Review: MLB The Show 23 - Omarmt de historie van honkbal PlayStation 5

Voor de sportliefhebber zijn er tal van sportgames om uit te kiezen en te spelen. de MLB The Show franchise is er puur voor de honkballiefhebbers. Deze bevinden zich vooral in overzeese landen zoals Japan, de Verenigde Staten, Cuba en Zuid-Korea. Hoewel Nederland het als één van de weinige Europese landen vaak goed doet, leeft de sport jammer genoeg niet echt in ons landje. Dat is enorm zonde, want honkbal is een prachtige sport. En Sony San Diego laat dat jaarlijks aan de gamers zien met MLB The Show. Of MLB The Show 23 een misslag blijkt te zijn binnen de sterke franchise zocht ik voor je uit.

MLB The Show 23 review1

Een steady basis

Vergeleken met games als FIFA en NBA 2K is MLB The Show slechts een kleine speler in Europa. Dat is niet zo vreemd als je je bedenkt dat maar weinig mensen binnen ons continent graag honkbal volgen. Als je honkbal wel een mooie sport vindt, dan heb je slechts een beperkte keuze. De enige concurrent van MLB The Show is Super Mega Baseball en die verschijnt niet jaarlijks. Daarom moet je het als honkballiefhebber dus echt hebben van MLB The Show. Als je mijn review van MLB The Show 22 vorig jaar hebt gelezen, dan heb je kunnen zien dat MLB The Show een steady franchise is, maar dat er wel al een aantal jaar vernieuwing mist. Dit jaar is Sony San Diego er echt voor gaan zitten en zijn ze met een nieuwe gamemodus gekomen om een nieuwe, frisse wind door de honkbalgame te laten waaien, maar daarover straks meer.

In de basis wijkt MLB The Show 23 helemaal niet zoveel af van de editie die we vorig jaar gepresenteerd kregen. Vooral de look en feel van de game zijn redelijk onveranderd gebleven. Hoewel de muziek voor het overgrote deel uitstekend is, mist de presentatie van de game nog wel wat schwung. Het oogt allemaal een tikkeltje eenvoudig en zakelijk, terwijl de populaire Amerikaanse sporten juist bekend staan om hun uitbundigheid en presentatie. Deze editie is dit wel iets verbeterd, maar er kunnen nog zeker stappen gezet worden richting het volgende honk. De menu's ogen allemaal strak en overzichtelijk, waardoor je je gemakkelijk een weg weet te banen door de vele spelmodi die MLB The Show 23 je te bieden heeft. Bovendien biedt de game je enorm veel diepgang als het aankomt op mogelijkheden.

MLB The Show 23 review3

Lust voor het oog

Als je interesse hebt in honkbal, maar de sport nog een beetje aan het ontdekken bent dan voelt MLB The Show 23 als een warm bad waar je je in dompelt. Ook als je juist gevorderd bent en al op de hoogte bent van alle ins en outs die het honkbal met zich meebrengt zit je gebakken. MLB The Show 23 doet een goede taak om je wegwijs te maken in de wereld van honkbal. De regels worden aan je uitgelegd en er zijn tal van opties en instellingen om de game helemaal naar je hand te zetten. Ben je nieuw met het spelen van honkbalgames? Geen probleem, op elk gebied kun je instellingen aanpassen zodat het niet te moeilijk wordt. Speel je niks anders dan honkbalgames? Ook dat geeft MLB The Show 23 je de mogelijkheid om de moeilijkheid daar op aan te passen. Zelfs als je bijvoorbeeld goed bent in het pitchen, maar wat minder in het slaan kun je ieder aspect dusdanig aanpassen dat je ermee overweg kan. Het is niet nieuw voor de franchise, maar wel fijn voor iedere speler.

Sony San Diego heeft - evenals in voorgaande jaren - ook dit keer er weer voor gezorgd dat de game er piekfijn uitziet. Tijdens de wedstrijden proef je een beetje de sfeer van een echte honkbalwedstrijd. Hoewel het échte Amerikaanse sausje hier nog een beetje bij mist, is de toon wel echt goed gezet. Dit komt voornamelijk door de grafische pracht en de animaties die je op je beeld te zien krijgt. Als je weleens een honkbalwedstrijd hebt gezien, dan merk je al snel dat de animaties zeer realistisch zijn en ook zelfs per speler kunnen verschillen. Of het nu de animaties bij het Pitchen, het slaan, het catchen of het rennen naar de honken is, het oogt allemaal zoals je het in het echt ook ziet. Er straalt een bepaalde authenticiteit vanuit en dat maakt het spelen van de game een feestje.

MLB The Show slaat zijn slag

Met MLB The Show 23 hoef je je nooit te vervelen. Deze honkbalgame is doordrenkt met gamemodi om je urenlang bezig te houden met de sport. Hierdoor biedt het ook voor ieder wat wils. Wil je gewoon een oefenpotje spelen? Dat kan uiteraard. Speel je liever met de landen? Ga dan voor de World Baseball Classic. Richt je je liever op de carrièremodus en wil je je eigen honkballer naar de top loodsen? Geen probleem. Al moet gezegd worden dat deze gamemodus wel wat meer liefde kan gebruiken. Je krijgt veelal dezelfde cutscenes voorgeschoteld, waardoor het al snel eentonig wordt. Op de één of andere manier zijn carrièremodi in sportgames toch vaak het ondergeschoven kindje. Reden hiervoor is waarschijnlijk dat veel van de tijd gestoken wordt in de ontwikkeling van modi als de Diamond Dynasty. Je raadt het al; dit is het equivalent van Ultimate Team uit FIFA of MyTeam uit NBA 2K. Eigenlijk zouden dit soort modi verboden moeten worden, maar er gaat veel geld in om, dus ook in MLB The Show 23 zit dit weer geïntegreerd.

Waar ik vorig jaar nog hard riep om vernieuwing, lijkt Sony San Diego die noodkreet van mij te hebben gehoord. En vernieuwing is er dit jaar. MLB The Show 23 introduceert namelijk The Negro Leagues. Helaas was er ooit een tijd dat mensen van kleur niet mee mochten doen in de MLB. Toen hebben zij een eigen honkbalcompetitie opgericht: The Negro Leagues. Deze competitie heeft tal van honkballegendes met zich meegebracht en The Negro Leagues modus in MLB The Show 23 brengt een ode aan deze grondleggers van het honkbal zoals we dat vandaag de dag kennen. In deze modus speel je van acht van deze honkballers belangrijke momenten in hun carrière waarbij je een bepaalde opdracht moet voltooien. Tussendoor word je onderwezen door niemand minder dan Bob Kendrick. Terwijl je geniet van deze modus, leer je dus ook veel over de historie van het honkbal en de prestaties van bepaalde spelers. Sony San Diego heeft dit echt op een prachtige wijze neergezet en het is een genot om door deze modus te spelen.

MLB The Show 23 review2

Het eindoordeel van Patrick Lamers

MLB The Show 23 doet iets wat al een aantal jaren niet is gebeurd in de MLB The Show-franchise. Een toonaangevende vernieuwing brengen. Met The Negro Leagues verhaalmodus leer je over de historie van de sport en maak je kennis met legendes van weleer. Helaas is er voor de rest niet al te veel veranderd. Daarnaast is de game weer zo steady als je mag verwachten, met hier en daar een klein minpuntje. Het mist net even wat uitbundigheid en de carrièremodus krijgt zoals gewoonlijk te weinig aandacht. Buiten dat is dit een must play voor iedere honkballiefhebber.

• The Negro Leagues
  • Zeer veel diepgang
  • Uitstekende soundtrack
  • Komt grafisch goed voor de dag
  • Biedt uren speelplezier
  • Voor ieder niveau
  • Carrièremodus krijgt weinig liefde
  • De game mist wat schwung
  • Naast nieuwe modus weinig verandering
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot MLB The Show 23

-

Sony