Review: Music Nintendo DS

Remco van  Woensel
Door Remco van Woensel
Geplaatst: 23 mei 2009 15:10

Muziek, iedereen luistert er wel eens naar. Maar niet iedereen weet hoe je het zelf kunt maken. Met Music leer je op een leuke manier van alles over muziek. Je leert noten lezen, je gevoel voor ritme wordt verbeterd en je leert zelfs spelen op een echte piano. En dat allemaal met behulp van je eigen personal coach. Kortom, met Music word je een echte musicus.

Net als op school

In Music is het vooral handig als je nog niks van muziek weet om eerst de verschillende lessen te volgen. Er zijn 21 verschillende stappen die je alles over muziek leren. In deze lessen leer je bijvoorbeeld hoe je noten moet lezen of hoe je een piano bespeelt. Nadat je een les hebt gevolgd kun je een soort test doen. Zo kun je zien of je de uitgelegde lesstof goed begrijpt. Als dat niet het geval is kun je de lessen weer opnieuw doornemen. Het spel bevat 18 tests. Voor sommige tests zul je meerdere lessen nodig hebben.
Naast de verschillende lessen is er ook een soort woordenboek met muzikale begrippen. Hierin kun je van een hoop termen de betekenis vinden. Ook is er de mogelijkheid om de begrippen te testen. Het zijn alleen zoveel begrippen dat het gewoon niet leuk is om die allemaal uit je hoofd te leren. Ook is het erg nadelig dat het spel niet in het Nederlands kan worden gespeeld, waardoor je dus alle termen in het Engels leert.

Een draagbare piano

Met de verschillende tests kun je punten verdienen. Hoe beter je scoort tijdens een test, hoe meer punten je verdient. Met die punten kun je liedjes kopen. Deze liedjes kun je daarna op de ingebouwde piano spelen. De liedjes zijn niet allemaal even moeilijk. Hoe moeilijker het liedje is, des te meer punten het kost. De liedjes die je kunt kopen bestaan vooral uit bekende volksliederen als London Bridge, If You're Happy and You Know it Clap Your Hands en I've Been Working on the Railroad. Naast volksliederen bevat de game ook een hoop nummers van bekende musici als Mozart en Beethoven. Het bespelen van de piano is aan het begin erg lastig, maar naarmate je oefent wordt het steeds makkelijker. Als je dit goed onder de knie hebt kun je zelfs overstappen naar een echte piano.

Een keer geen lesstof

Ook bevat Music een aantal minigames. In de minigames kun je je muzikale vaardigheden testen. Je moet bijvoorbeeld op het ritme meeklappen om verschillende ballonnen te laten knappen. Ook is er een minigame waarin je moet raden welke vogel een valse noot fluit. De minigames zijn een erg leuke toevoeging aan de game. Het is alleen jammer dat het er maar vier zijn, want ik vind de minigames eigenlijk het leukst aan de hele game. Het is namelijk het enige onderdeel in het spel waar je niet eerst een hoop lesstof voor moet leren of begrijpen. Er wordt telkens een korte uitleg gegeven en je kunt beginnen.

Houd je score bij

Met Music heb je ook de mogelijkheid om via een kalender al je scores van de afgelopen drie maanden terug te kijken. Je kunt dan zien welke tests je welke dag hebt gedaan. Je kunt zelfs zien welke score je voor iedere test hebt behaald.
Naast de kalender heb je ook de mogelijkheid om verschillende akkoorden te bekijken. In het Chord Sheet kun je met je stylus een bepaald akkoord selecteren. Vervolgens wordt op het bovenste scherm getoond hoe je dit akkoord moet spelen. Dit is mogelijk voor gitaar- en pianoakkoorden. Voor mensen met een piano en/of gitaar is dit erg handig, omdat je je DS overal mee naar toe kunt nemen. Maar voor mensen zonder gitaar en piano is dit een nutteloze optie.

Het eindoordeel van Remco van Woensel

Music is voor mensen die weinig van muziek afweten erg handig. Het leert je op een speelse manier alles wat met muziek te maken heeft. Voor mensen die alles al weten is de lesstof overbodig, maar is het nog steeds leuk om de verschillende minigames te doen. Dat het spel niet in het Nederlands gespeeld kan worden is erg nadelig, aangezien het spel voor jongeren bedoeld is. Music is voor een tijdje leuk, maar gaat na hooguit een week al vervelen. Maar het doel, het leren lezen en spelen van muziek, is bereikt.

• Minigames
  • Ingebouwde piano
  • Niet in het Nederlands