Review: Lips Xbox 360

Geplaatst: 29 november 2008 12:11

Tijdens de allereerste Gameliner vergadering hadden we een SingStar-wedstrijd. De winnaar ging met een prijs naar huis. Ik als een ervaren zanger en SingStar speler dacht: Dit win ik wel even. Met Girl van Anouk tegen Peter ging het helaas mis. Hopelijk heb ik met Lips op de Xbox 360 meer kans.

De eerste indruk zegt alles

Vaak zeggen mensen het bovengenoemde tussenkopje en bij games is dat precies hetzelfde. De eerste indruk van Lips zal je ook verbazen. Het is allemaal heel makkelijk vormgegeven zodat je snel kan beginnen en niet eerst een gebruiksaanwijzing ter grootte van een Bijbel hoeft te lezen. Zodra de game start zijn er vier knoppen. Zing, Mijn Lips, Liedjescentrum en Opties. Alles is ook in het Nederlands, om het nog makkelijker te maken.

Zwart en Wit

Nu even over de hardware. Wat is een game waarin je kunt zingen zonder kwalitatief goede microfoons? Microsoft dacht dat ook en ze hebben twee mooie microfoons meegeleverd, een witte en zwarte. Er zitten aan de onderkant lampjes die licht geven als je gaat zingen. Dit geeft een geweldig effect. Ook zit er een bewegingssensor in de microfoons. Als je even niet kan zingen dankzij een Bridge kan je de microfoon toch nog gebruiken als een tamboerijn. Het installeren van de microfoons kan lastig zijn aangezien je nooit echt zeker weet of ze verbinding met je Xbox 360 hebben gemaakt. Er is maar 'n manier om daar achter te komen, en dat is zo luid mogelijk meezingen met je favoriete nummers!

Niet te vergeten, het zingen!

De speellijst van Lips bestaat uit veertig nummers. Vooral bekende natuurlijk, maar ook nummers die ik leuk vind. Bloom van Nirvana was leuk om mee te zingen en Personal Jesus vond ik ook heerlijk. Wekelijks zullen er nieuwe nummers beschikbaar komen die tegen betaling via Xbox Live zijn te downloaden. Nummers raken dus nooit op!
Als je een nummer hebt gekozen (of een complete afspeellijst) kun je beginnen met zingen. Je kunt de originele videoclip gebruiken, maar ook een videoclip van de ontwikkelaars of speciale clips voor de multiplayer-modus. Zo heb je een videoclip waarbij jij en een vriend(in) zo goed mogelijk moeten zingen, waardoor een man en een vrouw steeds dichter bij elkaar komen. Uiteindelijk zullen ze elkaar zoenen. Het is dan nog niet afgelopen, want je moet het hele nummer uitzingen en ze kunnen ook weer van elkaar weglopen. Dit zijn leuke modi voor als je met elkaar wilt spelen, maar tegen elkaar kan natuurlijk ook.

Timmy!

Tot slot doet Microsoft iets bijzonders. Je kunt namelijk je eigen nummers zingen in Lips! Ik begon gelijk Timmy! van Timmy en The Lords of the Underworld mee te zingen. Je ziet de tekst en de originele videoclip niet, maar dat maakt niet uit, aangezien je alleen je favoriete nummers mee wil zingen die je toch al uit je hoofd kent. Het is een geweldig initiatief voor als er geen muziek tussen zit die jij leuk vindt en je toch die unieke Lips ervaring wil hebben!
Er is wel een minpuntje aan het zingen. Je kunt via Xbox Live alleen met vrienden spelen. Waarom niet met wildvreemden? Dat is toch veel leuker? Een ergerlijk minpuntje waardoor Lips toch niet die perfecte score weet te behalen.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Lips is een heerlijke meezinger die meer biedt dan SingStar. Er verschijnen wekelijks nieuwe nummers, de hardware is superieur en je kunt je eigen liedjes meezingen! De hardware is wat moeilijk te verbinden met je Xbox en online kun je alleen tegen je vrienden zingen. Dat is jammer, maar al met al is dit een game die bij iedere verjaardag, pakjesavond, kerstavond of oudejaarsavond goed werkt.

• Goede microfoons
  • Makkelijk menu
  • Wekelijks nieuwe nummers