Review: Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name - Bite Sized Fun PlayStation 5

Waar een paar jaar geleden de Yakuza, of zoals de serie vandaag de dag heet; Like a Dragon, games nog redelijk zeldzaam waren in het Westen, lijken ze nu met bosjes te arriveren. Sega released de ene na de andere fabel binnen het Like a Dragon-universum en ook dit jaar moeten we eraan geloven. Waar we nog even moeten wachten op Like a Dragon: Infinite Wealth, is het vandaag de beurt aan Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name. Een bite sized vervolg op Yakuza 6: The Song of Life en een verhaal dat zich voor, tijdens en na Yakuza: Like a Dragon afspeelt. Ik zei het al; bite sized. Is dat een format dat bij deze franchise past? We zoeken het uit in de Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name review!

Like a Dragon Gaiden The Man Who Erased His Name Review1

De terugkeer van Kiryu

Waar we in de Yakuza 6: The Song of Life review nog konden vertellen dat die game het definitieve einde van Kiryu Kazuma zou zijn, is jaren later natuurlijk overduidelijk dat we nog lang niet af zijn van de stoïcijnse ex-yakuza baas. We hebben hem immers al mogen zien schitteren in een remake van spin-off Like a Dragon: Ishin! en ook nu speelt de beste man de hoofdrol. Spoilers zijn altijd vervelend met een Like a Dragon-game, daarom gaan we ze ook nu weer zo veel mogelijk vermijden. Wel kunnen we natuurlijk vertellen dat we in de introductie van het verhaal leren dat Kiryu aan het einde van Yakuza 6 neergeschoten wordt. Een ultiem moment om zijn eigen dood in scène te zetten zodat vijanden van Kiryu zijn geliefden voor eens en altijd met rust te laten. De Daidoji groepering, die zich in de schaduw bevindt en politieke leiders helpt om de opinie te draaien op welke manier dan ook, helpt hem hierbij, maar daar kleven natuurlijk wel wat voorwaarden aan. Zo dient Kiryu bij te springen wanneer nodig en moet hij koste wat kost niet herkend worden. Gelukkig kent Kiryu in deze game een uitstekende vermomming, hij draagt namelijk een zwart pak, getinte leesbril en heet voortaan Joryu. Als Clark Kent het kan, kan Kiryu het ook.

Afijn, tot dusver wil ik het verhaal uit de doeken doen, want ook deze Like a Dragon zit weer boordevol twists, onverwachte momenten en epische onthullingen. Belangrijk om mee te nemen is dat dit weer een ouderwetse Yakuza / Like a Dragon-game is. Dat wil zeggen dat dit geen turn-based-RPG is, maar een Actie RPG / Beat ‘em Up. Kiryu heeft in zijn tijd verborgen bij de Daidoji een flink aantal skills opgedaan. Zo heeft hij de compleet nieuwe vechtstijl “Agent” weten te ontwikkelen die vooral draait om beheersing en gebruikmaakt van de meest technologisch geavanceerde gadgets. Zo kan je met de “Spider” vijanden en voorwerpen grijpen met een soort lasso. Ook krijg je beschikking tot Drones die je kunnen helpen bij het verdedigen of juist op de vijand afvliegen om schade aan te richten. Anderzijds beschik je over de Yakuza-vechtstijl. Dit is een stijl die we maar al te goed kennen, waarbij vooral één-op-één combat centraal staat. Dat is het echter wel, en ook daaraan zie je dat dit een wat kleinere Like a Dragon-game is.

Like a Dragon Gaiden The Man Who Erased His Name Review2

Cash is koning

Geld speel een grote rol in Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name. Het inmiddels bekende – en vooral kleine – Sotenbori, dat is gebaseerd op het havengebied van Osaka, speelt een eenzame hoofdrol wanneer het gaat om de locatie. Dit compacte gebied draait voornamelijk om entertainment en dat zien we in allerlei vormen terug. Van het gokeiland “The Castle” tot de Cabaret clubs waar je met real life vrouwen (ja, we gaan weer een stapje verder en kijken naar daadwerkelijk opgenomen vrouwen) kunt sjansen. Zuurverdiende centen moet je echter koesteren in deze game. Alle extra skills en upgrades dien je namelijk aan te schaffen en laat me je vertellen, er zijn veel skills en die kosten heel veel geld bij elkaar. Gelukkig zijn er zat manieren om een zakcent te verdienen, de game zit immers ook weer boordevol minigames en zij-activiteiten.

Grafisch doet Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name het prima, maar na een flink aantal games op dezelfde engine, is het geen hoogstandje meer te noemen. Wat wel hoogstandjes zijn, zijn wederom het verhaal, de personages en de mensen die de voice overs verschaffen. Deze weten namelijk wederom flink wat leven in deze Japanse soapserie te blazen. Natuurlijk neemt het verhaal wat vreemde wendingen, maar dat zijn we inmiddels wel gewend van de serie. Het is echter ook op het gebied van verhaal overduidelijk dat The Man Who Erased His Name een kortere variant is van de Like a Dragon-formule. In zo’n tien á dertien uur ben je namelijk wel door het verhaal heen en ook het kleinere Sotenbori is in een relatief korte tijd uitgekamd. Begrijp ons niet verkeerd, je bent er alsnog wel een uur of 25 zoet mee om alles te verzamelen en voltooien, maar het is gewoon een stuk kleiner dan hetgeen dat we gewend zijn.

Like a Dragon Gaiden The Man Who Erased His Name Review3

Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name biedt een compacte Like a Dragon-ervaring. Dat is niet per se een negatief ding, maar wel noemenswaardig. Het verhaal kost je bijvoorbeeld “slechts” twaalf uur van je tijd, iets dat we niet gewend zijn van de andere delen binnen de franchise. Dat compacte komt eigenlijk overal wel in terug. Het avontuur speelt zich bijvoorbeeld af in het kleine Sotenbori, waardoor je het op een gegeven moment eigenlijk wel gezien hebt. Ook het aantal vechtstijlen is compact, dat zijn er namelijk slechts twee. Dat gezegd hebbende, de nieuwe Agent-vechtstijl is een welkome aanvulling op de brute Yakuza-stance. Het slingeren met de Spider gaat nooit vervelen en het is een perfecte tegenpool van de grove Yakuza-vechtstijl die we kennen uit eerdere games. Qua verhaal valt The Man Who Erased His Name gelukkig niet tegen en ook deze game zit weer tjokvol zij-activiteiten om je mee bezig te houden. Cash heeft wat mij betreft net iets te veel overhand, zeker omdat geld ook dienstdoet als een soort experience points. Gelukkig merk je ook aan het prijskaartje dat Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name een tussendoortje is. Deze game kost je bij release namelijk vijftig piek, wat het iets goedkoper maakt dan de rest. Daarnaast kan je hem ook nog eens gewoon binnen hengelen via Xbox Game Pass mocht je die in bezit hebben. Kortom, aan The Man Who Erased His Name heb je geen slechte game, zeker niet als je fan van de franchise bent!

• Sterk verhaal
  • Wederom veel te doen
  • Agent vechtstijl