor de Amerikaanse Special Forces kiest, heb je veel infanterie om uit te kiezen en kun je snel over de map bewegen om naar strategische punten op de map toe te gaan. De Britse Indian Artillery Company daarentegen bezit de mogelijkheid om vijandelijke bases op te blazen, om je een groot strategisch voordeel te geven wanneer je handmatig een veldslag in de RTS-stijl wilt uitspelen.

CofH3

Hier valt nog veel aan te sleutelen

De RTS-stijl gevechten in Company of Heroes 3 zijn nog steeds waar de game echt schittert. Het turn-based strategische gedeelte op de grote map is leuk, maar is in werkelijkheid qua gameplay niet heel spannend of uitgebreid. In Total War, de grootvader van het real-time tactics/turn-based strategy genre, zijn de beurten op de grote map ontzettend uitgebreid en heeft elke actie grote gevolgen. Ik had het gevoel dat dat in Company of Heroes 3 echt een heel stuk minder is. De verschillende keuzes die je kunt maken, hebben niet zo'n grote invloed op het grotere geheel en het innemen van steden en andere strategische plekken heeft niet zoveel gevolgen als de Nazi's niet heel actief proberen om je een halt toe te roepen of hun territorium terug proberen in te nemen. Dat is erg jammer, daar er zoveel potentie in het turn-based gedeelte zit.

Gelukkig zit er wel veel meer diepgang en dynamiek in het RTS-gedeelte. Je hebt de keuze uit verschillende troepen die elk hun eigen sterke en zwakke punten hebben. Je troepen kunnen interacties hebben met hun omgeving om een strategisch voordeel te behalen, zoals het zoeken van dekking achter een muurtje of het innemen van een gebouw om vanuit een betere positie de Nazi's te lijf te gaan. Ook kunnen je troepen belangrijke punten op de map overnemen om bijvoorbeeld medische posten te bouwen, zodat je je troepen niet helemaal terug naar je basis hoeft te sturen om ze te genezen. Ondanks dat de gevechten in real-time worden gespeeld, kun je middels de Tactical Pause-optie toch de game pauzeren om je troepen verschillende bevelen te geven die vervolgens worden uitgevoerd wanneer je uit het Tactical Pause-menu gaat. Al met al spelen de RTS-gevechten in Company of Heroes 3 heerlijk weg. Het visuele aspect helpt hier ook enorm bij. Wanneer je een veldslag uitspeelt, krijg je echt het gevoel dat je met je troepen in een oorlogsgebied bent beland. Alles in de omgeving kan namelijk verwoest worden en wanneer je bijvoorbeeld op de turn-based map eerst hebt besloten om met je artillerie een post op te blazen, krijg je daarna ook echt een verwoest landschap te zien wanneer je het gevecht binnen gaat.

CofH31

Maar er valt nog veel meer te doen!

Naast de Italian Campaign kun je in de singleplayer-modus ook nog de North African Operation spelen. Dit is een meer klassieke Company of Heroes-ervaring waarbij je door acht lineaire missies het verhaal van Erwin Rommel en zijn Deutsches Afrika Korps te zien krijgt. Rommel probeert met zijn DAK de Britse troepen uit Noord-Afrika te verdrijven. De DAK is meer gespecialiseerd in tankwagens, gevechtsvoertuigen en zware artillerie. Het spelen met deze troepen, ondanks dat ze eigenlijk tot de slechteriken behoren, is erg leuk. Het spelen met tankwagens in de grote open woestijn vergt namelijk een heel andere strategische aanpak dan spelen met infanterietroepen die voornamelijk in of rondom steden vechten. Tussendoor krijg je verschillende cutscenes te zien die laten zien hoe de Joodse Berbers in die regio lijden onder de oorlog. Een welkome verandering, als je het mij vraagt. In de meeste verhalen over de Tweede Wereldoorlog krijg je deze kant van de oorlog namelijk niet te zien.

Tot slot kun je naast de singleplayer-modi ook nog samen met of tegen andere spelers spelen. Zo kun je online tegen andere spelers spelen, maar ook samen met een vriend tegen de computer. Momenteel kun je kiezen uit veertien verschillende multiplayer maps in zowel Italië als Noord-Afrika. Qua troepen kun je kiezen uit de US Forces, British Forces, Deutsches Afrika Korps en de Wehrmacht. Wat betreft de mogelijkheden tot het customiseren van je eigen online veldslagen is er enorm veel keuze. Wanneer je dus de singleplayer campagnes hebt uitgespeeld, blijft er nog genoeg over om te doen. Zelfs als je je er niet comfortabel bij voelt om tegen andere spelers te spelen, zijn de co-op missies een goede manier om te oefenen.

CofH32

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Company of Heroes 3 is een prima strategiegame die je een hele andere kant van de Tweede Wereldoorlog laat zien dan je wellicht gewend bent van andere media. De dynamische Italian Campaign heeft veel potentie, maar laat op het turn-based gedeelte nog heel wat steken vallen. De mogelijkheid om op een grote map op macro-niveau strategische beslissingen te nemen die ook van invloed kunnen zijn op de de RTS-gevechten op micro-niveau is erg gaaf en hebben we natuurlijk eerder gezien in games als Total War. Helaas is het turn-based gedeelte in Company of Heroes 3 een stuk minder verfijnd en diepgaand, waardoor het minder toevoegt aan het grote geheel dan het had kunnen doen. De Real-Time Strategy-gevechten spelen daarentegen heerlijk weg, zoals we gewend zijn van Company of Heroes. De verschillende troepen waar je uit kunt kiezen, vereisen allemaal een andere strategische aanpak en er zijn meerdere manieren om een veldslag te winnen. Wat mij betreft is Company of Heroes 3 zeker een aanrader voor eenieder die van RTS-games houdt en interesse heeft in de Tweede Wereldoorlog, maar niet vanwege de turn-based strategische gameplay.

• Belicht minder bekende kanten van WOII
  • Twee uitgebreide singleplayer campagnes
  • Toffe RTS-gameplay