Review: Moving Out 2 - Lachen, gieren, sjouwen Xbox Series

Een chaotische partygame spelen met je metgezellen - is er iets leukers dan dat? Van een vriendelijk onderonsje tot een avond volgepompt met frustratie en adrenaline; het is iets wat menig gamer wel herkent. De game die vaak als eerste wordt aangewezen is Overcooked! - de Gordon Ramsey simulatie, waarin je ervoor moet zorgen dat je niet de hele keuken platbrandt en niet te ver gaat met je woordwisselingen richting je keukenhulpjes. De partygameserie die ik echter altijd nét wat interessanter vond - en die toevallig ook valt onder de hoede van uitgever Team17 - draagt de naam Moving Out. Tijdens het voorbereiden van diners heb je natuurlijk al snel je kookpunt bereikt, maar heb je ooit wel eens een iets te grote bank de trap op proberen te tillen, terwijl je vingers overal tussen kwamen te zitten en je vader je telkens voor gek verklaarde wanneer je zijn instructies opvolgde? Ja, dan weet je dat verhuizen werkelijk waar het bloed onder je nagels vandaan kan halen. SMG Studio nam dit concept en transformeerde het in de charmante Moving Out. De partygame, waarin je samen met andere spelers hele huizen leegroofde en de diverse meubelen in een verhuiswagen bonjourde. Nu mogen we ons opmaken voor deeltje twee en de hamvraag is duidelijk: hoe lang blijft dit geintje leuk? Nou, pak die dozen maar in en rijd de stad aan gort: hier is de review van Moving Out 2!

Het leven van een F.A.R.T. gaat niet over dozen

Moving Out 2 brengt spelers naar het charmante dorpje Packmore. We komen er snel achter dat veel van de uitzendkrachten zich nog in de vakantie-uitbreiding 'Movers in Paradise' bevinden, dus het is aan ons om wederom een team op te bouwen - er valt namelijk genoeg te sjouwen. Nadat we door de basistraining zijn gelopen en wederom onze F.A.R.T.-licentie hebben hernieuwd, kunnen we aan de slag. Als medewerker van Smooth Moves hoef je niet veel na te denken. Maak je niet druk om kapotte deuren, aan stukken geslagen ruiten en andere zogenaamde 'risico's van het vak'. We zijn hier om verhuiswagens in en uit te laden en daarna zoeken ze het maar uit. Al wordt de chaos wel erg intens, wanneer er per ongeluk meerdere portalen naar andere dimensies worden geopend. Laat Marvel het maar niet horen dat je met het multiversum bezig bent, anders heb je straks nog een rechtszaak aan je broek hangen. Afijn, meerdere dimensies wil natuurlijk zeggen nog meer dozen om in het rond te smijten - en dat gaan we doen ook!

De charmante presentatie van Moving Out 2 is te vinden in elke porie van de partytitel. Het plot is natuurlijk uitzonderlijk onbelangrijk, maar het weet wel middels aandoenlijk en humoristisch dialoog de spelers te vermaken op het gebied van narratief. Ik hoop dat je een beetje kan genieten van woordgrappen. Vanwege het ongeremde karakter dat het multiversum met zich meebrengt, is SMG Studio compleet losgegaan op het gebied van creativiteit. Zo heb je een dimensie die compleet bestaat uit snoepgoed, waarvan ik meteen flashbacks kreeg naar het bord 'Sweet Dream' uit Mario Party 5. Ditmaal ben je dus niet bezig met het verhuizen van banken en stoelen. Nee, je bent croissantjes door Hans en Grietje's woning aan het zeulen. Het is een simpel genot om de creativiteit telkens te mogen aanschouwen en dit wordt niet beperkt tot alleen de levels zelf. Wanneer je een geschikt level aan het uitkiezen bent, reis je met je wagen door een overworld. Dit geeft je een leuk overzicht van hoe de wereld precies in elkaar steekt, maar je kan ook diverse geheimen ontdekken. Één van mijn favoriete bezigheden in Moving Out 2 was de maps doorspitten, zodat ik geheime personages kon ontgrendelen. Ja, het duurde niet heel lang, voordat ik mijn main uit de eerste game weer had gevonden. Bram de Bonsai Boom was vliegensvlug ready for action.

Moving Out 2 Review Xbox Series1

I like to move it, move it

We moeten het uiteindelijk ook over de gameplay hebben, hè. Verwacht geen revolutionaire stap richting true next-gen gaming, want de kern is vrijwel hetzelfde. Moving Out 2 gebruikt op fysica gebaseerde gameplaysystemen
en je weet wat dat betekent: totale wanorde. Je probeert met alle macht objecten door te smalle deuropeningen te proppen, terwijl iemand anders een toren bouwt van flamingo tuinpluggen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk een huis leeg krijgt of juist vult met meubilair. Wanneer je dat gedaan hebt, ontvang je sterren voor je moeite. Met die sterren kun je weer andere levels ontgrendelen. In elk level kun je maximaal vijf sterren verdienen. Twee sterren wanneer je een beetje peper in je reet hebt en je zooi op tijd afruimt en de andere drie zijn vaak een stukje interessanter. Dikwijls moet je bijzondere items vinden in het level en die op een bepaalde manier inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van een douche of het verzamelen van koeien in de wei.

Moving Out 2 is veel van hetzelfde, daar kan ik niks tegenin brengen. Het is een typerende sequel, maar dat komt ook met z'n voordelen. Wat Moving Out 2 vooral het bestaansrecht geeft, is het feit dat het bomvol zit met indrukwekkende levels. De partygame heeft een enorm gevarieerd aanbod. Je hebt nooit het gevoel dat je twee keer hetzelfde level aan het spelen bent. Naast de reguliere levels - die trouwens al wisselend genoeg zijn - krijg je ook nog te maken met de terugkerende 'Arcade' levels en mijn persoonlijke favoriete 'Score Attack' levels. In 'Score Attack' ben je niet bezig met de klassieke kunst van het immigreren, maar krijg je te maken met compleet andere soort levels. Denk hierbij aan het scoren van driepunters in een cake-arena of het opvangen van snoepgoed in een gulzige piano. In de vele levels die Moving Out 2 heeft, is er veel plezier te vinden. Let wel op dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Elk level is uniek, maar niet per definitie erg vermakelijk. Ja, ik kan het niet per se waarderen als het gehele level vol zit met laaghangende wolken, waardoor je geen hand voor ogen ziet. Of wat te denken van ‘s werelds meest inefficiënte batterijen die na drie seconden alweer leeg zijn en de deuren vlak voor je neus dichtgooien. Soms is het even tandenknarsen, maar ik kan wel met zekerheid zeggen dat een enorm gedeelte van de levels uitstekend in elkaar steekt. Moving Out 2 is één van de meest consistente partygames die ik gespeeld heb als we het hebben over de kwaliteit en de variatie van de levels.

Moving Out 2 Review Xbox Series2

Vele handen maken licht werk

Games zoals deze zijn natuurlijk bedoeld voor samenspel. Dat is ook hoe ik Moving Out 2 ervaren heb - compleet in co-op samen met mijn lieftallige vriendin. Je kan dan meteen van mij aannemen dat dit geen game is die te veel druk op je relatie zet. Tuurlijk, af en toe een beetje bekvechten wanneer er miscommunicatie plaatsvindt is niet te voorkomen, maar ik had nooit het gevoel dat de game té erg tegen zat. Zelfs niet in de levels die mij persoonlijk niet wisten te bekoren. Moving Out 2’s charmante presentatie en pure funfactor zorgen ervoor dat je in co-op gewoon lekker je ding kan doen zonder dat je elkaars ogen wilt uitkrabben. Al schoppen de janky controls je soms wel tegen het zere been. Vooral het samen gooien van grotere items werkt ontzettend inconsistent. Het ene moment is er niks aan de hand en gooi je een kingsize bed bovenop de truck. Het andere moment doe je er twee minuten over om een simpele koekoeksklok een kabbelend beekje over te yeeten. Dat allemaal terwijl de klok verder tikt en jij een ster misloopt. Ja, soms moest ik wel wat woorden inslikken.

De multiplayer is in dit deel uitgebreid. Ja, het origineel kwam uit in de lente van 2020. Je kan je wellicht herinneren dat heel Nederland toen op slot zat en dat even gezellig langs wippen niet per se de bedoeling was. Moving Out had uiteraard co-op, maar die was beperkt tot de lokale couch co-op. Begrijp me niet verkeerd, dit is de ultieme manier om Moving Out te beleven. Echter, SMG Studio heeft gehoor gegeven aan het moderne klimaat en de multiplayer is in dit deel ook online te vinden. Een goede vooruitgang, al had dit natuurlijk in deeltje uno al aanwezig moeten zijn. Multiplayer is namelijk de ruggengraat van Moving Out. De lijm die de gehele bedoeling bij elkaar houdt. Het is daarom ook belangrijk om te weten dat Koos Vriendloos geen boodschap aan deze titel heeft. Ja, voor de solo-liefhebbers is er weinig reden om in Moving Out 2 te duiken. En wil je nou echt met willekeurige F.A.R.T.-medewerkers aan de slag gaan zonder enige vorm van communicatie? Dat is een recept voor kokend bloed, kan ik je verklappen.

Voordat we de review definitief afronden, wil ik ook nog even stilstaan bij het feit dat SMG Studio ontzettend veel tijd heeft gestoken in het maken van een toegankelijke titel. Middels Moving Out 2's Assist Mode kun je de moeilijkheidsgraad aanpassen, jezelf meer tijd gunnen en nog veel meer. Het lijkt een modus die extra bruikbaar is voor de wat jongere gamers die de moeilijkste levels net niet doorkomen. Naast de Assist Mode kun je gebruik maken van een berg toegankelijkheidsopties die er voor zorgen dat jij zorgeloos kan genieten van Moving Out 2. En de toegankelijkheid is trouwens niet beperkt tot hoe je de game speelt, maar ook wie je wilt zijn. Alles en iedereen is welkom om een hongerloontje binnen te halen, terwijl je meubelen in de aanhanger mikt. Arm zijn we samen!

Moving Out 2 Review Xbox Series 1Moving Out 2 Review Xbox Series 1Moving Out 2 Review Xbox Series 1

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Het is lachen, gieren en sjouwen in Moving Out 2. Het vervolg doet alles wat je van een tweede deel verwacht: het pompt meer content de wereld in, terwijl het trouw blijft aan de formule van het origineel. Het weet niet per se te innoveren op het gameplaygebied, maar de content die SMG Studio aanbiedt is creatief, gevarieerd en simpelweg vermakelijk. De introductie van meerdere dimensies heeft ervoor gezorgd dat de ontwikkelaar lekker ongeremd te werk kon gaan op het gebied van werelden, personages en leveldesign. Tuurlijk blijven er wat rugklachten aanwezig na het vele verhuiswerk. Zo verliest de game snel de charme wanneer je het alleen speelt en zijn er wat twijfelachtige keuzes gemaakt die voor (on)bedoeld veel frustratie kunnen zorgen. Aan het einde van de dag mag dit de pret niet drukken, want Moving Out 2 is één van de meest toegankelijke partygames, die je graag met je metgezellen blijft spelen tot in de late uurtjes.

• Boordevol aandoenlijke charme
  • Geinig geschreven
  • Chaotisch multiplayerplezier
  • Variatie in leveldesign
  • Creativiteit op de vrije loop
  • Flinke selectie aan personages
  • Kent genoeg geheimen
  • Toegankelijk voor iedereen
  • Solo is vrij weinig aan
  • Gooien werkt niet consistent
  • Bloeddruk kan eronder komen te lijden
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Moving Out 2

-

Team17