Review: Gotham Knights - Prima met duidelijke mankementen PlayStation 5

Rocksteady en Warner Bros. hebben gezamenlijk een viertal behoorlijke games geproduceerd rondom Batman. Het lag dan ook in de lijn der verwachting om daar een vijfde deel aan toe te voegen. Warner Bros. vond dat toch een tikkeltje te makkelijk en bedacht een plan om een ander soort game in het DC universum te creëren. Het idee van Gotham Knights was geboren. Vele trailers later staan de crime fighters van Gotham dan eindelijk aan de start van hun nieuwe avontuur. Ik bewoog mij de afgelopen tijd door de straten van Gotham om te zien of Gotham Knights de moeite waard is om in huis te halen.

Gotham Knigths review

Plottwist, Bats heeft meer dan alleen een gebroken rug

Jarenlang heeft Bruce Wayne de straten van Gotham veilig gehouden van een groot aantal superschurken. Dit deed hij voornamelijk als zijn alterego Batman. Of het nu in stripverhalen, films of video games was, onze Caped Crusader stond altijd klaar voor het klootjesvolk van die gedoemde stad die verdacht veel op New York lijkt. Tuurlijk zat het weleens een beetje tegen, zelfs voor de Dark Knight. Zo wist Bane een keer zijn rug te breken. Nu heb ik dat zelf nog nooit meegemaakt, maar ik kan mij voorstellen dat dat niet echt een heel lekker gevoel geeft. Maar hij kwam altijd weer terug, sterker dan ooit. Wie hij ook tegen zich had, Bats draaide er zijn hand niet voor om en wist menig vijand met de staart tussen de benen van het strijdtoneel te laten verdwijnen. Toch komt zelfs aan die zegetocht een eind en heeft Batman het loodje gelegd, zo leren we in de best wel lange openingsscene van Gotham Knights.

Tsja, Gotham lijkt dus gewoon overgeleverd aan alle kwade intenties van de vele bad guys die we in de loop der jaren voorbij hebben zien komen. Maar niets is minder waar. Voor zijn door leek Batman nog het één en ander op het spoor te zijn en dat wordt gezien door Dick Grayson, Jason Todd, Tim Drake en Barbara Gordon. Je kent het viertal waarschijnlijk beter als Nightwing, Red Hood, Robin en Batgirl. Dan kan ik wel gaan uitwijden over dat zowel Dick Grayson als Jason Todd eigenlijk ook Robin zijn geweest, maar dan wordt het allemaal misschien een tikkeltje te ingewikkeld voor deze review. Enfin, waar de psycho's met het overlijden van Batman denken de straten van Gotham voor zichzelf te hebben, zijn de vier voormalig hulpjes van de vleermuisman er klaar voor om daar een stokje voor te steken. Of eigenlijk heel veel stokjes, aangezien het stikt van de vijanden in Gotham Knights.

Gotham Knights review  1Gotham Knights review  1Gotham Knights review  1Gotham Knights review  1

Niet alles koek en ei

En zo begint ons nieuwe avontuur in Gotham. De nieuwe helden worden bijgestaand door Alfred, de butler van Bruce Wayne en rechterhand van Batman. De dood van Batman heeft bij de nabestaanden wel een behoorlijke indruk achtergelaten. Het is mooi om te zien dat de diverse personages er allemaal verschillend mee omgaan. Zo worstelt de één meer met het verlies dan de ander. Hier is goed gebruikgemaakt van het feit dat je in Gotham Knights feitelijk vier protagonisten hebt en dat zijn er natuurlijk nogal wat. De reden? Gotham Knights is leuker om met meerdere mensen te spelen. Je kunt drie vrienden uitnodigen en samen het verhaal spelen, zijmissies volbrengen of of allerlei uitdagingen aangaan. Ja, je leest het goed er is meer dan genoeg te doen in Gotham. Sterker nog, af en toe weet je van gekkigheid gewoon even niet wat je moet gaan doen omdat het zoveel is. Soms een beetje te veel van het goede. Ieder van de personages heeft zo zijn eigen sterke en zwakke punten, maar in grote lijnen kunnen ze hetzelfde. Het onderscheid zit hem dus in relatief subtiele verschillen.

Want naast de verhaallijnen die je kunt spelen zijn er ook tal van criminelen die de straten van Gotham onveilig maken. Het is soms verleidelijk om al dit soort oproerkraaiers de mond te snoeren, maar dat wordt op een gegeven moment erg eentonig. De vele groepjes die door de straten struinen stellen veelal niet echt iets voor. Daarnaast heb je ook nog misdaden die gepleegd worden. Hierbij zijn vaak al wat grotere groepen aanwezig. In Gotham Knights is een bijna eindeloze lijst aan verschillende misdaden, maar in essentie komen ze voor een groot deel allemaal op hetzelfde neer. Er wordt iemand beroofd of er wordt iets overvallen. In beide gevallen moet je die hele groep - die soms in waves tevoorschijn komen - kort en klein slaan zodat de misdaad gestopt wordt. Doe je dit dan verdien je wat ervaringspunten en materiaal om kleding en wapens te kunnen craften. Gotham Knights biedt veel mogelijkheden voor het customizen van je personage en diens outfit.

Gotham Knigths review1

Vreemd dat die frame dropt

Ondanks dat Gotham Knights in feite gedeeltelijk een andere game is, ontkom je er niet aan om de vergelijking te trekken met het kwartet aan Batman Arkham-games. Die games waren zeer geslaagd en helaas is het zo dat je tijdens het spelen van Gotham Knights af en toe best wel verlangt naar die serie aan games. Dat ligt hem voornamelijk aan een antal keuzes die gemaakt zijn. Zo is bijvoorbeeld het Freeflow Combat-systeem waar de Arkham games bekend om stonden niet toegepast in Gotham Knights. Hierdoor voelen de vele gevechten vaak houterig en minder soepel aan dan je zou verwachten. Als je met anderen speelt kun je wel combinaties maken tijdens de gevechten, dat is een leuke toevoeging. Ook het stealth gedeelte komt hier minder goed uit de verf en voelt wat kariger aan dan in de Arkham games. Voordeel is wel dat je dit met meerdere spelers kunt spelen en dat maakt de gevechten dan weer een stuk leuker om te doen. De game zit volgestouwd met collectibles en de grimmige en grillige sfeer na het overlijden van Batman is goed te proeven.

Het grootste struikelblok van Gotham Knights ligt misschien wel in de uitvoering. We zijn inmiddels aangekomen bij een generatie consoles die eigenlijk games gewoon op 60fps zouden moeten kunnen draaien. Nu is er om wat voor reden dan ook voor gekozen om de console versies van Gotham Knight op 30fps te laten draaien. Dat is erg jammer, maar had nog niet zo'n ramp geweest ware het niet dat ik zelfs op 30fps aardig wat last had van framedrops. Vooral tijdens het rijden op de motor of als je in gevecht bent met een grote groep vijanden valt op dat de game niet heel lekker loopt. Het is niet dusdanig storend dat je je game ervoor afsluit, maar het is wel aanwezig en dat is jammer. Daarnaast zijn er ook een aantal stijlkeuzes die er een beetje goedkoop uitzien. Als je bijvoorbeeld op de motor aan het toeren bent door Gotham dan verschijnen er witte strepen in het zijkant van het scherm die moeten illustreren dat je snelheid hebt, maar het ziet er best wel simpel uit en sorteert daardoor niet helemaal het gewenst effect.

Gotham Knigths review2

Lang niet alles is negatief

Ik besef me dat het misschien allemaal een beetje erg negatief klinkt, maar we kunnen simpelweg niet voorbij gaan aan het feit dat Gotham Knigths een aantal kansen heeft gemist. Toch moet ik benadrukken dat het geen slechte game is. Het voelt heerlijk om weer even terug in Gotham te zijn. De voice acting is redelijk tot goed te pruimen en de muziek bepaalt mede de sfeer in de game. Ondanks dat Batman naar het hiernamaals is vertrokken heeft hij toch nog een kleine rol in de game. Zo kun je bijvoorbeeld audio files vinden en heeft hij door de stad heen allerlei uitdagingen en collectibles verspreid. Kortom; Gotham Knights biedt je ontzettend veel speelplezier en het is natuurlijk altijd leuk om oude bekenden als Harley Quinn, Penguin en Mr. Freeze tegen het lijf te lopen.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Ik moet eerlijk bekennen dat ik als Batman-fan vooraf een beetje bang of sceptisch was voor Gotham Knights en wat het zou gaan worden. En op bepaalde vlakken ben ik ook teleurgesteld in het resultaat. Voornamelijk in wat special effects en de framedrops bij 30fps. Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen op een console van deze generatie. Maar dat neemt niet weg dat ik mij meer dan uitstekend heb weten te vermaken met Gotham Knights en dat voorlopig waarschijnlijk ook nog wel even ga blijven doen. Ik heb namelijk nog lang niet alles verzameld en ook zeker nog niet alle zijmissies en uitdagingen doorlopen. Gotham Knights is een prima game, maar nog wel het leukst in multiplayer met vrienden.

• Een nieuw avontuur in Gotham
  • Verschillende personages
  • Genoeg te doen en ontdekken
  • Interessant verhaal
  • Veel customization opties
  • Combat voelt houterig
  • 30fps en framedrops
  • Voelt soms te overweldigend aan
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Gotham Knights

Batman

Warner Bros. Games