Review: Like a Dragon: Ishin! - Het wachten waard PlayStation 5

Geplaatst: 17 februari 2023 16:00

Het is inmiddels geen geheim meer, maar wij zijn groot fan van de Ryu Ga Gotoku-games. Yakuza, Like a Dragon en Judgment, we spelen ze allemaal. Toch is er één game die ons lang wist te boeien, maar helaas nooit naar het Westen is gekomen. Tot vandaag dan, want Like a Dragon: Ishin! Is na negen lange jaren dan eindelijk speelbaar met Engelstalige ondertiteling en tekst. Dit keer geen bendeleden en detectives, maar juist door de wol geverfde samoerai. Geen zorgen, de basis blijft natuurlijk hetzelfde. Je weet dus wel wat je kunt verwachten. Weet je dat niet? Lees dan als de donder deze Like a Dragon: Ishin! Review!

Like a Dragon Ishin Review

De gangsters van het verleden

Direct bij het opstarten van Like a Dragon: Ishin! zie je een flink aantal bekende smoelen voorbij komen. Ishin! is een soort compilatie van personages uit een shitload aan Yakuza-games. Kiryu is wederom de hoofdrolspeler, maar dit keer heet hij echter niet Kiryu. Dit verhaal speelt zich namelijk af in het jaar 1867, we kruipen dan ook in de huid van Sakomoto Ryoma. Het is een tijd waarin de Samoerai moesten aanpoten om Westerse invloeden buiten de deur te houden en waarin grote politieke onrust de boventoon voerde. Het buiten de deur houden van de Westerlingen was niet helemaal met succes, menig Samoerai draagt tegenwoordig namelijk een geweer met zich mee. Zo ook Sakomoto die *minor spoiler* zijn mentor op brute wijze afgeslacht ziet worden. Deze gebeurtenis zet het hele verhaal, dat tjokvol plot twists, geweld en emotionele momenten zit, in gang. Zo sla je op de vlucht, sluit je je aan bij de vijand en ga je met menig vechtersbaas op de vuist. Zie je? Typische Yakuza stuff.

Afijn, Like a Dragon: Ishin! speelt precies zoals de Yakuza’s die we al eerder hebben kunnen spelen. Het is een typische beat-‘em-up waarin je het opneemt tegen ordinair tuig en meedogenloze bazen. Er is echter een twist, Kiryu, uhhhh Sakomoto heeft vier nieuwe vechtstijlen die je kunt inzetten. Met een simpele druk op de d-pad schakel je over naar een andere stijl die je een voordeel kan geven in bepaalde gevechtssituaties. We beginnen met de traditionele brawler. Deze stijl stelt je in staat om items op te pakken en deze op de vijand kapot te slaan. Als samoerai zijnde beschik je over een katana en die zet je dan ook maar al te graag in tijdens de Swordsman vechtstijl. We bezitten echter ook een pistool dat je kunt gebruiken in de long range Gunman-stijl. Wil je het beste van beide werelden? Dan schakel je over naar Wild Dancer. Hiermee sla je om je heen met de katana en schiet je vanuit de andere hand met het pistool. Het zijn vier unieke stijlen die bijzonder lekker werken.

Like a Dragon Ishin Review1

Complete remake

Het land van de rijzende zon kent flink wat exclusieve releases en Ryu ga Gotoku Ishin! is daar een lange tijd onderdeel van geweest. Like a Dragon: Ishin! is namelijk een remake van een reeds in 2014 uitgebrachte game. Met de toenemende populariteit van de franchise door games zoals Yakuza: Like a Dragon, Judgment en natuurlijk Yakuza 0, kan het natuurlijk niet uitblijven dat een dergelijke game geporteerd wordt naar het westen. Gelukkig is het echter geen klakkeloze port, maar kent Like a Dragon: Ishin! aanvullende content, verbeterde graphics en moderne besturingssysteem. Natuurlijk zijn de verschillen met Yakuza groot, aangezien we bijvoorbeeld niet over het welbekende Kamurocho beschikken. Het feudale Japan, en daarmee voornamelijk Kyoto, is echter mooi vormgegeven. In totaal kunnen we vijf verschillende gebieden bezoeken die ieder een eigen charme hebben.

Ondanks het feit dat dit een complete remake is, moet ik toch een puntje van kritiek leveren. De game kan namelijk op momenten een beetje gedateerd aanvoelen. Ik weet niet precies waar het door komt, maar als we Ishin! naast bijvoorbeeld een Lost Judgment leggen, kunnen we makkelijk concluderen dat de laatstgenoemde er een stuk beter uitziet. Daarnaast zien we eigenlijk ook net te vaak het zwarte laadscherm. Het is wellicht voor een seconde, maar tijdens lange speelsessies begint het toch op te vallen.

Dat zijn echter kleine minpuntjes. Want ook dit deel binnen de Like a Dragon/ Yakuza-franchise biedt genoeg diversiteit zonder al te veel af te wijken van de welbekende formule. Ja, ook Like a Dragon: Ishin! zit weer boordevol absurditeit, minigames en brute gevechten. Dat is ook precies waar de langlopende franchise het van moet hebben. De game presenteert wederom een ijzersterk verhaal dat menig uur van je tijd zal opslokken. Er is echter meer dan genoeg te doen buiten het verhaal om. Geen SEGA-arcades dit keer, maar je kunt bijvoorbeeld wel gaan vissen, dansen, zingen, kippenracen en nog veel meer. Daarnaast zijn er ook weer zat Sub Stories die een korte afleiding bieden en kunnen leiden tot hilarische situaties. Daarnaast kan je ook ontzettend veel tijd in je vechtkunsten en uitrusting steken. Je kunt namelijk nieuwe skills leren en je wapens upgraden. Vooral dat laatste is leuk, zo zijn er bijvoorbeeld vervloekte zwaarden die een bepaalde status effect opleveren.

Like a Dragon Ishin Review2

Wij hebben ons uitstekend weten te vermaken met Like a Dragon: Ishin!. Alhoewel dit een game uit 2014 is, kunnen we overduidelijk zien dat Ryu Ga Gotoku veel tijd en liefde in deze remaster heeft gestoken. Het is supertof om in de huid te kruipen van een over-the-top samoerai die met een pistool en katana menig vijand in mootjes hakt. Het feudale Japan is mooi vormgegeven en de gebieden wijken genoeg van elkaar af om echt onderscheidend te zijn. Als we toch een puntje van kritiek moeten geven, is het dat de game op momenten toch nog een beetje gedateerd kan aanvoelen. Zeker wanneer we dit vergelijken met de meer recente releases van de welbekende studio. Desalniettemin is dit weer een absolute topper binnen de Yakuza-franchise. De absurde Sub Stories en minigames bieden een welkome afwisseling van het serieuze verhaal.

• Nieuwe vechtstijlen
  • Absurde Sub Stories
  • Flink wat minigames