Review: Dead Island: Riptide Pc

Van de regen in de drup. Denk je veilig te zijn op weg naar een veilige plek, dan deelt het lot je weer een slechte kaart. De hectiek van Banoi verruil je voor de net zo chaotische situatie op het nabij gelegen eiland Palanai. Een voordeel: je hebt je ervaringen van het overleven op Banoi om je mee te wapenen. Maar ja, van die zombies ben je nog niet af.

Riptide

Dit vervolg op Dead Island, wederom ontwikkeld door Techland (die ken je ook van Call of Juarez) en uitgegeven door Deep Silver, pakt het verhaal op waar Dead Island was gebleven. Je hebt net kunnen ontsnappen van Banoi, het eiland waar het eerste deel zich afspeelde, om vervolgens te stranden op Palanai, een nabijgelegen eiland. Het verhaal wordt op meer dan én manier opnieuw opgepakt: je kunt je character uit Dead Island importeren naar Riptide om ook op deze manier verder te gaan waar je was gebleven. De groep waar je deel van uitmaakte, een groep mensen die immuun waren voor het zombievirus, moet zich weer door hordes zombies banen om te kunnen overleven en ontsnappen uit deze penibele situatie.

Wat is er nieuw?

Het verhaal in Riptide wordt veel verder uitgediept en je komt achter nieuwe feiten rond het virus en de redenen erachter. Je krijgt nieuwe wapens, zoals flare guns en spijkerpistolen tot je beschikking. Ook zijn er weer vele nieuwe manieren en plannen te vinden om je wapens uit te bouwen en te modden naar smaak. Maar toch zit hier het dilemma, want de combat is hetzelfde (aim for the head!), de feel is hetzelfde (paniek alom!) en de bloedspetters vliegen je in groten getale om de oren. En er zijn nog steeds hordes zombies. Is dit slecht? Nee. Je bent nog steeds bezig met overleven (lees: niet dood gaan) in een omgeving waarin de toon van narigheid door lichtgebruik, muziek en geluidseffecten je echt niet in de koude kleren gaan zitten. Je haalt echt opgelucht adem als je een safe zone binnenstapt omdat je even kunt uitrusten. En zelfs dan komen er wel eens zombies je lunch verstoren. Er is nog steeds het RPG-gevoel waarbij je levelt en nieuwe skills kunt activeren waardoor de zombies makkelijker doodgaan. Daarbovenop weet de Chrome 5 engine, ook al gebruikt in Dead Island en Call of Juarez: The Cartel, de narigheid op mooie en naargeestige wijze op je beeldscherm te slingeren. Het enige minpuntje is dat deze geen DirectX 11 ondersteunt en je het dus met DirectX 10 moet doen, maar dit is vanwege de console support van deze engine te verklaren, al praat dat niet goed dat een game uit 2013 nog geen volle DirectX 11 ondersteuning heeft (ik kijk naar jou, Call of Duty!).

Samen slachten

Iets wat Dead Island: Riptide, nog steeds, goed weet te doen is het samen spelen tegen de hordes zombies. Waar Dead Island soms bugde in multiplayergames ben ik dit in Riptide (nog) niet tegengekomen. Niets is leuker dan samen een groep zombies te lijf te gaan, elkaars rug te dekken en de verhaallijn te ontrafelen. Het vermindert de zenuwen een beetje en laat je iets meer genieten van de omgevingen en de gevechten zonder dat je constant over je schouder hoeft te kijken of er niet een zombie staat die een hap wil nemen uit je musculus glutaeus maximus.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Dead Island: Riptide weet buiten verhaal en nieuwe wapens weinig echt nieuws te brengen. Je zit op een eiland, er zijn zombies, deal with it. Maar dit zie ik in dit geval niet als een hinderlijk punt. Deze zombiegame gaat namelijk om naargeestige, beangstigende sfeer, moeilijk aan wapens komen waardoor je voorzichtiger bent in gevechten en een gevoel van progressie naar mate je verder komt in het verhaal. Dead Island: Riptide weet aan deze criteria te voldoen door de sfeer intact te houden en zombies zombies te laten. Want aan een goede formule moet je niet te veel veranderen.

• Goede zombie-sfeer
  • Ziet er gelikt uit
  • Importeren characters